Gå til innhold
Arkivverket

Skipper Isak Coldevin 1728-1816


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Skipper Isak Coldevin, født ca. 1728. Død 11. januar og begravet 18. januar 1816 i Frebergsvik, Borre, Vestfold 88 år gammel. Skifte 14. desember 1816.Gift 1762-1764 med Anne Andersdatter Husø, døpt 3. oktober 1728. Fra Frebergsvik.

 

På skiftet etter Isak i 1816 er det disse arvingene:

 

Halvsøsteren Ingeborg Arnesdatter Horten, død og etterlater seg barna:

 

  1. Sønnen Arent Jenssen, der skal bo vester på Norge, men vides ikke hvor.

  2. Sønnen Claus Jensen Wulf, boende i Tønsberg.

  3. Datteren Ingeborg Holbech Jensen Wulf, tiener hos Ole Madsen Berg.

  4. Datteren Andrea Olsdatter Walløe, skal bo på Moss.

  5. Datteren Susanna Olsdatter Walløe, gift med en høker og bosatt i Kristiania.

 

Halvsøsteren Kristine Arnesdatter Horten, død og etterlatt to barn:

 

  1. Sønnen Søren Sørensen, skal være udenlands og vides ikke.

  2. Datteren Olia Sørensdatter, gift med skredder Christian Olsen i Åsgårdstrand.

 

Kan noen gi meg noe hint om hvordan Isak Coldevin kommer inn i bildet her, hvor han er født og foreldrenes navn. Jeg finner mange Isak Coldevin, men ingen som ender opp i Borre.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevnes i Lassons samlinger, men ikke med mer info enn Skipper Isak Coldevin i Frebergsvik og dødsdato/år.

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn. Jeg har, som deg, prøvd å finne ut mer om denne karen, men uten resultat. Men jeg har notert at kona Anne døde først i 1813, og at hennes mor døde i Frebergsvik i 1764. Jeg har lest et eller annet sted om Coldevinstua i Frebergsvik, muligens i Borreminner. Jeg ser også at Coldevin noen steder staves med K. Det var moro at du fant skiftet etter han. Jeg skal studere det og navnene der nøyere. Jeg er veldig spent på hva folk kan finne ut. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye om Coldevin i Delgobe, og mange Isak. Men å finne ut av det tar nok litt tid.

 

De to halvsøstrene burde vel kunne være til hjelp.Spent om de er fra fra mors- eller farssiden til Isak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvsøstera Ingeborg Arntsdatter, også kalt Ingeborg Clausen, var datter av Arnt Clausen, som døde 1782 på Horten i Borre, gravlagt 21. september 1782, 82 1/2 år gml. Ingeborg ble gift (første gang) 10. juni 1762 i Borre med Jens Mikkelsen Wulf (ca. 1717-1777).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha litt flaks av og til. Det kan da se ut som at dette har å noe til felles med Ingeborg Arntsdatter/Clausen.

Skifter i Drammen  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=951&personpostnr=4348#nedre

 

Ser ut som Jens Michelsen bodde på Solberg i Stokke, og farfaren Peter bodde på Melsom. Jens ble gift i Tønsberg med Ingeborg Sørensdatter Trane Holbeck.

http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/

Peder Wulf +1711, gm. Elisabbeth Olsdt. Coldevin fra Tønsberg, visstnok dt. av Oluf Kortsson Coldevin og Kirsti Olsdt.

Mikkel Pedersen Wulf ca. 1683 - 1744?, gm. Johanna Jensdt. Colstrup.

Jens Mikkelsen Wulf ca. 1717, g Tønsberg med Ingeborg sørensdt. Trane Holbech.

 

Iflg. Lassen fikk Jens M. Wolf et uekte barn 22/9 1743 i Stokke. Bodde 1746 på Melsom i Stokke, gift med Ingeborg Holbech. Barn til dåpen der 1746 og ??

 

Håper at jeg ikke er helt ute å kjører. Det ble mange opplysninger på kort tid.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. :)

 

Skikkelig nøstearbeid dette skjønner jeg. Ja Tore Bjølgerud. Jeg har også at Anne Andersdatter er død i 1813.

 

Jeg har litt opplysninger om den ene halvsøstra.

 

Ingeborg Margrethe Arntsdatter/Clausdatter. Gift (1) 6. januar 1762 med Jens Mikkelsen Wulf Melsomvik

i Stokke, 1717-1777.

Barn:

1.Arnt Henric   1762 Horten. (nevnt i skiftet)

2.Johan Michal  1766 Røre.

3.Peter Nicolai 1767.

4.Peter Nicolai 1769.

5.Anne Marie 1772,konf.1789,g.1820 (han da på Vold)med Johan Henriksen (Røre-eie) ca.1789.

Anne Maria Jensdatter Wulff,ikke gift med Arne Halvorsen Rustad i Drammen. En sønn 1.Jens 1807.

6.Claus Henric  1775. (nevnt i skiftet)

 

Gift (2) med Ole Hansen Wallø, født 1756,konf.1771,d.1811. Sønn til Hans Anunsen Wallø og Anne Pedersdatter Holm. På Horten.

Barn:

a)Andrea Hellene    1781. (nevnt i skiftet)

b)Susanna           1785. (nevnt i skiftet)

c)Ingeborg Margrete 1788.

 

Generasjonen bakenfor.

 

Horten m/Vealøs nevnes som halv gård. Veimester Hendrich Witting fra Holstein 1672-1736 eier/bygsler (se Vold søndre).

 

Arnt Henric Claussøn ca.1700-1782 (søstersønn av Hendrich Witting),g.1739 med kongelig bevilling Susanne

Pedersdatter Holm (i Lardal?)1712-1784. Var eier av Horten m/Brom i 1743, skjøte 1202 1771 til svogeren

Hans Anundsen Wallø.

Barn:

1.Susanne Rebecca  1740-1746.

2.Cathrine Rebecca 1741-1746.

3.Claus Henric     1744.

4.Cathrine Rebecca 1746,konf.1764, g.1779 Søren Eriksen Moss (fra Moss?).

                          Barn:

                         a)Olea 1780,konf.1796 Bakken u/Falkensten?.

 

Det finnes en mann til her: Arnt Henric Clausen Mørch (?) 1676-1754.

 

Litt forskjellig, men ikke noe av dette sier noe om Isak Coldevin, men her er slektskretsene rund ham.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

En ren Arbeids hypotese. Isak kan ha en Far fra Slekten Falch/Falk der Isak navnet mye brukt og en Mor fra Coldevey. Og senere tatt morsnavnet.

som sagt en hypotese.

Mvh Johnny Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg ser at Isak Coldevin står på lista over ukjente Coldeviner. Merkelig, men jeg ser det er flere med det navnet man ikke kan finne opphavet til. :)

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5

Arnt Clausen som var far til 1/2 søstrene til Isak, og som døde 82,5 år gm. i 1782, grl. 21/9. Er det den samme som Arnt Clasen Horten som døde 1782 og kona Susanne Pedersdt Horten døde 72 år gml. grl. 5/7 1784 Borre?  De ble gift i Borre 14/12 1739. Står ikke noen om det er hans 2. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en del info om Coldevin-slekten, med lenker som muligens kan gi noe av interesse. I og med at han heter både Isak og Coldevin, så virker det trolig at han er oppkalt etter en Isak Coldevin, og da er det vel mest nærliggende å tenke på Isach Jørgensen Coldevin, sønn av borgermesteren i Tønsberg, som døde i 1711. Han skal ha vært skipsreder, for eksempel farfar til Isak, født i 1728.

http://www.tuxen.info/coldevin/isach_coldevei.htm

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn. Nå har jeg studert navnene i innleggene over. Det er 2 ting jeg er usikker på. I innlegg 7 står det at han selger Horten til svogeren Hans Anunsen Wallø. Jeg tror det skal være svigersønnen.

I samme innlegg står det nevnt 4 barn under Hans Anunsen Wallø. Er det Wallø eller Arnt Henric Claussøn som er far til disse barna?

I innlegg 3 antydes det vel at Jens Mikkelsen Wulf var gift med en annen Ingeborg først, nemlig Ingeborg Sørensd Trane Holbech.

Det er interessant å lese alle innleggene som har kommet inn. Takk til dere alle.Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne som ble gravlagt 29/10 1813 i Borre, het ikke Anne Andersdt.., men Anne Hansdt. Frebersvig, 87 år.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tore Bjølgerud skrev:

Hei Torbjørn. Nå har jeg studert navnene i innleggene over. Det er 2 ting jeg er usikker på. I innlegg 7 står det at han selger Horten til svogeren Hans Anunsen Wallø. Jeg tror det skal være svigersønnen.

I samme innlegg står det nevnt 4 barn under Hans Anunsen Wallø. Er det Wallø eller Arnt Henric Claussøn som er far til disse barna?

I innlegg 3 antydes det vel at Jens Mikkelsen Wulf var gift med en annen Ingeborg først, nemlig Ingeborg Sørensd Trane Holbech.

Det er interessant å lese alle innleggene som har kommet inn. Takk til dere alle.Hilsen Tore

Nei, de var svogere. Hans Anundsen gift med Anne Pedersdatter Holm og Arnt Henric Clausen gift med Susanne Pedersdatter Holm.

 

Det er Arnt Henric og Susanne som er foreldre de barna.

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Her er en del info om Coldevin-slekten, med lenker som muligens kan gi noe av interesse. I og med at han heter både Isak og Coldevin, så virker det trolig at han er oppkalt etter en Isak Coldevin, og da er det vel mest nærliggende å tenke på Isach Jørgensen Coldevin, borgermester i Tønsberg, som døde i 1711. Han skal ha vært skipsreder, for eksempel farfar til Isak, født i 1728.

http://www.tuxen.info/coldevin/isach_coldevei.htm

 

Hvis dette stemmer er det kun sønnen Just Isaksen Coldevin som ble gift og fikk barn hvis han da ikke to navnet fra sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Ingeborg og Kristine Arntsdøtre var døtre av Arnt Clausen i hans ekteskap med Susanne Pedersdatter Holm, må deres halvbror - den etterspurte Isak Coldevin - være sønn av enten Arnt Clausen eller Susanne Pedersdatter Holm. Han kan selvsagt være født utenfor ekteskap. Han trenger ikke være beslektet med øvrige Coldevin'er, for det hendte jo titt og ofte at barn ble oppkalt med både fornavn og slektsnavn.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor jeg så det, men et sted står det Lardal i parantes og med spørsmålstegn etter på disse søstrene. Nå har jeg ikke Lardalsbøkene fra Vestfold her, men kanskje noen kan sjekke om det er noe Holm som passer der. Jeg ser det står i nevnte artikkel også. :)

 

 

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.