Gå til innhold
Arkivverket

Slekt Winther el. Vinter i Trøndelag . Hva er opphavet til denne slekta?


Anita Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet borti slekten Winther fra Agdenes i slektssamlinga mi, da i sambandt med slekt i gamle Stjørna nå Fevåg i Fosen.   Finner slekt Winter både i Nordland og noe på Nord Møre.  Kan denne slekta ha samme opphav og er det opprinnelig en dansk slekt? Finner ganske mye om denne slekten på nettet og ble anbefalt Simon Ellefsen sine sider, men fant ikke noe ang denne slekta fra Agdenes da fra gården Moldtuen og fra Leksa.  Har noen her forsket på denne slekta eller kan gi meg noen tips hvor jeg kan finne opplysninger.   Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, jeg stilte for mange år siden samme spørsmål vedr. slekter på Røros, den gang uten å ha noen bakgrunnskunnskap om navnene. Der finnes både Vinter/Winter, Sommer og min egen slekt Waar, så jeg lurte på om det faktisk var et slags motefenomen at man tok et slikt navn i tillegg til patronymikon. F.eks. Ole Olsen Vinter identifiserte jo kanskje en av de mange Ole Olsener som bodde i byområdet, uten å ha et gårdsnavn/slektsnavn å legge til.

 

Et annet fenomen som finnes i vårt naboland Sverige, er soldatnavn. Der var det jo ofte maktpåliggende at man sendte en ordre til riktig Olle Olsson, så der kunne man f.eks. få tilnavnet Vinter etter når man ble innrullert. De navnene ble svært ofte brukt etter at man ikke lenger var soldat, og er med tiden blitt kjente slektsnavn.

Om det var utbredt blant norske soldater i unionstiden med Sverige, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen: "Laurits Winter - en flyktning i Agdenes" (trykt i: Årbok for Fosen 2007, side 111-124. Orkanger 2007) drøfter forbindelsen mellom presten Laurits Winter (nevnt 1616-1628) og danske slekter, samt navnebærere på Helgeland og lenger nord. Etter at artikkelen ble skrevet har det kommet opp nye kilder til antatt forbindelse til Winter i Kristiansund.

I litteraturlista til artikkelen, se spesielt arbeider av Poul Verner Christiansen (1926-2001)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei igjen.    Må først takke for svar litt sent men....   Vil skrive litt angående hva jeg har funnet ut om slekta , og ingen skal fortelle meg at slektsgranskning er kjedelig!

Mange overrask elser kan man støte på underveis både av positiv og negativ karakter.    Men man må ta med seg alt 

Kanskje en årsak til at i min slekt ikke har vært spesielt slektsinteressert  er en artikkel jeg fant i Fosnafolket en stund siden.  RIKMANNSSØNNEN SOM BLE ØKSEMORDER.

Ja dette er min slekt i Fevåg på Fosen og av slekt Winther fra Agdenes og Leksa.  En av sønnene til Jakob Michelsen Fevåg ble drapsmann , han ble erklært gal etter at han drepte en gammel finnkone med øks.  Han hadde også en bror som også var gal. Forklaringen på denne galskapen kunne være at foreldrene var i nær slekt  står det i artikkelen.

Jeger ikke så sikker på om dette stemmer.   Jakob Michelsen var gift 2 ganger første gang med Kristen Fredriksdatter ,det var i alle fall disse to  som var beslektet i 3 dje ledd ,og som begge to var av slekten Winther,  Deres sønn Ole Jakobsen Hårberg er min kobling og han både min farmor og farfars oldefar..så her er det nært slektskap.

Ved det andre gifte med Anne Arvesdatter  ukjent opphav  fikk han sønnene Jacob og Jens og datteren Kirsten.   En av disse ble altså morder, men foreldrene var kanskje ikke i slekt?

Har noen spørsmål angående denne slekta og trenger hjelp til å finne det som står skrevet om denne drapssaken og hvor jeg event kan finne ett skifte som kan gi svar på familiekoblinger.    Jeg tenker også på denne finnkonen han drepte , hvem var hun same eller av finsk opphav.   Leter fremdeles etter slekt i samme område som skulle komme fra Finnskogen..   Drepte han en av slekta?  

Jeg finner at denne Winter slekta stammer fra Jylland Danmark kan det være mulig nå lete vidre der?   Jeg befinner meg på Sørlandet og skal vidre til Danmark i sommer.

Her på Sørlandet snublet jeg over en Lars Winter forvalter ved Egelands verk  i Risør  f 1698 d 1763.  Fant han på Søndeled kirke.   Hvilken Winterslekt er dette da.

 

Beklager mangelfulle årstall og lenker  ,jeg har godjkent opplysningersom ligger hitterslekt.no   som omhandler slekta Winther   Håper på tilbakemelding og hjelp her,

 

Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.