Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten (1828) og Gabriel (1829) Gregoriussen - ei utfordring i Stavanger - kvar vart det av dei og borni deira?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Lars,  my  apologies for the confusion.  I was naming Elen Karine Meling as "Olsen" because of choice I made using my genealogy  software for a surname choice. 

 

I am David Serna descended from  Manuel Serna + Josephine A. Oakland  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2S8-NDJT

Josephine Oakland born 21.8.1932 Chicago, descended from  John Oakland (Johan Oglænd) born 12.12.1903 Sandnes, Rogaland, + Klara Elise Gregoriussen 13.4.1903 

Klara Elise https://media.digitalarkivet.no/kb20050902030220

Klara Elise is Descended from Karl Gregoriussen born  9.10.1867 + Elen Karine Meling  20.12.1875 

As I think someone else noted Karl Gregoriussen (Gregersen) is buried at Mt. Olive Cemetery, 3800 N. Narragansett Ave. Chicago. IL USA

Elen Karine is buried at the Same Mt. Olive Cemetery but in the grave of Thomas Sandberg (Larson) her sister's husband. 

Elen Karine Sister was  Marie Meling 27.12.1873 Stavanger  was married two times. First with Joachim Balthsar Jacobsen born about 1864 Stavanger. Married 23.1.1897 Chicago

Marie Meling second husband  was Thomas Larson Sandberg 14.1.1882 Stavanger.  They Married 25.6.1913. Chicago, IL USA

Thomas Sandberg passport application  can be found in Family Search LDS  1922. I was unable to embed  the link. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKDF-76ZD

 

Lars, unnskyldning for forvirringen.

 Jeg navngjorde Elen Karine Meling som "Olsen" på grunn av valg jeg laget ved hjelp av slektsspesjonsprogrammet mitt for etternavnet.


Jeg er David Serna stammer fra Manuel Serna + Josephine A. Oakland https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2S8NDND

 

Josephine Oakland født 21.8.1932 Chicago, stammer fra John Oakland (Johan Oglænd) født 12.12.1903 Sandnes, Rogaland, + Klara Elise Gregoriussen 13.4.1903
Klara Elise https://media.digitalarkivet.no/kb20050902030220


Klara Elise er stammer fra Karl Gregoriussen født 9.10.1867 + Elen Karine Meling 20.12.1875

 

Som jeg tror noen andre bemerket Karl Gregoriussen (Gregersen) er begravet på Mt. Olive Cemetery, 3800 N. Narragansett Ave. Chicago. IL USA

Elen Karine er begravet på samme Mt. Olive Cemetery men i graven av Thomas Sandberg (Larson) hennes søsters annen mann.


Elen Karine søster var Marie Meling 27.12.1873 Stavanger. Hun ble marrid to ganger.
Marie Meling første ektemann Joachim Balthsar Jacobsen født om 1864 Stavanger. Gift 23.1.1897 Chicago
Marie Meling annen mann var Thomas Larson Sandberg 14.1.1882 Stavanger. De giftet seg den 25.6.1913. Chicago, IL USA
Thomas Sandberg pass søknad finnes i Family Search LDS 1922.  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKDF-76ZD

A Question... 

Vet noen hvor Hvor Harold Egelov navn kommer fra? .
Er Egelov et etternavn? eller et gårdens navn?

……………………………………………………………….  Thank you for your help, it is a great work you are doing.  Got jakt !   David 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear David,

 

Thank you very much for your latest message!

 

To answer your question regarding the Egelov name, I have no idea where that name comes from.  It could be a family name connected to his father,.  Harold Egelov was in 1900 residing with his grandparents in Stavanger:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037252029231

 

So then we know that you descend from Karl Gregoriussen.  Let me show you some of his maternal ancestry.  His maternal grandparents are described in my manuscript like this:

 

Ole Jørgenson Fuhr, frå Fura under Hauge, vart døypt 11.10.1800 og d. som husmann på Fuhr 19.2.1853.  Han gifte seg 7.6.1827 med Kari Rasmusdotter frå Gullskogen under Lavoll.  Ho vart døypt 19.3.1801 og d. som enkje på Fuhr 14.4.1888.  Ole og Kari fekk overta plassen her i Kvitli kring 1828, og Ole dreiv so lenge som han levde; sidan heldt enkja Kari fram til svigersonen Erik Gjertson fekk overta kring 1868.  Erik reiste sidan til Amerika, og frå 1878 vart Kari åleine på plassen.  Men kring gjekk plassen ut i ei større jordskrede, og Kari levde truleg dei siste åri på sjølve garden på Fuhr.  Ho og Ole fekk i alt sju born:

 

 

And here are the descriptions of Ole Jørgenson's parents:

 

Jørgen Andersson Haugsøren, frå Vinjane 1 under Hauge, vart døypt 21.4.1771 og vart gravlagd frå Haugsøyri 14.3.1802. Han vart gift 7.11.1797 med Anna Olsdotter frå Krigsvold under Høyeim. Ho vart døypt 4.10.1767 og d. som legdelem på Berge i Dale 3.2.1844.  Det ser ut til at Jørgen fekk hand om plassen her på Haugsøyri i 1801, men så vart han borte alt i 1802, og ein som var frå garden på Hauge (bnr. 1), fekk visstnok plassen etter han. Enkja etter Jørgen, Anna Olsdotter, flytte sidan til Bøen under Berge der ho vart buande levetidi si ut. Ho og Jørgen Andersson fekk to born:

 

and Kari Rasmusdotter's parents:

 

Rasmus Haagenson Lavold, frå Sagi under Kroken i Hafslo, var f. i Hafslo kring 1773 og d. truleg på Gullskogen kring 1860.  Han gifte seg i Luster 28.5.1799 med Kirsti Torstensdotter frå Stein under Fuhr. Ho vart døypt 23.11.1776 og d. som husmannskone på Lavoll 28.3.1853.  Rasmus fekk 3.6.1800 feste på plassen her på Gullskogen 1 hjå Johannes Pederson på Lavoll, og her vart han og kona buande so lenge som dei levde.  Etter at Rasmus var borte om lag 1860, vart plassen nedlagd, og jordi gjekk attende til garden.  Rasmus og Kirsti på Gullskogen fekk fire born:

 

All of these ancestors of your belong to old families in and from Luster County, Norway, and you and I are related thru Rasmus Haagenson's grandmother Anna Larsdotter (1707-1790) who was a sister of my 4xgreat grandfather Lars Larsson Aaberge (1718-1783)!

 

Thank you David for your greetings for «Happy hunting»!  In fact I have been at this research for so many years, and it feels like a never ending task to locate all of the famiiies in and from Luster County, in particular tracing the emigrants to the United States!  And noticing your connection to the Mt. Olive cemetery in Chicago, IL, I am very attempted to ask you:  Do you live nearby?  Little by little I have discovered that a large number of the emigrants from Luster Co., Norway who lived in Chicago, IL are buried at Mt. Olive, and I would welcome any assistance i can get in obtaining further information about some of these from the brilliant records kept at the Mt. Olive cemetery office!

 

Very sincerely yours,

 

Lars E. Oyane

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greetings Lars, 

.. Thank you for the response,  I am very happy to have this information.  My mother had very little other information about her mothers family,  this will be a great help. I don't know if I told you before but she has a very good  Oglænd  familibok so her fathers family is well documented. 

  We do live near the Mt. Olive Cemetery, Chicago.  We visit the graves once a year and when family comes to visit. When I do get some time I would be happy to ask for information from them. 

   Regarding you manuscript, I find  very interesting the format you are using.  I see every person in the family line has its own description.

I have been doing family research on my fathers family for 35  years. I have the data (5000 people)  assembled in FTM  software, and online with Ancestry.com. As you say a  task without end. I hope someone in my family carries on this work. 

    I have in the past printed sections of the family, using software but it has few options. I have been printing in AHNENTEFAL SYSTEM reports. This Ahnentefal system report can be difficult for some to read. In your manuscript, do you make an INDEX of all the entries ? 

  

       Best Regards,   David 

-------------------------------------------------------------

Hilsen Lars, ..

              Takk for svaret, jeg er veldig glad for å ha denne informasjonen. Min mor hadde svært lite annen informasjon om hennes mors familie, dette vil være en stor hjelp. Jeg vet ikke om jeg fortalte deg før, men hun har en veldig god Oglænd familibok, så hennes fars familie er godt dokumentert.

      Vi bor i nærheten av Mt. Olive Cemetery, Chicago. Vi besøker gravene en gang i året og når familien kommer til besøk. Når jeg tar litt tid, vil jeg gjerne be om informasjon fra dem.

      Når det gjelder du manuskript, finner jeg veldig interessant formatet du bruker. Jeg ser at hver person i slektslinjen har sin egen beskrivelse. Jeg har gjort familieforskning på min fars familie i 35 år. Jeg har dataene (5000 personer) samlet i FTM-programvare, og online med Ancestry.com. Som du sier en oppgave uten ende. Jeg håper noen i familien min driver dette arbeidet.

       Jeg har tidligere skrevet ut deler av familien, ved hjelp av programvare, men det har få alternativer. Jeg har skrevet ut i AHNENTEFAL SYSTEM-rapporter. Denne Ahnentefal-systemrapporten kan være vanskelig for noen å lese. I ditt manuskript, lager du en INDEX av alle oppføringene?

Med vennlig hilsen, David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear David,

 

Thank you very much for your latest message.  I am glad you enjoyed the information I sent you. and I am also very pleased to learn that you live near the Mt. Olive cemetery and would consider helping me out with information I am searching about various families buried there.  I just sent you a direct message about one particular family...

 

As far as organizing my manuscript is concerned, I have never used any particular software other than Word Perfect and later on Word to describe the families.  I know there are many models of software out there, but I just don't feel comfortable using any of those.  The Luster County History Book series so far includes 11 volumes, volume #12 will be published in 2019, and subsequently we also plan on making a volume #13 including a complete name index to all 12 volumes and various demographic analyses.  This last volume may also include major corrections and additions to the former volumes, but we have also been talking about a complete computerization of all volumes providing for a revised updated version of all volumes, which would give us the possibility of continuously updating the manuscript as new items are found (or occur).

 

The computer age is giving us so many possibilities which we didn't have when I started with this work.  Just imagine volume #1 was published in 1984 on basis of an entirely typewritten manuscript!

 

Thanks again for your interest in the family history, and thank you so much for any help you can provide from the Mt. Olive cemetery!

 

Very sincerely yours,

 

Lars E. Oyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.