Gå til innhold
Arkivverket

Søk i Emigrantlistene


Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Prøver meg på et enkelt søk i Emigrantene fra Bergen-Løvstuen, som jeg vet at en hel fam utvandret til forskjellige tider, men får null treff, går inn via finn kilde, men der er det jo så forvirrende mange muligheter, at jeg har gått meg helt vekk, via Oldevold får jeg alle og via avansert søk på første side får jeg alle oppføringene, men den rotete søkemuligheten  via finn kilde, kan ikke jeg finne ut hvordan i all verden en skal kunne få noen svar i det hele tatt, kan noen fortelle meg i klartekst hvordan en skal søke i dette rotete oppsettet. Jeg ser nu at en ikke kan søke etter personer via finn kilde, hvor finnes da Emigrant søkemulighetene, aldri hvert borti noe så rotete som dette har blitt til, vi må kaste vekk hele dagen bare for å finne ut av hvor en skal finne det en skal søke etter, hvorfor gjøre alt så vanskelig når det før var så enkelt, og som andre har påpekt, det beste oppsettet hadde Oldervold, og det er 100 ganger bedre enn det dere eksperter har klart å sope i hop her, HVOR ER EMIGRANTLISTENE???? hvor en kan søke i.

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå framsida: Avansert Personsøk->Kategori->Emigrantmateriale->Velg det du vil ha med i søket og her kan du faktisk søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hurtig svar, prøvde dette og jeg fikk 23 svar, er dette eneste mulighet å søke i Emigrantlistene, hvirker veldig tungvint iforhold til det forrige oppsettet, som var enkelt. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune Bergesen said:

[...], hvirker veldig tungvint iforhold til det forrige oppsettet, som var enkelt.

Eg har ikkje heilt bestemt meg for kva eg syns enno, men eg hellar til å like muligheitene som denne (fasetterte) søkefunksjonen gjev. Dersom eit søk ikkje gjev meg det resultatet eg håpa på kan eg kjapt og effektivt be søkefunksjonen hente frå fleire kjelder utan å måtte starte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå inn via Finn kilde, velge emigrantmateriale og dere etter velge geografi. Da får du en treffliste. Velg Søk i kilden

Da kan du søke etter personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dess fleire endringar som blir gjort på Digitalarkivet, dess meir tungvint og uframkomeleg blir det.
Eg har store problem med å finne fram i emigrantprotokollane, som var såre enkelt før.
Så neste endring her, dett eg heilt av... :(


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til uferdig side med listespesifikke søk: https://www.digitalarkivet.no/searches

som m.a. inneheld listespesifikt (landsomfattande) søk i emigrantprotokollar: https://www.digitalarkivet.no/search/3

Gamle Digitalarkivet finst framleis her: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.