Gå til innhold
Arkivverket
Geir Ovesen

Brita Bendixdatter fra Sognefjorden 1842 til Moskenes i Lofoten

Recommended Posts

Geir Ovesen

Jeg er på jakt etter info om 4 personer . En kvinne og tre menn. Jeg presenterer spørsmålene  i forbindelse med beskrivelsen av Brita Bendixdatters

reise fra Vetlesand i Sognefjorden til Moskenes i Lofoten via Korsvik på Helgeland. Jeg er fersk i slektsøking og bruker det som unnskyldning for

evt feil i stil,lenkebruk  og innhold.

 

FT1801. Bendix Olsen og Anna Monsdatter

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058392002332

Dåp til Brita Bendixdatter i 1803.

Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 5, 1787-1820, s. 142-143

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070523640671.jpg

Konfirmasjon til Brita:

Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 5, 1787-1820, s. 184-185

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070523640692.jpg

Brita reiser til Nordland i 1842

Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 7, 1831-1845, s. 307

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070523650520.jpg

Hun ender opp i Korsvik i Vevelstad på Helgeland. Her fødes sønnen Benjamin i 1844 og døpes 16.05.1844

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 819/L0275: Klokkerbok nr. 819C01, 1841-1868, s. 5-6 - Skanna arkiver - Arkivverket

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0446: Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 45

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050427020584.jpg

Men hvem er den oppgitte faren Johannes Steen ? I klokkeboken er han linket mot Forvik som er et gammelt handelsted like ved Korsvik der Brithe bor. I Ministerialboka skrives at han kommer fra Levanger. Jeg finner ingen ting noen plass.

 

Brithe og sønnen drar tilbake til Wiik i Sogn og Fjordane i1847 iflg kirkebok ,se nr 35

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0447: Ministerialbok nr. 830A11, 1831-1854, s. 271

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050427021150.jpg

 

men dukker opp i Moskenes i Lofoten 1849,se 10-11 og 18-19 under, så det kan være angitt feil årstall for utflytting i kirkebok over.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 885/L1202: Ministerialbok nr. 885A03, 1838-1859, s. 308

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010517.jpg

 

Benjamin Andreas Johanesen blir konfirmert i Moskenes kirke i 1861.Foreldre oppgis til å være Berthe Bendixdatter og Johannes Steen. Se nr 3 under.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 885/L1203: Ministerialbok nr. 885A04, 1859-1877, s. 102

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070214640585.jpg


 

Berthe dør 02.08. 1864 på Buksnes(Gravdal) sykehus i Vestvågøy i Lofoten 1864.Her er oppholdsted angitt til å være Aa som ligger på Moskenesøy.Hun blir begravd ved Buksnes kirke.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 886/L1224: Klokkerbok nr. 886C01, 1843-1873, s. 154

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106630251.jpg


 

Benjamin blir 27.09.1869 gift med enken Ane Martha Hansdatter. Se under... Ane Martha var gift med Lars Graa Larsen som døde på havet i 1868. Ane Martha og Lars var bosatt på Helle som ligger helt syd på Moskenesøyas ytterside.

Benjamin og Anne Martha bodde i Refsvika som ligger nord for Helle på Moskenesøyas ytterside. Refsvika er forlengst fraflyttet.

 

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 885/L1203: Ministerialbok nr. 885A04, 1859-1877, s. 161

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070214640644.jpg

Her ser vi i kirkeboka at Benjamins far er oppgitt å hete Johannes Halstensen !! Må være feil.

Benjamins kone Ane Martha Hansdatter er født 16.12.1830

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 885/L1201: Ministerialbok nr. 885A02, 1820-1837, s. 112-113

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010065.jpg

Mor er angitt Ane Martha Stold ? pike fra Aae og far Hans Ellevsen, noe "af Trondhjem".

19.05.1833 får Ane Martha Stold ? gutten Petter Andreas

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 885/L1201: Ministerialbok nr. 885A02, 1820-1837, s. 140-141

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010081.jpg

Nå er mor angitt å være Ane Martha Vold af Moskenesøy og far er ungkar og skipper Johnsen Sæter av Trondheim.

Det er altså totalt 4 personer jeg ikke klarer å finne opprinnelsen til:

Johannes Steen som er Benjamins far, Ane Martha Vold som er Benjamins svigermor og de to ungkarene Hans Ellevsen og Johnsen Sæter .

 

Finnes det noen vante som kan hjelpe meg på vei?


Vennlig hilsen

Geir Ovesen

govesen@online.no


 


 


 


 

Top of Form 2

 

Endret av Geir Ovesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Velkommen som ny brukar i DA, Geir ! 

 

Eg er i slekt med både Hermund og Simon frå Vetlesand/Lillesand i Vik i Sogn. Men pga diverse "gjøremål" nett no, 

må eg venta nokre dagar til eg kan svara deg. 

 

Så frå laurdag/søndag bør du få eit svar. La oss håpa at noko vært oppklara då.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Geir !

 

Mitt "gjøremål" var ein tur til Færøyane.  Innlegget mitt, # 2, vart sendt frå Hotell Hafna i Torshavn.

Og då eg kom heimatt, såg eg hadde minimalt om Brita f. 1803.  Diverre ! 

Men før ho reiste nordover fekk ho ein son, Uekte, Mons Ivarson Flete f. 1831. 

Mor er ca 2 år i Vik, 1847-1849.  Så då får ein sjå om Mor var i Vik ang konfirmasjonen til nr 1.

-----------------------

Brita f. 1803 er den yngste nr 11 i syskjenflokken.  Simon f. 1786 er nr 4 og Hermund (minn tipp2)  f. 1797 er nr 9.

 

Ellers hadde du kome langt i Slektsforskninga ser eg.

Såg  du at kona til Benjamin i 1869, står det 3 g.  Gift for 3. gang ??

 

Du har funne FT 1865 på Anna f. 1830/33 

Folketelling 1865 for 1859P Flakstad prestegjeld

ID: 38378

Asta: RA/S-2231

Arkiv: Statistisk sentralbyrå, Sosioøkonomiske emner, Folketellinger, boliger og boforhold

Oppbevaringssted: Riksarkivet   eller  https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038378000128 

 

Her er Benjamin og Anna i 1875:  https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052434002309

 

Dei 4 navna vil eg koma attende til. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

 

Hei Jon !

Takk for svar.

Flott å få hjelp av en seksmenning . Blir det ikke så ettersom  Bendix Olsen og Anna Monsdatter er felles tipp3 ?

 

Ja, det er vel sannsynlig da at Brita var i konfirmasjon i Vik til sin sønn  som du forslår. Han tjente kanskje hos slekt etter at Brita dro nordover første gang.

 

Giftemål Anna og Lars Graa Larsen 21.09.1856: Anna er benevnt pike 26 år. Så da er vel dette hennes første ekteskap.? Ser ut til at far blir kalt Hans Christensen istedet for Hans Ellevsen.Kanskje bare en distre feil fordi i kolonnen før er Lars sin far ført inn, og han heter Lars Christensen.

 Nordland, 885/L1202: Ministerialbok nr. 885A03, 1838-1859, s. 205
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010441.jpg

 

Lars Graa Larsen omkommer som tidligere nevnt på havet. Datoen er 22.08.1868. Det er 4 stykker fra Helle som omkommer den dagen.

Her ute på Lofotodden må fiskerne forholde seg til den til tider sterke Moskstrømmen. Mange fiskere omkommer. De lokale Fiskarlagene  har fått laget en minneplakat over fiskere omkommet i tiden 1847-1947. I boka :» På et berg eg kalle mett.» av Gro Røde, finner vi plakaten på side 107.

http://www.nb.no/nbsok/nb/147b20e1c3e7955f02bc33ec6725a25c?lang=no#107

Her står Lars Graa Larsen på lista ,ref omkomne 1868. Fødselsåret her er oppgitt til 1840. Det riktige er nok 1832. Jeg finner iallefall ingen annen Lars Graa Larsen på Moskeneøy i disse tiårene.


Anna Marta og Benjamin blir gift 27.09.1869. Det er vel da sannsynlig at dette er  hennes ekteskap nr 2 og ikke nr 3 ?

Endret av Geir Ovesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

 

Det er en feil i innlegget mitt over. Det gjelder datoen da Lars Graa Larsen omkom på havet. Jeg tok den fra minneplakaten avbildet i boka til Gro Røde..

Kirkeboka skriver noe annet.

 

I minesterialbok Nordland, 885/L1203: Ministerialbok nr. 885A04, 1859-1877, s. 204

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070214640676.jpg

 

finner vi følgende:14,15,16 og 17 med Lars som nr 15, omkommer 22.02.1868, på sjøen utenfor Helle på tur hjem fra fiskeværet Evenstad (Åndstad idag ?). Alder til Lars oppgis til 28 år. Dvs født i 1840 .Begravelsesdato 02.06.1868.

 

I klokkeboka står det samme.

 

Men fødselsdato er nok 09.06.1832 ref 1859Ministerialbok for Flakstad prestegjeld 1820-1837P

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000000956772


 

 

Endret av Geir Ovesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Vel overstått sommar Geir !

 

Eg har no leita litt rundt ang konformasjonen til sonen Mons, men eg finn han ikkje ! 

Så kva mor gjorde i Vik eit år eller to, er fortsatt uvisst.

____________

Mons fekk seg ein son utanom ekteskapet i 1860, Hans nr 8, f 18. febr 1860:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070116330564

Guten reiser til USA i 1866.  Nr 1781 i "Ein stad skal ein væra".

---------------------------------

8. april 1865 flytter desse 2 frå Vik til Nordland:  Mons Ivarson Flæthe 33 år og Kari Eriksdtr Finden 26 år

https://media.digitalarkivet.no/kb20070306620439

26. sept 1866 giftar desse 2 seg i Kvæfjord, Troms.  Nr 13:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070601630015

_______________

Det kan tyda på at Lussie i FT 1865 er på Halland, Nesna, Troms.

Begge er Gulfjordbotn, Kvæfjord, Troms i FT 1875:

https://digitalarkivet.no/source/52444 men årstalet når Lussie er født er DUNDRANDE feil ! Dei er i såfall barnlause.

____________

Mogelig at dette er Mons, KANSKJE, i FT 1885, Bergen: 

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01053295041436

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Lussie Erikdatter, født i Sogn, i ft 1865 på Halland i Nesna prestegjeld, Nordland.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038362003932

 

Legger inn lenke til 

ft 1875, Kvæfjord i Troms på nytt:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052444003219

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Takk til Randi for å setja på rett lekkje !

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Ingen som er inntr i han Mons f 1831 som reiser til Nord-Norge og vært gift i Troms, Kvæfjord ? 

 

Og er det same Mons som eg fann i 1885 ?  Når døyr han ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

Hei igjen Jon !

Jeg fant konfirmasjonen til Mons.

nr 12
SAB, Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 8, 1846-1865, s. 176
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306620267

 

Er mye  opptattfor tiden, men håper å komme sterkere tilbake utover høsten. Mener å ha  funnet at minst  en , men kanskje to   av sønnene til Britas søster  Thuri satte kursen nordover rundt 1846 og ble etterhvert opphav til store familier i Lofoten og Vesterålen.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

Vi finner Lussie Eriksdatter Næsset  i Bergen i 1885 som pasient ved pleiestiftelsen for spedalske.

https://digitalarkivet.no/view/20/pc00000000205031.

 

At dette er den Lussi som ble gift med Mons er nokså sikkert for i klokkerbok 

for St. Jørgens hospitals prestegjeld finner vi  ved Lussies død at hun benevnes som født i Vik i Sogn ,

at hun tilhører Kvæfjord prestegjeld og  Mons Iversen  er notert som pårørende.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002030941

 

Dermed er det vel nokså klart at den Mons du fant i FT1885 i Bergen er den Mons du leita etter. Så da levde han i 1887. 

(Håper lenkene virker)

 

Et lite sidesprang: Det var jo nettopp ved pleiestiftelsen og ved  St.Jørgen hospital at overlege Daniel Cornelius Danielsen og senere og Armauer 

Hansen drev forskning på sykdommen Lepra; kanskje var det den sykdommen Lussie hadde. De fleste Lepratilfellene i Norge på den tiden var i nåværende Sogn og Fjordane iflg Unni Eikeseth, ref boka "Norske forskningsbragder".

 

Endret av Geir Ovesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

I folketelling 1891 for Bergen  finner vi en Mons Iversen Kile i Knøsesmuget 38. Han opplyses å være født i Vik i Sogn i 1830.

Han er  gift med Mette Rasmusen ,født 1839 i Herløe sogn. I digitaliserte kilder finner jeg  disse to  kun i FT1891, ingen treff ellers.

 

Jeg fant en Mons født  i 1830 i Vik i Sogn,ref  34 

 SAB, Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 6, 1821-1831, s. 105-106,  men han burde ikke hete Iversen til etternavn. 

 

Finnes det en sjanse for at Mons Iversen Flete / Flette er blitt til Mons Iversen Kile ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
35 minutter siden, Geir Ovesen skrev:

I folketelling 1891 for Bergen  finner vi en Mons Iversen Kile i Knøsesmuget 38. Han opplyses å være født i Vik i Sogn i 1830.

Han er  gift med Mette Rasmusen ,født 1839 i Herløe sogn. I digitaliserte kilder finner jeg  disse to  kun i FT1891, ingen treff ellers.

 

Jeg fant en Mons født  i 1830 i Vik i Sogn,ref  34 

 SAB, Vik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 6, 1821-1831, s. 105-106,  men han burde ikke hete Iversen til etternavn. 

 

Finnes det en sjanse for at Mons Iversen Flete / Flette er blitt til Mons Iversen Kile ??

 

Lenke til han du henviser til:

 
Bustad: Bergen: Knøsesmuget 38
H: 1891-01-01
Still./Stand: hp g Dagarbeider i Silforretning
Rolle:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Ovesen

Så fant jeg sammenhengen. Mons Iversen Flete og Mons Iversen Kile er samme person .Etter litt leting i viede i Bergen ble det bingo i Nykirken. Der giftet Mons og Mette 

seg 1.november 1889,ref 9

SAB, Nykirken Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. H 2, 1887-1897, s. 63
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060810040153

 

Vi ser at Mons sin far er oppgitt å være soldat Iver Markussen. Iver Markussen;  Ungkar og soldat stod det i kirkeboka i Mons sin dåp.

 

I folketelling for Bergen 1900 og 1910 finner vi Mette, nå Iversen, fortsatt i Knøsesmuget 38, men med feil fødselsdato i 1910. Så Mons er død før FT1900

må vi anta. 


 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

"

Mette Iversen el e Understøttet af Kommunen 1839 Herlø Pg. SB"

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Bergen
  • Kommunenummer: 1301
  • Gatenavn: Knøsesmuget 38
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 5

Antall personer registrert på bostedet: 13


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Charlotte Sofie Daae hm e Understøttet af Kommunen 1824 Værdalens Pg. NT  
  Trygve Nikolai Lind Totland Pleiesøn (Dattersøn) ug Skoleelev 1888 Bergen  
  Johanne Pedersen hm e Syarbeide 1840 Bergen  
  Maren Elisabet Bøe hm ug Huseier Lever af sine Midler 1823 Bergen  
  Antonie Kristianne Holck tj ug midlertidig Tjener 1856 Bergen  
tidslinje.gif Johannes Anderssen hf g Kjører 1845 Fane Pg SB  
tidslinje.gif Karen Andersen hm g Hustru 1844 Eivindvik Pg. NB  
  Karl Johan Andersen s ug Fyrbøder med Dampskib 1875 Bergen  
  Helga Andersen d ug Sildarbeide 1880 Bergen  
  Kristian August Andersen s ug Fyrbøder (f.t. ledig) 1882 Bergen  
tidslinje.gif Marie Andersen d ug gaar tilhaande i Huset 1885 Bergen  
  Viktor Johan Larssen Pleiesøn ug Barn 1900.04.29 Bergen  
  Mette Iversen el e Understøttet af Kommunen 1839 Herlø Pg. SB

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1301&kenr=017&bnr=0033&lnr=05

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Har ikke funnet Mons død i Bergen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

De var baptister.

 

Folketelling 1891 for Bergen

30035 Knøsesmuget 38 31 52 4 1 Mons Ivers. Kile M SH G N 30 Vik Sogn Baptist Dagarbeider i Silforretning  
30036 Knøsesmuget 38 31 52 5 2 Metta Rasmus. K HU G N 39 Herløe Sogn Baptist Kirkken   Arbeider i Silforretning

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=berg1891&gardpostnr=30035&merk=30035#ovre

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Geir: Du har funne fram til mykje om Mons. Takk skal du ha! 

 

Men når døydde Mons ? Sjølv med tungvekteren her i Digitalarkivet, Ann-Mary Engum, har ikkje funne ut av dette. Men Ann-Mary har funne ut at Mons og nye kona er Baptister i FT 1891. Og dei utanfor Statskyrkja er det ikkje alltid lette å finna ! 

Takk for opplysn Ann-Mary !

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Sværen

Tusen - tusen takk, Ann-Mary !

 

Kva hadde DA-brukerforum vore utan deg ?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×