Gå til innhold
Arkivverket

Hans Olson Mundalsskreen - fødd 1776 - husmann i Fjærland - opphavet hans


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Følgjande etterlysning er kommi frå Amerika:

 

~~~~~~~~~~

 

I have hit a frustrating dead end, and was hoping someone might be able to shed some light or point me in the direction of where to look.

 

My great x 4 grandfather was Hans Oleson Mundal b.~1776


https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01058393002968

 

(listed also in the digital archive as Hans Oleson Schreen


https://www.digitalarkivet.no/view/97/pt00000000307336

 

This is where my family tree on this side starts.  I cannot find any reference to Hans' parents.  I searched through this mailing list and found something from the late 90's that referred to a possibility but it was unconfirmed at the time.  Its frustrating when you can connect so many dots but run into a dead end like this.

 

I'm planning a trip to Norway in 2018, and am hoping to have as much info as possible on my Norwegian heritage.  Thank you for any info you may have.

 

~~~~~~~~~~

 

Bygdeboki for Balestrand nemner Hans Olson som husmann i Mundalsskreen, fødd kring 1776 og gift 1804 med Britha Olsdoter Lidal og sidan attgift med Kari Friksdotter Langeteig, men Jon Laberg kunne ikkje sjå at Hans var frå Balestrand, og opphavet hans er ukjent!

 

Er det nokon i Brukarforum som har sysla med ætter frå Fjærland og som kanskje kan hjelpa vår amerikanske ven vidare?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. januar 1838 ble det holdt skifte etter inderst Tor Olsen Kråkenes i Balestrand. Skiftet begynner her: https://media.digitalarkivet.no/view/24180/122 og på neste side er arvingene, blant annet broren Hans Olsen Skreen (nr. 4).

 

Hans Olsen er født omkring 1776, men jeg finner ham ikke døpt i Leikanger. Foreldrene var Ole Pedersen Skreen f. ca.1745/47 død 24.12.1822, gift 21.4.1776 med Brita Olsdtr. Skreen f. ca. 1751 og kanskje død på Mundal 25.4.1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegne av den amerikanske etterkomaren vil eg gjerne få takka Terje so mykje for dette interessante innlegget om foreldri til Hans Olson.  Eg er sikker på at han set pris på opplysningane!

 

Skal me tru Laberg, kan Ole Pederson og Britha Olsdotter følgjast lenger attende i Balestrand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tarje,

Takk så mye for denne informasjonen, det er veldig verdsatt. Selvfølgelig må jeg nå forsøke å finne mer informasjon om Ole og Brita !. Jeg håper å besøke Fjærland sommeren 2018.

Takk skal du ha.
Tom Mundal

 

ps. Vær så snill å unnskyld noen dårlig grammatikk ved å bruke google til å oversette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.