Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Arneson Aardal - fødd i Luster kring 1677 - gruvearbeidar på Kongsberg 1740 - lagnaden og huslyden hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Christopher Arneson frå husmannsplassen Hammaren under garden Sande i Luster, var fødd i Luster kring 1677 og vart i 1701 sagt å tena «syndenfjelds», som den gongen tydde anten i Valdres eller lenger sør på Austlandet.  I 1707 dukkar Christopher opp som arbeidar ved kopparverket i Årdal, og han må på den tidi ha gift seg med ei Malena Olsdotter, truleg fødd i Årdal kring 1680.

 

Me kjenner ikkje til born etter dette parfolket, men Christopher arbeidde ved kopparverket fram til kring 1726.  Kan henda budde hanb framløeis i Årdal i 1734, men kort etter flytte han og Malena til Kongsberg der dei båe er nemnde som kommunikantar i 1740.  Truleg var dei avlidne for 1747, men lagnadane deira er ukjende.

 

Kanskje kan nokon med ekspertise på Kongsberg fortelja meg litt meir om kva som skjedde med Christopher og Malena.  Finst det skifte etter dei, ville det sjølvsagt ha stor interesse!

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona til Christopher ble begravet på Kongsberg 17.feb. 1742:

  • Christopher Arnes.Qv. Malene Olsd., gl. 70 Aar.

 

og Christopher ble selv begravet på Kongsberg 4. juli 1742:

  • Christopher Arnes. Enkemd. Pension. :/kommen hid fra Aardahl for en 8 Aar siden, og døde hos Anders Xstens. paa Eger-Moen, gl. 70 Aar.

 

Endret av Knut Bryn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe og Knut for interessante og spennande innlegg!

 

Då er dødsfalli til dette parfolket «på plass», men det store spørsmålet er no om dei hadde nokon etter seg?  I 1726 hadde Christopher berre kona å forsørgja, so eventuelle born var då flytte heimefrå...

 

Men kva samband kan han ha hatt til Anders Christenson på Eger-Moen?  Svigerson??

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med denne huslyden so langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være bortkastet å bruke for mye tid på denne Anders Christopheren på Eger-Moen. Svært mange av innbyggerne på Kongsberg - og særlige de enslige mannfolkene - leide seg et rom eller en seng hos andre som hadde plass. Det kunne selvsagt være en slektning, men min erfaring er at det som regel ikke var noen slektsrelasjon mellom leieboer og huseier.

 

Ved begravelsen står det at Christopher hadde pensjon. Det er litt interessant for han har neppe arbeidet særlig mye ved Kongsberg sølvverk. Saken er vel at han hadde opparbeidet seg pensjon fra Årdal kopperverk. Da verket der var Kongens eiendom, men var uten drift, var det nok lettere å få utbetalt pensjonen på Kongsberg enn i Årdal. Dette var kanskje grunnen til at også de eldste av bergmennene fra Årdal reiste til Kongsberg. Dette er i alle fall min hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette er vel nå som å slå inn åpne dører, men jeg ser nå av en kommisjonsrapport om Årdal kopperverk fra 1708 at Christopher Arnesen og en rekke andre arbeidere ved verket ble avhørt om deres kunnskap om og befatning med gullfunnene som var gjort i gruvene. Christopher forteller i denne forbindelse at han "var fød i Lyster paa Teigen". Altså er det hevet over enhver rimelig tvil at bergverksarbeideren i Årdal opprinnlig var fra Luster. Det var sikkert mange husmannsplasser som het Teigen, men det er ikke nødvendigvis sikkert at han var født der. Protokollen inneholder noen unøyaktigheter om slike opplysninger. Kanskje han hadde vært husmann på Teigen før han forlot Luster?

 

[Avhøret av Christopher Arnesen finnes her: RA, Danske Kanselli, Skapsaker: Tillegg til skapsakene, 1707-1708, s. 120]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.