Gå til innhold
Arkivverket

folketellingene ? Hvor er de nå?


Hans H. Myhre
 Del

Recommended Posts

Det er visst en helt ny åpningsside....er innlogget på debattforumet. Må jeg logge meg inn på nytt på den nye åpningssiden?

Skjønner ikke bæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klikker på "Flere søkeinnganger" på forsiden finner du alle folketellingene. De er også tilgjengelig fra Finn kilde som før.

 

5936b69a55462_flereskeinnganger.thumb.png.549e0e2b468edc6b20fbff8d24ca96bd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hans H. Myhre skrev:

Ser dem men kommer ikke inn. Må det logges inn  nå? i tillegg til brukerforumet?

 

Nei, når du klikker på "Flere søkeinnganger", slik at rullegardinmenyen kommer til syne, er det bare å klikke på den folketellinga du ønsker å søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner folketellingene forsåvidt men bare listet opp personer med alle oppklysninger nedover.
Kan ikke se at det er skilt på husstander og bruk dersom du søker på en gard i en bestemt kommune....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Sannerud skrev:

Finner folketellingene forsåvidt men bare listet opp personer med alle oppklysninger nedover.
Kan ikke se at det er skilt på husstander og bruk dersom du søker på en gard i en bestemt kommune....

 

Det kommer så snart vi får utviklet det som tidligere het "eiendomssøk". 

 

http://blogg.digitalarkivet.no/post/161100466440/nye-digitalarkivet-lanseres-med-noe-redusert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor presenterer Arkivverket en halv-ferdig løsning.

Kunne man ikke vente til den var komplett? Har det noe å gjøre med 200års jubileum?

Tidsnød?

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at eiendomssøket blir videreført. Håper det da blir slik at vi får opp alt og alle som er registrert på den eiendommen i et oversiktlig bilde.
Inntil dette er på plass er det mulig å søke i den gamle basen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivar Sannerud skrev:

Bra at eiendomssøket blir videreført. Håper det da blir slik at vi får opp alt og alle som er registrert på den eiendommen i et oversiktlig bilde.
Inntil dette er på plass er det mulig å søke i den gamle basen ?

 

Dessverre er det ikke mulig å søke i den gamle basen, men det er dette som står som nr. 1 på vår prioritering når vi først har fått slukket de gjenstående brannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for raskt svar! Håper det da blir slik at man får opp selve Ft "skjemaet" inneholdende gårdens/boplassens navn og med oversikt over de som bodde der.  I min slketsforskning er det lviktig med slike oversikter, nemlig alle fakta på selve boplassen og personovesikt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ivar Sannerud skrev:

OK, takk for raskt svar! Håper det da blir slik at man får opp selve Ft "skjemaet" inneholdende gårdens/boplassens navn og med oversikt over de som bodde der.  I min slketsforskning er det lviktig med slike oversikter, nemlig alle fakta på selve boplassen og personovesikt.
 

 

Trefflistene for eiendomssøket skal vise akkurat det samme som de gjorde før omleggingen, slik som alle de andre søkeinngangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. jo finner 1865 og søker etter Helene Johnsdatter f. 1826 Ringsaker.  Hun er gift men siden en fikk opp før med ektemann, barn og bosted kommer ikke opp. Siden jeg ikke vet hvor de bor kan jeg ikke søke på bosted heller.

Hva pokker har dere gjort nå da? 

Endret av Hans H. Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt sagt eit par gonger at det blir jobba med å få til ei komprimert tabellvisning, noko som mange har etterlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at det jobbes med å få til en komprimert tabellvisning. Dette burde også gjelde emigrantprotokollene. Når jeg søker etter en emigrant vil jeg gjerne også få opp de vedkommende reiste sammen med raskt! Jeg jobber veldig mye med slektsforskning og lokalhistorie i Ullensaker. Derfor var jeg veldig glad i den oversikten du fikk opp i "finn kilden" i den forrige basen. Nå er det oversikten veldig dårlig og heller ikke total.
Hvorfor kan ikke den forrige basen være tilgjengelig mens det jobbes med den nye? Det var det ved forrige omlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar Sannerud skrev:

Veldig fint at det jobbes med å få til en komprimert tabellvisning. Dette burde også gjelde emigrantprotokollene. Når jeg søker etter en emigrant vil jeg gjerne også få opp de vedkommende reiste sammen med raskt! Jeg jobber veldig mye med slektsforskning og lokalhistorie i Ullensaker. Derfor var jeg veldig glad i den oversikten du fikk opp i "finn kilden" i den forrige basen. Nå er det oversikten veldig dårlig og heller ikke total.
Hvorfor kan ikke den forrige basen være tilgjengelig mens det jobbes med den nye? Det var det ved forrige omlegging!

?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.