Gå til innhold
Arkivverket

Gamle dokumenter og papirer


Asbjørn Nordøy
 Del

Recommended Posts

Hva kan man gjøre med gamle dokumenter som man har, eller skulle finne?

 

I mitt tilfelle så gjelder det denne gangen protokoller (møteprotokoller) og noe papirer som tilhørte et tidligere lokalt fiskerlag som er lagt ned for mange år siden.

Tror det het Hellesvik & Sund Fiskarlag, i Leirfjord kommune. (Navnet kan sjekkes).

Min for lengst siden avdøde far, var lagets siste formann/ leder, og dette materiellet ligger etter han.

Andre i familien mener at dette er skrot/ søppel som bare bør kastes/ brennes. Men eg er noe i tvil om det, da dette etter min opfatning er en del av lokal historien, og derfor bør tas vare på av noen.

 

Lurer derfor på hva som kan og bør gjøres med dette? Og hvor det i tilfelle kan leveres?

 

Mvh

Asbjørn Nordøy

 

NB:  Er noe usikker på bruken av dette "forumet", og om eg bruker det rett i dette og mulige senere tilfeller.

Endret av Asbjørn Nordøy
Ble lagt inn dobbelt ved et "uhell", ønsker å slette det ene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalhistoriske arkiver og museer pleier å ta i mot slikt med åpne armer. Og de behandler stoffet forsvarlig..

 

mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

NB:  Er noe usikker på bruken av dette "forumet", og om eg bruker det rett i dette og mulige senere tilfeller.

Velkommen i forumet, Asbjørn! Vi er mange som av og til kan være usikre på hva som er 'riktig' sted i forumet, så bare forsøk, det er moderatorer som rettleder hvis det skulle være helt feil! Det som alltid er en fordel er at du lager en overskrift som er så konkret som mulig med hensyn til innholdet i spørsmålet - slik du har gjort nå,  da er det mye lettere å få et raskt svar fra oss andre vanlige brukere.

Du må da ikke finne på å høre på slektninger som vil kaste gamle papirer!

Nåja, personlige kjærlighetsbrev vil man kanskje ikke at andre skal lese, men alle dokumenter knyttet til foreninger og lag har alltid en historisk interesse. For en framtidig bygdebokforfatter er slikt materiale en lokal gullgruve, når det kan plassere folk og hendelser eksakt i tid og sted. Opplysninger som omhandler fiskebåter og folk som kan knyttes til disse, er det ofte spørsmål om i forskjellige slektsforumer. Hvis du har tilgang til fotografier av de som omtales i papirene, vil det være en fantastisk bonus!

Jeg tror at dette er et emne som også kan ha plass i brukerforumet, f.eks. som en opplysning om at slikt materiale finnes, og et spørsmål om andre også kan ha innspill i saken. Da er det en fordel at det nevnes at det finnes en post om samme emne andre steder i forumet, du får straks tilbakemelding hvis du poster samme emne flere steder uten å si fra!

Et lite ekstra tips: Det er mange som bare kaster gamle bibler, huspostiller, salmebøker o.l. når de rydder etter avdøde slektninger; ikke gjør det før de er omhyggelig undersøkt for notater. Det var vanlig i eldre tider at alle familiehendelser som dåp, konfirmasjon og vielser ble skrevet ned  i permen eller på ledige sider foran og bak i bøkene, og slike bøker gikk ofte i arv i flere generasjoner. Der kan man finne mange opplysninger som kanskje ikke er tilgjengelige andre steder, f.eks. steder hvor kirkebøker ikke finnes.

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige svar så langt og interesse for mitt innlegg om gamle "dokumenter og papirer".

 

Får høre om Riksarkivet har noen kommentarer og råd til dette, før eg gjør noe mer med det som eg har prøvd å tatt vare på.

Kan jo høre med Helgeland Museum om de kan ha interesse av dette, eventuelt høre med ei lokal forening i området som blant annet befatter seg med slekt og lokalhistorie.

Har registrert at det innen egen slekt dessverre er blitt kastet og brent ting som burde vært tatt vare på, ikke minst gamle foto som blant annet lå etter noen olde- og besteforeldre. Heldigvis tok min mor vare på noen bilder, som det senere nå når eg hadde starta med slektsgransking, viste seg å inneholde foto av gammel slekt.

 

Når det gjelder bibler så vet eg at min far hadde arva og tatt vare på en gammel gotisk bibel som hadde tilhørt kanskje både en av mine tipp- og kanskje ei tippe-tipp oldemor. Denne var pakka ned og stuva bort sammen med en del andre bøker. Har prøvd å lete etter denne, men klarer ikke å finne den. Var tenkt å kikke etter navn og mulige opplysninger om personer ut i slekta, da eg stod fast i den videre slektsgranskinga. Å er kommet til at den må være stjålet av noen som har vært innom og hatt tilhold i huset en periode. Så mistanken går i ei spesiell retning på grunn av at eg vet at personen har tatt andre ting, og ikke hadde rett innstilling til tyveri og nasking etter min oppfatning. Men etter som dette er noe som har skjedd for litt over 30 år tilbake i tid (men så å si nettopp blitt oppdaga), så er det vel neppe så mye å gjøre med den saken!

 

Går ut fra at det på dette forumet er mulig å spørre etter hjelp og bistand, for å komme videre der eg står noe fast i slektsgranskinga og ikke finner ut av "slekts-gåter"?

Noen i slekta har eg svært få opplysninger om, bare noen få mangelfulle opplysninger. Personer egentlig i nær slekt, som eg aldri hadde hørt om før eg begynte å interessere meg for å kikke nærmere på slekta. Virker som de gamle har prøvd å "koste ting under teppet", og ikke ønsket å prate å la etterslekta få kjennskap til slekt historien og noen personer.

 

Mvh

Asbjørn Nordøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ergelig at det finnes mennesker som oppfører seg som kjeltringer, men etter så lang tid er det vel bare å registrere at det er tapt.

 

Jeg spurte en gammel tante om jeg kunne få se igjennom de gamle fotoalbumene som jeg visste lå igjen etter hennes mor, men de hadde hun kastet, med forklaringen: "Æ kjent da itj nån ta dæm!"

Sitat

Virker som de gamle har prøvd å "koste ting under teppet", og ikke ønsket å prate å la etterslekta få kjennskap til slekt historien og noen personer.

Ja det er jo dessverre et kjent fenomen! Jeg lette i årevis etter forfedre, og da jeg fant dem, viste det seg at begge var født utenfor ekteskap. Jeg nevnte for en slektning - som tidligere ikke visste noen ting da jeg spurte - at jeg omsider hadde funnet ut hvem de var, og hun svarte: "Vi vesst da det, men vi snakke itj om det, sjø!"

 

Det er i avdelingen Brukernes eget forum at generelle etterlysninger og spørsmål stilles. De lokale statsarkivene kan svare på arkivsaker der det ikke ligger skannede eller transkriberte dokumenter tilgjengelig på nett, eller spørsmål av mere teknisk karakter, som f.eks ditt spørsmål om arkivering, men det kan ofte ta tid å få svar.

Når du stiller spørsmål er det en stor fordel om du setter deg inn i hvordan du legger ved en lenke til de opplysningene du har. Det ligger også faste tråder først i brukerforumet med tips om framgangsmåter ved bruk av forumet. Du vil nok også finne ut at det er 'engler' i forumet som kaster seg over uløste gåter, så du får helt sikkert all den hjelp du trenger. Husk å legge inn en takk for hjelpen. Og bare spør om alt mulig!

Generelle personsøk får nye søkesider neste uke, bare husk at det kun er primærkilder som kirkebøker og skifter som er sikre kilder, folketellingene inneholder mange feil, spesielt alder og fødselsdatoer, FT1900 og spesielt FT1910 er absolutt ikke å stole på. Grav så langt du kommer på egen hånd, og spør i forumet om du har funnet rett person. Bla litt i gamle tråder, så ser du fort hvordan det er lagt opp.

Det er litt frekt å sende deg ut av forumet her, men veldig mange av brukerne her er også medlemmer i slektsforumet i Slekt og Data http://www.disnorge.no . Medlemskapet har en årsavgift, men det er helt gratis å registrere seg som bruker av forumet, som også er veldig bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for gode råd i tilknytning til bruk av dette forumet.

 

Har nå lagt inn noe på "Brukernes eget forum", ei av mine "slekts gåter", som ær en ukjent tippoldefar som var opplyst å være gift mann, skredder, og 48 år i 1874. Ikke så mye å forholde seg til, men de som kanskje er bedre kjent med forskjellige søkemuligheter i dokumenter som eg ikke har kunnskap om, vil kanskje kunne finne noe!

 

Mvh

Asbjørn Nordøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de sikkert! Jeg håper du setter deg ned og klikker litt rundt på alle de lenkene du finner i arkivverkets sider, det er så mye du kan finne ut av sjøl, men det krever jo at du finner fram i galskapen!  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har benytta en del av materiellet som finnes på Arkivverkets sider, så det ær ikke helt ukjent. Men trolig så er eg ikke helt inne på alle søke mulighetene dær, og en del finesser for å finne fram. Først å fremst folketellingene og de skannede kirkebøkene, samt søk på personer som har emigrert.

I tillegg så har eg samla opp en del data og hjelpemidler som eg har funnet på nettet, og lagt de i "favoritter" på pc'n. Blant annet et par lokale slekts databaser på Helgeland, men som dessverre kan ha feil og mangler som en bør være ops på.

Har ellers funnet en god del i bygdebøker, spesielt fra Vefsn området, men og der kan det finnes noe feil.

Har hatt en god del hjelp via MyHeritage og SuperSearch, spesielt for søk i USA. Benytter og Facebook en del i slekts sammenheng, bla. til oppretting av "slekts grupper" ("møtesteder for slekt", som er blitt ganske populære).

 

Det ser ut for at forsøket å finne opplysninger om min tippoldefar Ole Bye på "Brukernes forum" har gitt positive resultater, og det på voldsom kort tid. Ser ut for at det er flere hær innpå som har både kunnskaper og interesse for slektsgransking. Vil derfor anbefale dette forumet for andre som eg kjenner driver med "å granske sine slekter".

Mvh

Asbjørn Nordøy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.