Gå til innhold
Arkivverket

Carl Martin Larsen født i Bergen


Rolf Vandeskog
 Del

Recommended Posts

Carl Martin Larsen var født i Bergen i 1831 og døpt i Korskirken https://media.digitalarkivet.no/kb20070321630671.

 

Han gifter seg med Johanne Nicoline Nielsen i Domkirken 13. april 1856 https://media.digitalarkivet.no/kb20070228650555.

 

Johanne Nicoline var født i Trondhjem antagelig i 1831, kirkeboken ved vielsen oppgir Trondhjem som fødested. Dette er hva jeg har funnet om disse to.

Jeg er takknemlig for alle opplysninger.

 

Mvh Rolf Vandeskog 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere to for fødselen til Johanne Nicoline.

 

Det jeg gjerne skulle ha funnet er hva som har skjedd med familien etter 1856. Jeg finner ingen barn av dette paret i Bergen. Jeg finner dem ikke i FT. 1865. De transkriberte kirkebøkene i Bergen gir meg ingen treff etter 1856. Hvor ble  de av, det er mitt spørsmål. Kan noen finne svaret blir jeg glad.

 

Mvh Rolf Vandeskog

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet du ingenting om etterkommerne. Er du en etterkommer selv. Kan de ha utvandret. Har du tatt hensyn til etternavnet Larsen, i byene begynte de nokså tidllig med å bruke slektsnavn. Barna kan ha blitt døpt Larsen til etternavn, har du noen betraktninger rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Berit Knudsen., ja Carl Martin var matros. Jeg har ikke fått undersøkt  denne muligheten. Takk for påminnelsen.

 

Til Astrid Kaardal Halleraker. Carl Martin var bror av min oldemor, Inger Johanne Larsdatter, og den eneste i en søskenflokk på 7 jeg ikke kjenner noe til. Carl Martin var født i Bergen av foreldre Lars Iversen og Marie Carine Thomasdatter. Lister over emigrerte fra Bergen starter i 1865, men uten at jeg har fått noen treff. 

 

Takk for innspill fra dere to.

 

Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, dette er en sak som typisk tar noe tid. Du trenger tålmodighet, og det kan komme godt med også i denne tilnærmingsmåten: Var Karl Martin Larsen eller Johanne Nicoline Larsen gudfar/-mor eller fadder når en nevø el. nielse ble døpt. Kan de ha forlatt statskirken og meldt seg inn i et annet trossamfunn. Jeg antar du har tatt høyde for alle navnevarianter: bare Karl el. Carl, bare Martin, likedan bare Johanne el. bare Nicoline, også omvendt rekkefølge på fornavnene, og at konen brukte Larsen til etternavn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Dette er et gammelt problem jeg har tatt opp igjen og kan kanskje bli blant de uløste.

 

Søkebegrepet for Carl har vært *arl som dekker begge alternativer. for Nicoline er det søkt ni*.

 

Register for Hjemstavnprotokoller kan være interessent.

 

Takk til dere to.

 

Mvh Rolf Vandeskog

Endret av Rolf Vandeskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.