Gå til innhold
Arkivverket

Visningsbilde folketellinger - problem


Litta
 Del

Recommended Posts

Jeg bruker å ta et snapshot slik vedlagte bilde og også legge ved en link, når jeg lager mine slektsrapporter, men når jeg nå får treff, så kommer det opp en ganske uoversiktlig lang liste med alt for mye info om den enkelte. Er det mulig å få den opp i en mer komprimert form ?

 

Eksempel på treff: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058234005852

Hvis ikke blir det ganske håpløst å lage fine rapporter uten å måtte skrive av ALL info i egne lister.

 

 

1.jpg

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem som flere har satt fingeren på, og som vi også selv helt klart ser behovet for. En slik kompakt visning som en tabell er veldig effektiv med hensyn til plass, men veldig problematisk på smale skjermer, slik som mobiltelefoner. Vi håper å få på plass at du kan velge å se trefflisten kompakt når det passer, men det er altså ennå ikke klart ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tone Merete Bruvik skrev:

Dette er et problem som flere har satt fingeren på, og som vi også selv helt klart ser behovet for. En slik kompakt visning som en tabell er veldig effektiv med hensyn til plass, men veldig problematisk på smale skjermer, slik som mobiltelefoner. Vi håper å få på plass at du kan velge å se trefflisten kompakt når det passer, men det er altså ennå ikke klart ennå.

Hei Tone Merete

 

Det høres veldig bra ut, for på min 27 tommers iMac blir det ganske voldsomt ;-) Jeg ser frem til gode løsninger, som dere jo bruker å finne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ein moderne mobiltelefon har ein uansett mogelegheit til å zoome inn og ut, eller å dra ei stor side i alle retningar, så ei "gammaldags" tabellvisning burde ikkje vere noko stort problem her heller. Eg set stor pris på at akkurat dette vil bli tatt tak i.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I påvente av at det kommer mulighet for en mer komprimert visning har jeg nå måttet finne frem til den skannede versjonen og det slo meg at det kanskje kunne vært en ide å ha mulighet for å legge inn link til den skannede siden, slik at neste person som søker opp personer på samme garden, vil kunne klikke seg direkte inn på den rette skannede siden.

 

Her digitalisert kilde: https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01058436003071

Skannet kilde: https://media.digitalarkivet.no/view/58436/42

 

 

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Der vi har mulighet for å automatisk koble data til riktig skannet side så gjør vi det. Det vil du finne svært mange tilfeller av i transkriberte kirkebokslister, men for folketellingene er det ikke like enkelt å sette på automatisk kobling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En slik kompakt visning som en tabell er veldig effektiv med hensyn til plass, men veldig problematisk på smale skjermer, slik som mobiltelefoner. "

Hvor mange driver slektsforskning via mobiltelefon sammenlignet med de som driver med slektsforskning via PC? Ja, jeg vet at "alt" skal/må tilpasses mobiltelefon, i hvert fall tror utviklerne det, men det går utvilsomt ut over brukervennligheten for majoriteten av slektsforskerne.

Ellers skjønner jeg ikke at folk gidder å skrive ut resultatet, men det er en annen diskusjon, så folk må selvsagt få lov å gjøre som de vil med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må rekne med at ingen lenker er permanente for alltid, og difor kan det av og til vere lurt å kunne ta vare på resultatet samt kjeldereferansar. Dette er også grunnen til at mange forumtrådar inneheld side opp og side ned med klipp-og-lim frå folketeljingar o.a.

 

Eg er elles heilt einig i det med mobiltilpassing, og det har heller aldri vore noko problem å bruke zoom-funksjonen m.m. på ein mobiltelefon til å surfe rundt på vanlege websider.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anette S. Clausen skrev:

Der vi har mulighet for å automatisk koble data til riktig skannet side så gjør vi det. Det vil du finne svært mange tilfeller av i transkriberte kirkebokslister, men for folketellingene er det ikke like enkelt å sette på automatisk kobling. 

 

Poenget var vel også at brukarane evt. kunne ha lagt inn lenker manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Odd Roar Sulutvedt skrev:


Ellers skjønner jeg ikke at folk gidder å skrive ut resultatet, men det er en annen diskusjon, så folk må selvsagt få lov å gjøre som de vil med det!

Bare for å forklare, hvorfor jeg 'gidder' det ;-)

 

Jeg finner slekt og lager slektsrapporter til personer som ikke alltid er flink på data og som derfor har glede av å studere dataene på papir. Her står jo ofte yrke og litt om husdyr og avlinger. Under kopierer jeg inn link til siden, slik at de som vil, kan gå inn og få det opp i litt større format. Det følger naturligvis med en CD også, slik at man lett får tilgang til linkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.