Gå til innhold
Arkivverket

Opprinnelse til familienavn


Knut Torsethaugen
 Del

Recommended Posts

Vår familie har i mange år lurt på opprinnelsen til familienavnet Torsethaugen. Vi trodde lenge at det var min goffa Knut Olsen Torsethaugen som først tok dette i bruk når han gifta seg, og at det kanskje var et annet navn på Jegerhaugen i Torsetgrenda i Hemsedal. Han voks opp der sammen med mor si og brukte navnet Jegerhaugen ved konfirmasjonen. Der står det også at fødested er Jægerhaugen, mens det ved innskrivingen av dåpen i 1881 står fødested Haugen. Etter hvert som vi har studert kirkebøker fra Hemsedal finner vi at det var flere før han som brukte navnet Torsethaugen og hadde oppholdssted Torsethaugen. Vi finner imidlertid ikke navnet Torsethaugen brukt som gardsnavn eller personnavn i de historiske oversiktene fra Hemsedal, så som Hemsedals slektshistorie (Flataboki) eller andre oversikter over plasser i Hemsedal (Torsetgrenda) jeg har funnet.
Her er et eksempler på bruken av navnet: 
Vielse for Knut Olsen Torsethaugen og Ingeri Amunsdatter Grønåse 16. mars 1856 
https://media.digitalarkivet.no/kb20061115040396 Dette er mine tipp-oldeforeldre. 
Andre eksempeler fra kirkebøkene er: Ole f. 1857 nr. 1: https://media.digitalarkivet.no/kb20061115040283  far Ole Aslesen Torsethaugen

og Even Olsen med oppholdssted Torsethaugen gr. 1876 : nr. 34: https://media.digitalarkivet.no/kb20061101320531
Spørsmålet er: Hvilken plass i Hemsedal gikk under navnet Torsethaugen? 

Har noen tips om kilder som kan gi oss svar på dette?
Hilsen Knut Torsethaugen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til dette området.

 

Men ...Haugar er det mange av.... - også om ein berre tel dei som har gjeve namn til eit bruk eller ein plass.

Lokalt heiter dei gjerne berre "Haugen". Med litt avstand får dei gjerne eit tillegg for å skilje dei frå dei andre i området;

som "Jegerhaugen", "Torsethaugen", osv.   Tilsvarande med "Gjerde"; "Reiten", "Leite", "Vika", "Vågen", osv.

Desse tillegga er gjerne litt lausare og meir flyktige enn andre namn.

Dersom det er (husmanns-)plassar, kan dei også ha mindre faste namn enn matrikulerte bruk (og heilt sikkert mindre fast

enn matrikkelgardane).

 

Altså kan "Haugen", "Jegerhaugen", "Torsethaugen" vere namn på same bustad; til ulike tider eller skrive av ulike personar.

Og...  t.d. "Jegerhaugen" kan vere namn på ein stad ei tid; og på ein annan stad (med ein annan jeger) ei anna tid.

Jamvel "Torsethaugen" kan vere namn på to stadar, til ulike tider, om det er to "haugen" i bygda (men det er det kanskje ikkje her?)

 

Kjelder:

- Plassnamn er ikkje så godt dokumenterte i kjeldene; men det kan vere tinglyst festesetlar. På 1800-talet var det vanleg (iallfall

ikkje uvanleg); altså panteregisteret under bruket dei høyrde til (evt. personalpanteregisteret) og panteboka.

- Kyrkjeboka med innførsler om folk som budde der

- Folketeljingar

- kommunale arkiv (skuleprotokollar; fattigstellet)

- Militære rullar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for grei utgreiing. Blir nok eit stort arbeid å dokumentere dette sikkert. Spesielt då navnet ikkje er nevnt i dei historiske kjeldene frå Hemsedal, som virke omfattande. Tyder vel på at navnet vart brukt meir "uoffielt" som du er inne på. Det måtte einaste vera om det fins informasjon i kommunale arkiv og/eller personar med lokalkunnskap og historisk oversikt. Tinglyste dokument virke nokså uoverkommelig å finne fram i for amatørar?
Trur kanskje det mest sansynlege er som du er inne på at Jegerhaugen og Torsethaugen kan vera  same plassen. Jegerhaugen var ein husmannsplass som bl.a. er omtalt i bygdebøker for Hemsedal, så den veit vi en del om og kven som budde der. Husa der er borte no, men dei sto der fram på 1970-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olsen Torsethaugen. I 1856 betydde det: Knut, sønn til Ole, som budde på Torsethaugen. Torsethaugen var ikkje et familieetternavn, slik som i dag. Det var et fakta, adressen.
Torsethaugen er et typisk plass-navn. Småbruket eller husmannsplassen Haugen som hørte til garden Torset. I dagligtalen blei det nok bare kalt Haugen. Men sidan det var fleire plassar i Hemsedal som blei kalt Haugen, var det meir presist å sei Torsethaugen.
Even Olsen døde i 1876 på Torsethaugen. I folketellinga av 1875 er plassen bare kalt Haugen: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0617&kenr=006&bnr=0059&lnr=00  
Dersom du klikker på "Forrige bosted" finner du at naboen til Even Olsen er Syver Knudsen Haugen, f 1818. I FT-1900 er Syver fortsatt på Haugen: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037114000560 
FT-1900 har også gardsnummer og bruksnummer. Syver Knutsen bur på på Haugen, under Gnr 61, på Bnr 11. Det bruket kan ein finne på dagens kart: https://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1014&zoom=15&lat=6762270.46&lon=152327.92&sok=torset, hem
Det kan sjå ut som det hører under Søre Torset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelp og nye opplysninger og tips om kilder til informasjon.

Folketellinga for 1875 var ny for meg, og jeg skønner ikke helt systemet med forrige og neste bosted.

Jeg hadde endel av disse opplysningen, men så ikke sammenhengene.

For meg ser det nå slik ut:

I følge folketellinger, så bodde min oldemor Olaug Syversen på plassen Jægerhaugen i 1910 og på Haugen i 1900

begge lå under Gnr.61 og Bnr. 11 og må vel da være samme plass? Garden med Bnr. 11 er her kalt Torsæth/Torsæt

I Hemsedals historie (Flataboki, side 155 ) er garden med Bnr. 11 kalt Aslegarden og i Gårdsmatrikkelen fra 1886 som dere henviser til Torset Søndre.

For meg blir da konklusjonen at navnet Torsethaugen referte til husmannsplassen som i flere sammenhenger benevnes Jægerhaugen og vistnok var den siste

husmannsplassen i Hemsedal. Litt uklart hvilke gard plassen hørte til?

Min bestefar Knut Olsen  vaks opp saman med mor si på Jegerhaugen og tok navnet Torsethaugen då han flytta og gifta seg på Geilo

og seinare busette seg på Torpo. Så da gikk navnet over fra å vera ei "adresse" til et familienavn.

Høres dette fornuftig ut?

Hilsen Knut

Endret av Knut Torsethaugen
Lenken som var lagt inn virka ikke lenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sannsynlig at Jægerhaugen er  i dag navnet på plassen som tidligare også blei kalt Torsethaugen.
Gardsnavnet er Torset, gardnummer 61. Det er den opprinnelige garden, det gamle gardsnavnet. Så er garden Torset delt opp i mange bruk (gardsbruk), og kvart gardsbruk kan ha fleire husmannsplassar. Haugen var ein husmannsplass under bruket Søndre Torset, Bnr 11.  Gardsnavnet er Torset, plassnavnet er Haugen, dermed kunne plassen også bli kalt Torsethaugen. Men lenger nord ligger bruksnr 2, Snertehaugen, som også er ein del av garden Torset. Kanskje for å unngå forveksling med den har Haugen under Søndre Torset fått et eget navn, Jægerhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.