Gå til innhold
Arkivverket

Hans Olsen Ørstvedt f 1768 Dolva, Mælum, Skien gift med Annbor Ellevsdatter Hvalen f. 1772 Kjørholt, Eidanger  gift 1 mar. 1792 Eidanger Brb og sønnen deres Ellev Hansen f. 17 mai 1791 Ørstvedt, Eidanger, Telemark


Erik Skaarup
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg klarer ikke å komme videre i sakene til far Hans Olsen Ørstvedt f 1768 Dolva, Mælum, Skien gift med Annbor Ellevsdatter Hvalen f. 1772 Kjørholt, Eidanger  gift 1 mar. 1792 Eidanger Brb og sønnen deres Ellev Hansen f. 17 mai 1791 Ørstvedt, Eidanger, Telemark.

 

Far Hans skal ha reist utenlands i 1805 og der slutter mine spor..  Sønn Ellev gifter seg 5 sep 1816 i Eidanger Brb med Johanne Michelsdatter f. 12. feb. 1792. også han forsvinner en gang før 1861.....

 

Disse er i direkte linje bakover i treet mitt og skulle så gjerne funnet ut litt mer :)

 

Håper noen har anledning til å ta en titt på det.

 

På forhånd takk.

 

Mvh Erik 

Endret av Erik Skaarup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du endre tematittelen.

Den forteller nå ingenting om HVEM du trenger hjelp med å finne.

Redigering må gjøres innen 24 timer etter at temaet er opprettet.

 

Legg inn navn,fødselsdatoer o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårds og slektshistorie for Eidanger. Fra 1814-1980

Ørstvet

Gårdsnummer 58, bruksnummer 7

av Per Chr. Nagell Svendsen

I 1762 ble Ørstvet delt i to bruk. Et av disse brukene ble to år senere delt i to nye bruk. Det ene bruket (del av denne eiendommen) ble noen år senere kjøpt av Hans Olsen.

Hans Olsen født (1767) giftet seg i 1792 med Amborg Ellevsdatter (ca. 1770-1857). 
Hans og Amborg hadde disse barna:

  1. Ellev, døpt 1792. Matros. Gift 1816 med tjenestejente Johanne Mickelsdatter Hvalen (født ca. 1791). Datter av Michel Larsen på Kåsene under Hvalen.
  2. Jens, døpt 1797 - død 1832. Gift med Siri Halvorsdatter (født 1796). Datter av Halvor Steensen Haugholt.
  3. Ole, døpt 1799 - død 1856. Gift 1823 med tjenestejente Marthe Kirstine Jørgensdatter Stridsklev (1800-1862). Bosatt på Ørstvet (denne eiendommen).
  4. Anne Kirstine, døpt 1801 - død 1872. Gift 1827 med Halvor Hansen Gunneklev (1798-1885). Sønn av Hans Israelsen Gunneklev. Bosatt på Gunneklev (bruksnummer 2).
  5. Martha, døpt 1803.
  6. Anders, døpt 1805 - død 1873. Gift 1830 med Ingeborg Karine Iversdatter (1802-1884). Datter av Iver Abrahamsen Skielsvig. Bosatt på Skjelsvik (bruksnummer 1).

I 1798 solgte Hans Olsen ei øy under Ørstvet, Ørstvetøya, til Knud Jonsen Berg for 52 riksdaler. Denne øya fikk en skyld på 1 skinn. Skjøtet ble ikke tinglyst før i 1821.

Hans Olsen reiste omkring 1805 utenlands. Da han ikke var kommet tilbake i 1810, solgte kona, Arnborg Ellevsdatter, i samråd med sin nabo og rådgiver, Halvor Steensen Haugholt, et jordstykke til Michel Erlandsen for 350 riksdaler. Denne eiendommen ble kalt for «Kaasene» og gitt en skyld på 3 skinn (senere bruksnummer 9).

I 1822 ble det skiftet etter Hans Olsen. To år senere solgte Amborg Ellevsdatter bruket med hus og herligheter til en sønn, Ole Hansen, for 200 spesidaler.

Eiendommen hadde da en skyld på 1 hud og 5 skinn. Ole Andersen Langangen protesterte mot dette skjøtet som ulovlig. Likevel lånte han Ole Hansen 300 spesidaler mot pant i gården Ørstvet. Lensmann Hans Andersen var kausjonist for resten av lånet.....

 

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/eidanger-1984/b3/brn-58-07.html----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, takk for svar og informasjonen som kommer fram men det sier fortsatt ingenting om hvor Hans Olsen ble av eller hva Ellev døde av/når.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det kommer ikke frem hvor de ble av,og hvor /når de døde.

Men det er alltid greit å legge inn mest mulig informasjon om det som er funnet.

Greit med noen lenker.

KUN fra FS!

 

Ellev Hansen

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1792
 
marriage:
5 September 1816
Eidanger, Telemark, Norway
spouse:
Johanne Mikkelsdr

 

----

 

Hanna Elise Ellevsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
19 April 1821
 
christening:
11 June 1821
BREVIK, TELEMARK, NORWAY
residence:
1821
Brevik, Telemark, Norway
father:
Ellev Hansen
mother:
Johanne Mikkelsdr

 

----

 

Lars Ellevsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
9 May 1825
 
christening:
3 July 1825
BREVIK, TELEMARK, NORWAY
residence:
1825
Brevik, Telemark, Norway
father:
Ellev Hansen
mother:
Johanne Michelsdr

 

----

 

Name Events Relationships View
Mette Andrea Ellevsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
8 March 1827
 
christening:
4 June 1827
BREVIK, TELEMARK, NORWAY
residence:
1827
Brevik, Telemark, Norway
father:
Ellev Hansen
mother:
Johanne Michelsdr

 

----

 

Hansine Laurine Ellevsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
2 May 1832
 
christening:
12 August 1832
BREVIK, TELEMARK, NORWAY
residence:
1832
Brevik, Telemark, Norway
father:
Ellev Hansen
mother:
Johanne Michelsdr

 

----

 

Ser at det var en datter som het Karen Elise også.

Ellev Hansen icn_world.gif?1432662810

Engelsk (standard): Elev Hansen
Kjønn: Mann
Født: mars 1792 
Eidanger, Telemark, Norway
Nærmeste familie:

Sønn av Hans Olsen og Ambor Ellefsdatter 
Ektemann til Johanne Mikkelsdatter 
Far til Hanna Elise Ellefsdatter; Lars Ellefsen; Mette Andrea Ellefsdatter; Hansine Laurine Ellefsdatter og Karen Elise Rogn 

Lagt til av: Svein-Erik Vik 3. april 2017
Administrert av: Svein-Erik Vik

https://www.geni.com/people/Ellev-Hansen/6000000056930152135

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Erik Skaarup skrev:

Hei, jeg klarer ikke å komme videre i sakene til far Hans Olsen Ørstvedt f 1768 Dolva, Mælum, Skien gift med Annbor Ellevsdatter Hvalen f. 1772 Kjørholt, Eidanger  gift 1 mar. 1792 Eidanger Brb og sønnen deres Ellev Hansen f. 17 mai 1791 Ørstvedt, Eidanger, Telemark.

 

Far Hans skal ha reist utenlands i 1805 og der slutter mine spor..  Sønn Ellev gifter seg 5 sep 1816 i Eidanger Brb med Johanne Michelsdatter f. 12. feb. 1792. også han forsvinner en gang før 1861.....

 

Disse er i direkte linje bakover i treet mitt og skulle så gjerne funnet ut litt mer :)

 

Håper noen har anledning til å ta en titt på det.

 

På forhånd takk.

 

Mvh Erik 

 

 

Johanne Mikkelsdatter sto som enke da hun døde 25 mai 1861.

SAKO, Brevik kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1847-1865, s. 275
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051011060952
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne var enke i 1861.

Har du letet etter Ellev sitt dødsfall i kirkeboken i perioden 1834-1861?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, ja jeg har lest det du har skrevet. Hvis han er omkommet, hvilket er mest sannsynlig siden han hadde nyfødt å komme hjem til og ikke bare stakk av ;) ! , så må det vel finnes en oversikt over hvilket skip han var om bord og hvor det skulle?

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎06‎.‎2017 den 13.02, Ann-Mary Engum skrev:

Johanne var enke i 1861.

Har du letet etter Ellev sitt dødsfall i kirkeboken i perioden 1834-1861?

Hei Ann-Mary, ja nå har jeg nok en gang gått igjennom Kirkebøker for både Brevik og Eidanger 1835-1862 uten å finne Ellev Hansen sin bortgang.

 

Jeg har vært og kikket i folketellingen for Brevik 1845 der det er en person som kanskje er Ellev Hansen men klarer ikke å tyde det som står der.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/51189/2  person nummer 4.  Kan vel være nevnt som Ellev Ørstvedt siden han kom derfra.

 

Forsvinner jo mellom 1834 og 1861. Han var sjøfarende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik.

Ellev Hansen er forfar til Øystein, min mann, gjennom datteren Karen Elise.

Men jeg har dessverre ikke funnet ut noe mer enn det som har kommet fram her.

Hilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.