Gå til innhold
Arkivverket

Leiermål - Tyding av tingboken for Salten sorenskriveri (2 av 2)


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

For andre gang begikk min forfar Ole Joensen Soløen leiermål som igjen endte i retten.

Første leiermål blir omtalt her:

Jeg trenger hjelp til å tyde den aktuelle saken på side 304a og utover.

 

Permanent sidelenke: https://media.digitalarkivet.no/view/31283/312?indexing= 

 

Med vennlig hilsen
Stian Myrabø Løkeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et og annet ord kan være feil, men for det meste tror jeg jeg har fått det til:

Udi Lejermaal Sagen begaaet i ægteskab af Ole Joensen Soelen med Tøsen Elen Nielsdatter efter opsettelse i ?aftes? bliver saaledes

Dømt og Afsagt

Ole Joensen Soelen befindes efter egen tilstaaelse nu 2de Gange Lejermaal udi sit ægteskab at have begaaet med løse qvindfolch og sidst med Elen Nielsdatter, som for en Ægtemand der haver sin Qvinde er gandsche uanstendig, samt for andre til een stor Forargelse og gud høyeligen fortørnes. I hvilchen andledning denne Rette efter Loven 6te Bogs 13 Cap 25 art tildømmes bem(el)te Ole Joensen at straffes paa gods og penger efter yderste formue og siden det er anden gang hand saaledes udi sit ægteskab har begaaet Lejermaal, burde forviises. Skulde udi hans Eindele befindes efter forestaaende Lovens befalning at være noget, da i mangel deraf efter Sidste Kongl(ige) Ergangen forordning at side paa vand og brød udi 14 dage og ellers til høyere strafs lidelse at forføye sig til Gevæhr og der forblive udi 2de Aar.

Hvad tøsen Elen Nielsdatter angaar, da ?siden? actor i Sagen ei gjør nogen paastand til Doms lidelse for hende, kan Retten iche til Strafs lidelse over hende nogen Dom tildele.

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Givæhr er vel eit stadnamn.

 

Det stemmer! Givær er en nokså avsidesliggende øygruppe på utsiden av Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.