Gå til innhold
Arkivverket

Finnes en god metode for å registrere og koble sammen en hel bygd?


Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett enkelte snakke om at de registrerer og kobler sammen personer fra forskjellige folketellinger, kirkebøker, bygdebøker, skifter og lignende for å få en oversikt over alle som bor i en bygd og hvilke koblinger som er mellom dem. Og jeg snakker ikke om løsningen bygdebok eller slektsprogram, men om dataregistrering fortrinnsvis i et regneark eller lignende. Er det noen her som har forsøkt seg på et slik prosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et innlegg igår kveld på Facebook-gruppen Slektshjørnet, skrevet av en som tydeligvis er i ferd med å kartlegge befolkningen i Stange i siste halvdel av 1800-tallet.

Du kan jo hekte deg på tråden hans der og spørre ham.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer sikkert å lage en oversikt i et regneark, men det er trolig enklere med en form for visningsverktøy der relasjonene kommer fram på en oversiktlig måte, ellers tror jeg at du fort mister den store oversikten. Kontaktene nedenfor har jo ihvertfall startet i det små:

De som kaller seg 'Eidsvollsmennene', Trond Øivindsson Lunde og Frode Myrheim, har jo som mål å kartlegge alle i Eidsvoll, men bakgrunn i at kildematerialet er dårlig ettersom kirkebøkene brant opp. Trond har jo forfattet bygdebok for Gullverket i Eidsvoll, og Frode holder på med en bygdebok nå. Jeg sender deg en pm med kontaktinfo.

 

Det finnes jo også en veldig flott nettside med slektstre for Hitra, http://hitterslekt.no/

 

og for ikke å glemme Dennis Haarsagers gigantiske oversikt over slektene i Stadsbygd

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2017 den 14.27, Rune Nedrud skrev:

Jeg har sett enkelte snakke om at de registrerer og kobler sammen personer fra forskjellige folketellinger, kirkebøker, bygdebøker, skifter og lignende for å få en oversikt over alle som bor i en bygd og hvilke koblinger som er mellom dem. Og jeg snakker ikke om løsningen bygdebok eller slektsprogram, men om dataregistrering fortrinnsvis i et regneark eller lignende. Er det noen her som har forsøkt seg på et slik prosjekt?

 

Vel, før jeg begynte å skrive brødteksten i bygdebøkene mine (type "gård og slekt"), bygde jeg opp databaser over totalbefolkninga fra 1600 til 1950. Databasen er relasjonell, den skiller seg fra slektsprogrammer ved at den kan sortere personene/familiene gårdvis. Jeg trodde ærlig talt dette var en vanlig metode ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beveger seg vel meir over mot prosopografiske studier. Det hadde vore veldig interessant å høyre om nokon kjenner til noko gode verktøy for dette.

 

Eg har eit lite prosjekt av denne typen for meg sjølv der eg prøver å registrere alle personar knytta til Løkkens koparverk før 1800. I dag legg eg alt inn i slektsprogrammet eg nyttar (TMG) og har eigendefinerte hendingar for å kople samen personar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samlet i sin tid på alle person- og slektskapsopplysninger jeg kom over fra Årdal i Sogn mellom 1700 og 1735 og brukte en Excel arbeidsbok med ett ark for hver kildetype og dessuten ett ark for alle bosteder og selvsagt ett for personer. I dette siste arket trakk jeg inn data fra de andre arkene slik at jeg fikk en nyttig persondatabase med genealogiske nøkkeldata og slektsrelasjoner. Jeg lagde også makroer som gjorde at jeg kunne sortere hvert ark på de viktigste parametrene.

 

Dette har vært meget nyttig og jeg har bygget opp noen mindre databaser fra andre lokalsamfunn i mindre skala. Det har bl.a. vært et hendig redskap for å identifisere enkeltpersoner som opptrer med litt forskjellige navn og samtidig skille mellom personer med samme navn. MEN dette begynte i det små, og det må innrømmes at bruken av Excel gjorde at det etter hvert ble et temmelig arbeidskrevende prosjekt. Jeg skulle heller ha brukt et databaseprogram eller satset på å lære meg databasefunksjonene i Excel bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mitt slektsprogram til slikt og får utrolig mange koblinger mellom de som jeg har lagt inn. Det er mye felles slekt noen generasjoner bakover i tid.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare å holde oversikt over alle kildehenvisninger til hvert enkelt individ, og samtidig plassere vedkommende på riktig sted er det kanskje riktig av meg å forsøke å benytte et verktøy som endel bygdebokforfattere bruker, Busetnadssoga (BSS). Om dette er mulig å få tak til en ikke altfor ublu pris kan det virke som et godt verktøy for å registrere kilder, personer og garder/bruk/husmannsplasser på slik at det til slutt vil være mulig å plassere rette personer på rett sted til rett tid.

 

I utgangspunktet tenkte jeg at Excel kunne gjøre susen, men det kan fort bli uoversiktlig, og det er dessuten utfordringer i koblingen mellom ektefeller og barn i et slikt regneark. Når det i tillegg skal lenkes til både plassering og kilde kan det se ut som Excel blir komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Embla, og har stort sett lenka saman alt som har opphalde seg i Gloppen frå det historiske mørket letnar og forbi 1814. Det fungerer fint - når nokon vil ha anelister eller etterslektslister til bestemte personar, får dei det. Eg har lenka kvar person til den garden som er oppgjeven; eg vurderte å lenke til enkeltbruk også, men oppdaga fort at då vart det mykje meir rom for feiltolking. Men eg kan uansett få fra alle som har vore involvert på ein gard, om det så er som fadder.

 

Dette gjev ikkje noka enkel og grei oversikt over alle i bygda i ein gong, men det har eg ikkje sett noko poeng i heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune Nedrud skrev:

I utgangspunktet tenkte jeg at Excel kunne gjøre susen, men det kan fort bli uoversiktlig, og det er dessuten utfordringer i koblingen mellom ektefeller og barn i et slikt regneark. Når det i tillegg skal lenkes til både plassering og kilde kan det se ut som Excel blir komplisert.

 

Excel blir i praksis en gammeldags flat-database uten indekser, det blir for enkelt. I en relasjonell database kan man gjøre så mange koblinger man vil - til ektefeller/partnere, til bosteder, til hendinger, til folketellinger,til skifter osv osv. BSS kan trolig dette, spør den/de som laga programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt word, som er meget oversiktlig, og ikke minst meget enkelt.

 

Jeg har registrert (støvsugd) enkeltpersoner i Lilleelvdalen sokn (Alvdal) fram til 1806 og plassert de under gårdene de bodde på, gårdene som er det øverste nivået. Under gårdene ligger familiene som familieoppsett, slik mange moderne bygdebøker har. 

 

Hver person har ei linje med navn, født- og dødsdato, samt flyttinger. I tillegg kommer kommentarer. 

 

Og for hver person er det lagt inn lenker til primærkilder som f.eks. dåp, konfirmasjon, vigsler, begravelser, skifter, 1762-mantallet og sekundærkilder som ft-1801 (dette er komplett innenfor soknet, så langt jeg kan se). 

 

Ved flytting er det lagt inn interne lenker til gårdene i soknet de kom til eller dro fra. Det finnes også andre spredte lenker. Navn er standardisert for å lette søk. 

 

En html-versjon ligger på http://www.jeaas.com/l-elvdal.htm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.