Gå til innhold
Arkivverket

Tips til rådville!


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Javisst, det er store endringar på Digitalarkivet, og javisst, vi kjem til å streve mykje før vi er "på plass".

 

For eigen del har eg tenkt å begynne her - https://www.digitalarkivet.no/ - til høgre på sida:    Kom i gang med slektsgransking. 

 

Eg har tenkt å oppføre meg som om eg ikkje har erfaring i det heile, og reknar med at eg skal kome godt opplyst ut på den andre sida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe dette blir bra, men for en dreven slektsforsker som har benyttet Digitalarkivet mye, så burde de nye sidene vært så innlysende og intuitive at man IKKE behøver å "starte på nytt" med "Kom i gang med slektsgransking"...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne og gjort meg kjent med det nye systemet og det ser veldig greit ut. Men for oss som har vært ekstremt nøye med å registrere alle kilder i familietreet med alt av folketellinger på alle fam.medlemmer er det veldig frustrerende at de gamle lenkene/ adressene ikke virker lengre. Må legge alt inn på nytt eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Margareth Omholt skrev:

Har vært inne og gjort meg kjent med det nye systemet og det ser veldig greit ut. Men for oss som har vært ekstremt nøye med å registrere alle kilder i familietreet med alt av folketellinger på alle fam.medlemmer er det veldig frustrerende at de gamle lenkene/ adressene ikke virker lengre. Må legge alt inn på nytt eller?

 

 

Alt av gamle adresser til datavisningssider skal fungere igjen nå.

 

F.eks. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/tellingskrets/tf01036392000001 blir videresendt til https://www.digitalarkivet.no/census/district/tf01036392000001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle gamle lenker som ble omdirigert til det nye systemet og fungerte igår. Tenker da på lenker til kirkebøker, skifter, tingbøker etc. Forsvinner disse nå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene til kirkebøker fungerer som de skal hos meg. Bare lenkene til folketellinger som ikke virker. Håper de retter på det, for har jolagt ned maaange timer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da ser jeg hvorfor det ikke fungerer. Skal se om vi får ut en oppdatering til i kveld. Hvis ikke blir det fikset i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Roger Fossum skrev:

Her er en eksempelside der ingen lenker virker lenger. Dette gjelder til kirkebøker, pantebøker og skifter. Alt virket i går !!
http://slektsforskning.com/login/person/anetre1/tekst1/Hans Pedersen Engeland.asp

 

Akkurat disse lenken er det fremdeles noen problemer med. Dette må vi se videre på i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Slapp av et par dager så er alt så mye bedre :) 

Plenklipping eller en fisketur kanskje, eller bare ei god bok. Jo da livet er kort, men et par dager kan vi vel ha øynene vekk fra kirkebøker og folketellinger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, Det blir neppe enklere å finne ut av med å vente noen dager. Jeg greier å finne en perosn i folketellingen, men får bare opp denne ene personen. Antar at man i vei med noen nye bruksanvisninger for å finne ut av det. Dessuten er listene så oppblåste at det du kunne lett skanne nedover å se, må du nå bla og bla til du ser mannen med ljåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sletta, det var meininga at innlegget skulle postast i den andre tråden

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.