Gå til innhold
Arkivverket

Vart tog Johannes med familj från Färgelanda vägen?


Marie Bråthen
 Del

Recommended Posts

Hejsan! Jag försöker hitta min farfars farfars morfars ättlings familj som flyttade från Färgelanda i Dalsland till Norge 1868. Johannes Andreasson Andersson föddes 1840-04-24 och hans maka Kristina Jonasdotter föddes 1831-09-07.

De hade med sig sönerna Anders Magnus född 1865-01-08 och Karl Gustav född 1866-12-28. I ancestrys släktprogram fick jag en träff om att familjen 1875 skulle bo i Nøkleby Østre, Østfold i Norge. Jag har försökt få fram folkräkningen för det året utan att lyckas. (det verkar som det blivit omgjort sedan jag senast sökte i norska digitalarkivet)

Skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig att hitta någon information om deras vidare öden i Norge!

Bästa hälsningar Marie Bråthen Birath

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, M Bråthen Birath skrev:

Hejsan! Jag försöker hitta min farfars farfars morfars ättlings familj som flyttade från Färgelanda i Dalsland till Norge 1868. Johannes Andreasson Andersson föddes 1840-04-24 och hans maka Kristina Jonasdotter föddes 1831-09-07.

De hade med sig sönerna Anders Magnus född 1865-01-08 och Karl Gustav född 1866-12-28. I ancestrys släktprogram fick jag en träff om att familjen 1875 skulle bo i Nøkleby Østre, Østfold i Norge. Jag har försökt få fram folkräkningen för det året utan att lyckas. (det verkar som det blivit omgjort sedan jag senast sökte i norska digitalarkivet)

Skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig att hitta någon information om deras vidare öden i Norge!

Bästa hälsningar Marie Bråthen Birath

 

En påminnelse om at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

 

Du endret til Marie Bråthen,men heter egentlig  Marie Bråthen Birath.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Glemmen
  • Kommunenummer: 0132
  • Navn på bosted: Nøkleby Østre

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Johannes Andersen Husfader G Drager Ved Lisleby Fabrik. Huseier 1839 Færjeland S Sverige  
  Kristine Jonasdatter Kone G   1831 Ødeborg S Sverige  
  Anders M. Johannesen Søn   Stavlægger Ved Lisleby Fabrik 1865 Færjeland S Sverige  
  Karl L. Johannesen Søn     1869 Tunø S Og Prgj  
  Gustav E. Johannesen Søn     1872 Glemminge S  
  Hanna S. Johannesdatter Datter     1874 Glemminge S  
  Tilda Mathisdatter Tjener Ug Tjenestepige 1859 Sanne S. Sverige  
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Glemmen
  • Kommunenummer: 0132
  • Navn på bosted: Batteri af Nøkleby østre

Antall personer registrert på bostedet: 11. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Johannes Andersen hf g Arbeider ved sagbrug 1840 Sverige  
  Kristine Johnsdatter hm g Arbeidskone husgjerning 1830 Sverige  
  Hanna Sofie Johannesdatter d e Vaskekone 1874 Borge, Smaalenene  
  Hans Alfred Akselsen Dattersøn ug Gut 1893 Glemminge Sm  
  Karl Georg Johnsen fl ug Stuverarbeider 1865 Sverige  
  Johannes Fredriksen hf g Skomager med fattigunderstøttelse 1847 Rakkestad  
  Sofie Andreasdatter hm g Naatler og steller huset 1849 Skjeberg  
  Anton Johannessen s ug Sjømand 1881 Borge, Smaalenene  
  Ludvik Marentius Johannessen s ug Arbeider ved sagbrug 1885 Glemminge Sm  
  Jenny Margit K. Johannesdatter d ug Datter 1891 Onsø  
  Karen Marie Larsen hm e Fattigunderstøttelse 1811 Skjeberg

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0132&kenr=018&bnr=0065&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan! Tusen tack för Er snabba hjälp! Jag ber om ursäkt för mitt strulande. Har inte varit inne på ganska länge och skulle ändra mitt namn så det syntes ordentligt... Hoppas det är ok nu. Vad skoj att få veta att de bodde kvar i Norge! Tack än en gång!! Glada hälsningar från Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Glemmen
  • Kommunenummer: 0132
  • Navn på bosted: Batteriet

Antall personer registrert på bostedet: 2. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Johannes Anders. Krudt hf g sagbruksarb 24.04.1836 Sverige  
  Kristine Anders. Krudt hm g husmor 07.09.1831 Sverige  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0132&kenr=002&bnr=0081&lnr=00

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å vad roligt!! Så himla snabb och hjälpsam du är Ann-Mary - jag har fått toppenhjälp av dig tidigare. Och som alltid är jag mycket imponerad av ditt detektivarbete!! Tusen tusen tack!! Bästa hälsningar Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.