Gå til innhold
Arkivverket

Fangefotoalbum Christiania


Knut Ulrik Brattland
 Del

Recommended Posts

Jeg har en grandonkel ved navn Anders Bonsak Halvorsen som jeg vet altfor lite om. Da jeg googlet navnet, kom det opp en opplysning om at han var med i fangefotoalbumet for Christiania politikammer 1885 - 1910.  Er det mulig å få tilgang til bildet og også hvorfor han havnet i dette fotogalleriet?

Anders Bonsak var født på Vega i 1863, ca 1886 var han gift på Flakstad i Lofoten, og i 1899 var han innblandet i en farskapsak i Meløy i Nordland.  Etter dette har familien tilsynelatende ingen informasjon om ham.

Protokollreferansen er: Album I-10 (1906-10)

Fangenr.: 11520

FotoID: 

oc00000000772366

Det har vært veldig interessant å vite hva som finnes i arkivene om Anders Bonsak.

Mvh

Knut Ulrik Brattland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det gav mange nye opplysninger.

Har søkt videre i digitalarkivet. Den samme Anders Bonsak ser ut til å ha vært gift og skilt to ganger.  Første gang på Reine i Lofoten ca 1890, og andre gang i Bergen mellom 1913 og 1922.  Hvor kan man finne dokumenter om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

På digitalarkivet kan man finne vigsler i kirkebøker og i vigselsprotokoller i arkiver etter sorenskriver/byrett/byfogd (borgerlige vigsler).

 

Opplysninger om skilsmisser på denne tiden må søkes i Justisdepartementets arkiv. Du kan sende en henvendelse på e-post til Riksarkivet, dersom du ønsker dette undersøkt. Ble skilsmisse gitt ved dom, finnes denne i domstolsarkivene. Arkiv etter domstoler oppbevares i statsarkivene.

 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det fra 1927 er definitivt ham jeg søker.  Det fra 1999 er jeg mer usikker på, kjenner ikke navnet Sally Betty Jansen. Men som nevnt vet man ikke så mye om Anders Bonsaks liv. Interessant i allefall. takk for opplysningene.

Hilsen Knut Brattland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.