Gå til innhold
Arkivverket

Ved søk på person i FT, hvordan får jeg opp resten av husstanden.


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Peder Pedersen Kielsberg tilhører H.nr 48 og person nr 241. Du må bla på sidene nederst til du finner husnr. 48. Der finner du hele familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Peder Pedersen Kielsberg tilhører H.nr 48 og person nr 241. Du må bla på sidene nederst til du finner husnr. 48. Der finner du hele familien

 

Det er tydelig at det blir mye bla bla framover.

 

Tidligere løsninger har vist  en side per husstand eller gård slik at det gikk an å få oversikt over familien eller huststanden.

Det samme problemet ser jeg er gjort gjeldende for skifter også. Her gir ny løsning en håpløs oversikt over store skifter.

 

Er det planlagt en mulighet til å komprimere visningen i nær fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hver gang det kommer noe nytt, så får jeg en sperre, men så er jeg kanskje blant de eldste som driver på her inne. Jeg må få sagt at jeg nok synes søk i folketellingene var lettvintere før omleggingen. Men takk for all hjelpsomhet og tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

 

 

Det er tydelig at det blir mye bla bla framover.

 

Tidligere løsninger har vist  en side per husstand eller gård slik at det gikk an å få oversikt over familien eller huststanden.

Det samme problemet ser jeg er gjort gjeldende for skifter også. Her gir ny løsning en håpløs oversikt over store skifter.

 

Er det planlagt en mulighet til å komprimere visningen i nær fremtid?

Hei

Komprimert visning er en av de tingene vi jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Komprimert visning er en av de tingene vi jobber med. 

Bra. Håper det ikke tar for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Komprimert visning er en av de tingene vi jobber med. 

 

Takk og pris! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Peder Pedersen Kielsberg tilhører H.nr 48 og person nr 241. Du må bla på sidene nederst til du finner husnr. 48. Der finner du hele familien

Det der skjønte jeg ikke noe av

 

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den person du søker etter havner altså øverst som her - i Hyttegata på Røros hvor det bor 294 personer. Alle personer har sitt nummer og alle husholdninger likeså. Peder er person nr 241 i husholdning nr 48. Du må bla videre for å finne ham. Nokså tungvint så langt, men de som arbeider med dette, vil nok finne en lettvintere løsning enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H.nr:
48
Alder/født:
55
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Mand
Sivilstand:
Mandens første og konens andet ægteskab
Yrke:
Smelter

240 Gunild Jensdatter

H.nr:
48
Alder/født:
67
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Hans kone
Sivilstand:
Mandens første og konens andet ægteskab
Yrke:
-

241 Peder Pedersen Kielsberg

H.nr:
48
Alder/født:
6
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Konens sønnesøn, fosterbarn
Sivilstand:
-
Yrke:
-

242 Gunild Jensdatter Schanche

H.nr:
48
Alder/født:
26
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Tienestepige
Sivilstand:
Ugift
Yrke:
-

 

Her gjorde jeg et forsøk på å få med hele husholdningen, navn på første person kom ikke med: Hans Morten Andersen.

 

Slik jeg ser det er det umulig å legge lenke til en person med familie som bor i Hyttegata på Røros eller Kirkegata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen må da bli at du starter på siste linje over navnet. Men jeg er ikke mye imponert når en må ty til slik triksing som jeg håper er midlertidig.

 

 

Yrke:
-

 239 Hans Morten Andersen

H.nr:
48
Alder/født:
55
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Mand
Sivilstand:
Mandens første og konens andet ægteskab
Yrke:
Smelter

 240 Gunild Jensdatter

H.nr:
48
Alder/født:
67
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Hans kone
Sivilstand:
Mandens første og konens andet ægteskab
Yrke:
-

 241 Peder Pedersen Kielsberg

H.nr:
48
Alder/født:
6
Fødested:
-
Bostatus:
-
Familiestilling:
Konens sønnesøn, fosterbarn
Sivilstand:
-
Yrke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor kommer det nye løsninger før alt fungerer som før. Ved siste ommlegging var det også slikt og når en klaget var svaret alt alt var som før, spesielt ved eiendomskjøp/salg....til det ble bevist at flere ting manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det enkelt å kopiere samme familie i folketellingene og lime det inn i notatene i slektsprogrammet. Det samme ved digitaliserte kirkebøker. Med et enkelt tastetrykk fikk jeg med barn, foreldre og faddere ved dåp, og brud og brudgom, far og forlovere ved giftemål osv........

 

Kan ikke være meningen at dette oversiktlige og greie oppsettet skal forsvinne.

Selv om sidene blir nye må det være en enkel og grei måte å kopiere en familie samlet.

 

Venter spent :-)

Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 10.48, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Komprimert visning er en av de tingene vi jobber med. 

 

Supert Renathe, supert :)

 

Å kopiere andre gamle søkemotorer ala Familysearch som her er gjort, er dårlig håndarbeid og elendig faglig innsikt. Men setter stor pris på at dere tar brukernes råd til etterretning og forhåpentligvis kommer opp med noe mer brukervennlig og samtidig moderne.

Når det er sagt så er det  mange funksjoner jeg synes er blitt bedre, men det er trist at mange av de eldste her ikke lenger er familiær med systemet/finner frem.

Tror mye av det skyldes at dere her setter igang prosessen før den er ferdig utviklet, og at veiledningen er særs dårlig, inkludert mange av de svarene som dere legger ut her på forumet.

 

Men tror og håper dere tar de eldste på alvor, ellers så mister vi alle verdifull kunnskap og flotte, kloke, og hjelpsomme mennesker her på forumet.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.