Gå til innhold
Arkivverket

Jeg har endelig funnet farfar !


Jeanette Helen Berg Lønstrup
 Del

Recommended Posts

Her er det jeg har (klarte ikke å legge inn bilde )  Brevet er selvfølgelig stilet til min far. : Av dokumentene framgår at din biologiske far heter  Nils Edvard Fredriksen . I sakspapirerene finnes også erklæring om samtykke til adopsjon fra biologisk far datert14.03.1944. Videre foreligger en rapport fra Skedsmo lennsmannskontor fra 29.01.1944 der det opplyses at biologisk far vegrer seg mot å gi sønnen fra seg til adopsjon bare på grunn av adopsjonspapirene. Han ønsket en uttalelse fra stedlige lennsmann eller prest på at adopsjonsforeldrene var skikket til å oppdra barn og at dette var til barnets beste,og at adopsjonsforeldrene må gjøres oppmerksomme på at han ønsket at gutten må få en utdannelse. Nils Edvard Fredriksen var født 27.04.1905 (1904) . I følge opplysninger fra det sentrale folkeregister døde han 08.08.1963. Han bodde da i Lørenskog kommune. Det framgår ikke av registeret at han hadde etterlatte ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om papirene han (farfar) skrev under på ,ble stemplet av lensmannen i Skedsmo .  underskrift -sted..Lillestrøm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se  HVOR på kirkegården de ligger.

 

Søk på navnet!

 

----

Lrenskog kirkegår
Navn Født Død Gravlagt Kirkegård Gravnr
Nils Edvardt Fredriksen 
knapp_gatil.png Vis i kart
27.04.1905 08.08.1963 14.08.1963 Lørenskog kirkegård 01.033.07.002

http://www.ecclesia.no/publish_client/user_loerenskog/

 

----

 

Navn Født Død Gravlagt Kirkegård Gravnr
Esther Fredriksen 
knapp_gatil.png Vis i kart
18.07.1915 28.07.1989 04.08.1989 Lørenskog kirkegård 01.033.07.002

http://www.ecclesia.no/publish_client/user_loerenskog/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg kjøre fra Kristiansand til Lørenskog og se på gravstedet en dag ... Takk Ann-Mary...så langt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette R Francke skrev:

Hei

 

Vet du om han har andre etterkommere , eller etterkommere etter søsken ?

 

Kan se ut som om han var gift med Ester.

Esther Fredriksen Født 1807 1915 Død 2807 1989 2   LørenskogLørenskog

3603574Nils Edvardt Fredriksen Født  2704 1905Død  0808 1963    LørenskogLørenskog

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=gp&id=0230

 

Kanskje du/dere kan finne Niels eller Esther sin dødsann, der vil der kanskje stå navn på etterkommere.

Men vær varsom , kanskje de ikke vet om din far.

 

Prøv å finn ut av hva han jobbet med , hobbyer ?

Kanskje der er bilder i lokalavisen i forbindelse med noe av dette.

 

Jeg har også funnet famillietre på geni og myheritage , der er ikke bilde av Nils eller opplysninger om kone og barn,

 

Hvis du ønsker det så kan eg videresende en beskjed fra deg til eiere av treet,

Men husk , kanskje de ikke vet noe om din far, Kanskje Nils holdt din far som en hemmlighet.

 

Hvis du bestemmer deg for å sende en beskjed til eiere av treet , så send meldingen privat til meg.

Så kopiere jeg den og sender den til eier av treet.

 

Ved å google fant eg også dette treet,

https://larsenslekt.webtrees.net/individual.php?pid=I13712&ged=tree1

 

mvh

Mette

 

 

Prøver gjerne det ...hvis du vil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Din oldefar,Karl , er også gravlagt der.

Karl Wilhelm     Fredriksen     2005     1876     1509     1958     1909     1958     106     03     001           Lørenskog    Lørenskog

 

Det er også din oldemor

Karoline Wilhelmine Fredriksen 2105 1880 0204 1963 0504 1963 106 03 002   LørenskogLørenskog

 

Din fars onkel er også gravlagt der.

Albert Idvald     Fredriksen     2003     1915     3112     1989     0501     1990     106     03     001

 

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser ut som om din far og hans foreldre og søsken holdt til i Lørenskog.

 

Hvis du skal innover fra Kr.sand ( jeg bor også der) tilLørenskog , ville jeg ha undersøkt om der er ett arkiv eller ett sted der jeg kan lese lokalavisen.

 

Se etter dødsann til Niels og Esther , se etter andre fam.medlemmer dødsann.

Se i avisen om de er nevnt ved merkedager .

 

Prøve å finne ut om der er noen i Lørenskog som driver med lokalhistorie.

Kanskje der er en side på fb som er om Lørenskog f.eks denne

https://www.facebook.com/lorenskogbygdemuseum/

 

mvh

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ditt lokale bibliotek er det vel tilgang til Retriever. Da kan man søke i Romerikes Blad osv.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For å finne bilde av Nils i forbindelse med f,eks 50 årsdagen , prøv om der er noen fra Lørenskog som kan hjelpe deg.

Jeg fant en side på fb som het Lørenskog bygdemusem tror jeg.

 

Det spørs jo om du ønsker kontakt med Nils sine barn og barnebarn , hvis du ønsker det så prøv med en henvendelse via kirkegårdsverge , lokale fb grupper.

 

mvh

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Å lete blant romanifamilier er ikke alltid like lett. De har bodd på Svanviken, men arkivet derfra finnes vel ikke lenger. Siden som heter larsenslekt har du fått tips om. 

Ettersom dette er kjente romanislekter vil jeg foreslå http://www.aftenposten.no/amagasinet/Omstreiferens-etterkommer-259859b.html.

hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mjelde skrev:

Hei. Å lete blant romanifamilier er ikke alltid like lett. De har bodd på Svanviken, men arkivet derfra finnes vel ikke lenger. Siden som heter larsenslekt har du fått tips om. 

Ettersom dette er kjente romanislekter vil jeg foreslå http://www.aftenposten.no/amagasinet/Omstreiferens-etterkommer-259859b.html.

hilsen Laila

Mener du at de er fra romani slekten ,Mjelde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, odd tømmerås skrev:

du finner på lørenskog bygdemuseum en slektsgruppe ,mailadresser,tlf nr osv

 

1 time siden, odd tømmerås skrev:

du finner på lørenskog bygdemuseum en slektsgruppe ,mailadresser,tlf nr osv

Hei. Beklager de to linkene her. Jeg klikket litt feil og ble ikke kvitt dem igjen. Svarer deg i neste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, odd tømmerås skrev:

du finner på lørenskog bygdemuseum en slektsgruppe ,mailadresser,tlf nr osv

 

1 time siden, odd tømmerås skrev:

du finner på lørenskog bygdemuseum en slektsgruppe ,mailadresser,tlf nr osv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg prøver igjen.

 

Ja, vi snakker om romanifolket.

I en tidligere link i denne etterlysningen vises det til Folketellingen i 1910. Da bodde familien på Svaneviken. Svaneviken var en svært omstridt arbeidskoloni for romanifolk. Mot sin vilje ble romanifamilier sendt dit for å bli "assimilert/bli som myndighetene ville ha dem".

mvh

Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mjelde skrev:

Beklager. Jeg prøver igjen.

 

Ja, vi snakker om romanifolket.

I en tidligere link i denne etterlysningen vises det til Folketellingen i 1910. Da bodde familien på Svaneviken. Svaneviken var en svært omstridt arbeidskoloni for romanifolk. Mot sin vilje ble romanifamilier sendt dit for å bli "assimilert/bli som myndighetene ville ha dem".

mvh

Laila Skau Mjelde

Ojda....ups

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler navnet på din fars far, vil du treffe på romanifolk og omstreifere med navn som Fredriksen, Bodin, Nicolaisen, Torp (vil jeg tro), Vigart (flere stavemåter), med flere.

mvh

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanviken arbeidskoloni - https://digitaltmuseum.no/021085947964/svanviken-arbeidskoloni
Månedens dokument i februar 2010 er fra arkivet etter Norsk misjon blant hjemløse (1897-1989), som gjerne ble kalt Omstreifermisjonen.

Arkivet fyller nesten 60 hyllemeter og inneholder protokoller, administrativ korrespondanse samt henimot 2000 klientmapper. Dertil kommer en stor fotosamling. 

Mange av bildene er idylliske sommerscener fra barnehjemmene og familier oppstilt ved sine små hus i Svanviken. Dessuten er det bilder av misjonsforeninger og institusjonsstyrer på sommerutflukt til misjonens institusjoner. 

I stor utstrekning har bildematerialet vært brukt i bladet ”På hjemveien”som ble utgitt av misjonen. Reprokopier er tilgjengelige på Riksarkivets lesesal. Arkivet inneholder taushetsbelagte personopplysninger.
 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.