Gå til innhold
Arkivverket

Gamle dokumenter og papirer


Asbjørn Nordøy
 Del

Recommended Posts

Hva kan man gjøre med gamle dokumenter som man har, eller skulle finne?

 

I mitt tilfelle så gjelder det denne gangen protokoller (møteprotokoller) og noe papirer som tilhørte et tidligere lokalt fiskerlag som er lagt ned for mange år siden.

Tror det het Hellesvik & Sund Fiskarlag, i Leirfjord kommune. (Navnet kan sjekkes).

Min for lengst siden avdøde far, var lagets siste formann/ leder, og dette materiellet ligger etter han.

Andre i familien mener at dette er skrot/ søppel som bare bør kastes/ brennes. Men eg er noe i tvil om det, da dette etter min opfatning er en del av lokal historien, og derfor bør tas vare på av noen.

 

Lurer derfor på hva som kan og bør gjøres med dette? Og hvor det i tilfelle kan leveres?

 

Mvh

Asbjørn Nordøy

 

NB:  Er noe usikker på bruken av dette "forumet", og om eg bruker det rett i dette og mulige senere tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Asbjørn! 

 

Flott at du har tatt vare på dette! Det er som du sier, en del av lokalhistorien, og i tillegg viktig for å kunne dokumentere fiskernes virksomhet og rettigheter for nå- og fremtiden. 

 

Du kan sende en e-post til post@arkivverket.no med så mye informasjon om arkivet som du har - og gjerne med kopi til atlbra@arkivverket.no, da jeg som privatarkivansvarlig ved Statsarkivet i Trondheim vil være den som blir saksbehandler her. 

 

Med hilsen,

 

Atle Brandsar

rådgiver

Arkivverket

Publikum, depot 2

mobil: 97 18 91 24

www.arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Flott at du har tatt vare på dette! Det er som du sier, en del av lokalhistorien, og i tillegg viktig for å kunne dokumentere fiskernes virksomhet og rettigheter for nå- og fremtiden. 

 

Du kan sende en e-post til post@arkivverket.no med så mye informasjon om arkivet som du har - og gjerne med kopi til atlbra@arkivverket.no, da jeg som privatarkivansvarlig ved Statsarkivet i Trondheim vil være den som blir saksbehandler her. 

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Skal prøve ved anledning å se nærmere på dette som eg har liggende. Men mener at eg så noe(n) protokoller og papirer/ brev da eg hadde kartongen med innholdet fremme sist. Var og borte i medlemsbøker som var blitt innlevert, blant annet fra en som lever fortsatt.

Etter å ha hatt det framme igjen, så kunne eg tenke meg å levere/ evt. sende det pr posten til noen som kunne tenke seg å ta vare på dette for fremtiden og gjerne tilgjengelig for de som om mulig er interessert i dette!

 

Mvh

Asbjørn Nordøy

 

NB: Dette ble ved et uhell lagt inn flere ganger da eg forsøkte å benytte muligheten første gang. Var ukjent med hvordan det fungerte, og trykka trolig en gang for mye et eller annet sted. I tillegg ble det først forsøkt skrevet på min profil, uten at eg så noen reaksjon fra noen.

Om det er mulig å fjerne noe av dette, uten å fjerne noe av innholdet så hadde det vært kjekt!

 

 

Endret av Asbjørn Nordøy
Tilleggs opplysning om det eg la inn på forumet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.