Gå til innhold
Arkivverket

Kirkeboksøk i ny versjon


Nils Andreas Vibe
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nå flere ganger søkt på fødte og døpte i Alvdal, Folldal og Tynset i perioden 1776-80 og kommer hver gang til Lesja 1777-1819 og Tynset 1761-76. Jeg var inne på kirkeboka jeg leter etter for et par dager siden, og hadde ingen problemer da. Dette er lenke til det svaret jeg får på søket.

 

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1776&to=1780&format=all&lt[]=dp&m[]=0438&m[]=0439&m[]=0437

 

Jeg håper dette er barnesykdommer med det nye systemet.

 

Med vennlig hilsen

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffet er riktig.

  • Du får treff på Lesja, fordi Øvre Folldal tilhørte Lesja prestegjeld på denne tida.
  • De fleste kirkebøkene for Tynset prestegjeld i denne perioden er ført med kronologisk liste, og ikke separate lister for døpte, gifte, gravlagte osv. Søk på "fødte og døpte" gir derfor bare treff på søkbare lister, og det er kun de to du har fått treff på.
  • Du bør heller sløyfe listetypen og/eller bruke inngangen for skanna kirkebøker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Dette tror jeg likevel jeg kommer til å bruke lang tid å bli fortrolig med. Det virker rett og slett mye mer uoversiktelig enn den gamle løsningen, som jeg fant ut av omtrent umiddelbart da jeg begynte med dette for 3-4 år siden.

 

Mvh Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nils Andreas Vibe skrev:

Takk for hjelpen! Dette tror jeg likevel jeg kommer til å bruke lang tid å bli fortrolig med. Det virker rett og slett mye mer uoversiktelig enn den gamle løsningen, som jeg fant ut av omtrent umiddelbart da jeg begynte med dette for 3-4 år siden.

 

Ja vel, men dette er egentlig temmelig likt "det gamle". Et tilsvarende søk i "Finn kilde" på de gamle nettsidene ville gitt eksakt samme treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kva er raskaste veg frå Digitalarkivet si framside til inngangen for skanna kyrkjebøker?

 

Det er lenke til Skanna arkiver i venstre kolonne i menyen.

 

Personlig skriver jeg bare "me" i adressefeltet i nettleseren, så kommer media.digitalarkivet.no opp som første forslag. Jeg går ikke veien om Digitalarkivets forside. Men hver enkelt får ha sin metode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det er lenke til Skanna arkiver i venstre kolonne i menyen.

Takk, det var kjapt og greit, men er ikkje kyrkjebøkene noko av det som er mest brukt og burde finnast øverst på denne sida? Ideelt sett ville eg hatt tak i trykk-knappane for både kyrkjebøker og skiftemateriale utan å måtte skrolle.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vart sagt noko om dette i ein tråd då endringa vart gjort. Målsetjinga var å få fleire til å bli interessert i alle dei andre "diverse" kjeldene (som dermed blei plassert på topp), medan ein rekna med at dei som "berre" er ute etter kyrkjebøker o.l. alltids finn fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.