Gå til innhold
Arkivverket

Den nye "Startsiden"


Bernt Martin Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvorfor dere har endret "åpningssiden"? Dette er jo mye mer uoversiktlig! Hvor finner jeg nå f.eks "Gammelt digitalarkiv", som var totalt overlegent på søking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, du snakker om å reise tilbake i tid, så tungvinne sider at de som har gjort dem tydeligvis ikke har drevet å lett etter slekt.

Hvis jeg hadde vært en fersk slektsforsker så hadde jeg mistet lysten umiddelbart .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk grusomt! Da jeg før søkt opp et fam. medlem så var inf, basert på  tellingen utført på Gården der vedkommende bodde,  da fikk jeg med alle familie medlemmer En kunne og se mengde buskap og avling på Gården. Når en og vet at storparten av Norges befolkning før var knyttet til et gårdsbruk så var  denne form for telling bra. Vil tro at arkivet nå har mistet mye av sin brukervennlighet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2017 den 11.22, bernmik skrev:

Jeg lurer på hvorfor dere har endret "åpningssiden"? Dette er jo mye mer uoversiktlig! Hvor finner jeg nå f.eks "Gammelt digitalarkiv", som var totalt overlegent på søking?

Før påske var vi ute med et blogginnlegg om dette http://blogg.digitalarkivet.no/post/159305700060/digitalarkivet-fornyes

 

Ellers minner jeg om at i forumet skal alle delta med fullt navn. Du kan lese om hvordan du endrer visningsnavnet ditt her: https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein ynskjer eit gammaldags "OG"-søk løyser ein dette ved å setje "+" føre namnet. Eksempel: +Ole +Hansen vil berre finne treff som inneheld begge namna, medan Ole Hansen vil finne treff som inneheld Ole eller Hansen eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2017 den 16.09, Erik Skaarup skrev:

Hei, hvordan leter jeg nå etter personer i hele landet ved bare å skrive inn navnet til vedkommende?? 

 

Erik Skaarup

Du kan også se i veiledningene. Her finner du hjelp til søket på framsiden: https://www.digitalarkivet.no/content/277/enkelt-personsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I dag er jeg blitt fortrolig med det nye Digitalarkivet, og jeg er veldig fornøyd. Det eneste jeg nå savner, er den gamle søkefunksjonen. Den var bedre - særlig fordi du kunne søke på alternativer, f.eks: Fars navn + barns navn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noko som også eg saknar. I samband med vigsler ville det dessutan ha vore nyttig å søke på namnet til ektemaken. Det var mogeleg å søkje på fleire personar ei stund, men det fungerte ikkje så bra sidan det var krav til at kvar enkelt person måtte ha under 2000 treff for ikkje å overbelaste søkemotoren.

 

Sidan du er fortruleg med både "gamle" og "nye" Digitalarkivet kjenner du kanskje også til regelen om at ein skal bruke fullt namn som visningsnamn i forumet😉 Dette endrar du frå bernmik til noko meir fornuftig ved å følgje denne rettleiinga: https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det var mogeleg å søkje på fleire personar ei stund,

Har dere testa "Avansert personsøk"? Der er det mulig å søke på to personer om gangen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk med biperson ser ut til å fungere greit, så lenge namnet til bipersonen er identisk med kjelda. Dersom biperson har f. eks. to førenamn og ein berre tek med det eine får ein ikkje treff. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.