Gå til innhold
Arkivverket
Sissel Johnsen

tyding av sak fra tingbok for Nedre Telemark, 1687

Recommended Posts

Sissel Johnsen

Kan noen være behjelpelig med å fortelle hvilke familiemedlemmer som er nevnt og deres relasjoner, evt alder i denne saken fra 22.sept 1687  (på begge sider). Det er Halvor Gregarsen som er død.

https://media.digitalarkivet.no/rg20090713650225

Tror også dette (6.desember) omhandler det samme

https://media.digitalarkivet.no/rg20090713650237

Håper på litt god hjelp her

Mvh Sissel Johnsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Sissel

Jeg setter inn et utkast til transkrisjon;

"Djn 22 Septr paa Stoere Ryen Gaard udi Hittredahl Vahre didhen tilnaufnt Harald Löchen, Hans Breche og Suen Røer LaugrettisMænd, At Registere Boedt, efter Sahl: Halfuor Gregarβen Ryen, som Nyligen Veed døden afganget, Jmellem Hans epterlatte Hustru Thoene Kittelsdatter och hans Börn, Saasom epter hands förste Quinde Margit Simons datter, Der er Arfuing Johannis Halfuorβen; Noch dend Anden Hustru Guniild Halfuorsdatters Børn, Gregar Halfuerβ och Margit Halfuorsdatter, Jtem med denne hands nu epterlatte Hustru, Simon och Kittil Halfuorsønner, Tallau och Gunnou Halfuorsdøtter, Af første Kull, Var Johannis sielf Myndig och Giifft Dend Anden Kull Var paa Børnenis veigne Leef Sætre bundeLensmann."

Tar gjerne mot korrektur idet jeg ikke er 100% lokalkjent i Heddal. Dette er som kjent en stund før Bluesfestivalen gjorde sitt inntog. Leif Sætre er likefullt nevnt som lensmann i Hiitterdalsboka (1926), s.198-199.

Hva sier Hitterdalsboka om disse folkene på Ryen?

Mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sissel Johnsen

Tusen takk Are! Jamen er du god til å tyde. Jeg fikk sjekka opp med Hitterdalsboka nå i kveld, og den stemmer med det du har skrevet.

Hilsen Sissel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive