Gå til innhold
Arkivverket

Oppfordring: Tilbakemeldinger til nytt digitalarkiv


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Etter omlegginga av Digitalarkivet har vi fått veldig mye tilbakemeldinger. Det setter vi stor pris på.

 

Imidlertid er det et omfattende arbeide å forsøke å følge med på alle innspillene som kommer i forekjellige tråder. Vi vil derfor be om at tilbakemeldinger på funksjonalitet rettes i forumet "Tekniske tilbakemeldinger": https://forum.arkivverket.no/forum/52-tekniske-tilbakemeldinger/, og at hvert tema kun omhandler en sak. Da er det også enklere å gi tilbakemelding konkret når noe er rettet.

 

Vi som jobber med det tekniske får også et varsel når det kommer inn nytt emne i tråden for tekniske tilbakemeldinger. Det gjør det lettere å følge opp.

 

Legg ALLTID med lenke til den siden dere ønsker å omtale. Det gjør at vi lettere kan forstå hva problemet gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgraderingen er et tilbakeslag.  Har begynt å lage Bookmarks på de kildene jeg vil bruke. Enkelt å finne dem igjen.  På det nye Digitalarkivet må en gå inn å søke etter en kilde. Kunne ikke akkurat den bit vært som før. Da var det mye enklere å finne den kilden,  bare klikke på den. nå må en søke først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig og henvise til noe spesielt her ! Enkelt og greit ...alt er helt på jordet, ikke noe er mulig å finne ut av ! Dere må huske på at de fleste av oss som driver med hobbyslektsgranskning er ufaglærte på Data bruk. Vi er delvis sjøl-lærte, med et og annet enkelt kurs for å mestre hverdagen.Dessuten er vår alder, langt over 17 år !!! Jeg for min del er 75, og har mestret dette bra, inntil forrige omlegging. Etterhvert har jeg forstått det meste, så det har gått på et vis, men nå er det altså på'n igjen med noe som er helt uforståelig og så mye tasting, før man kommer til resultatet, om man er så heldig å få det til !! Har ikke fått til noe vettugt enda i allefall. Det har gått bra til nå, men dette siste stuntet har ødelagt alt. Håpløst for de som ikke er Data-eksperter.

Dette må dere gjøre noe med ! Vet at det ikke betyr noe for dere at det tar litt tid, men for oss eldre ( gamle )  løper tida ut for hver dag vi mister i hobbyen vår :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at dere skal legge lenker til de mest brukte kildene, statistikk har dere sikkert, på 1 siden under Flere søkeinnganger, da får folket tilbake det de sikkert trenger for å finne seg tilrette i denne omleggingen, som har vært en prøvelse for de fleste ikke dataeksperter, og en oppgradering som tydeligvis ikke har vært godt nok uttestet før ta taes i bruk, og som tydeligvis ikke er ferdig på lang tid enda, jeg håper dette kan bli en realitet ganske fort. Et annet ønske er, når en skal søke etter en person på 1 side "Søk etter person eller sted", så får en opp flere hundretusen treff, et eksempel-Oline Rasmusdatter Myklebust f. 1852, kommer opp med 597000 treff, slik var det ikke før, der kommer jo med treff fra 1700 tallet, det må jo kunne gjøres noe med at bare de som er født det aktuelle året og med navn Oline kommer opp. Rune

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg #96 i den andre tråden:

I innlegg #87 prøvde eg følgjande søk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=mari*|mare*&lastname=wiseth|viseth&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&sort=rel og får 18 treff

Prøver følgjande søk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=mari*|mare*&lastname=*wiseth|*viseth&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&sort=rel og får då berre 4.

Kvifor?

 

Redigert: Ser no at dette ikkje skulle vere ein tråd for tilbakemeldingar, og har posta spørsmålet som eige innlegg i forumet for tekniske tilbakemeldingar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Jeg vil at dere skal legge lenker til de mest brukte kildene, statistikk har dere sikkert, på 1 siden under Flere søkeinnganger, da får folket tilbake det de sikkert trenger for å finne seg tilrette i denne omleggingen, som har vært en prøvelse for de fleste ikke dataeksperter, og en oppgradering som tydeligvis ikke har vært godt nok uttestet før ta taes i bruk, og som tydeligvis ikke er ferdig på lang tid enda, jeg håper dette kan bli en realitet ganske fort. Rune

 

For dei som les dette kan eg nemne at dei etterlyste søkjeinngangane finst her: https://www.digitalarkivet.no/searches Mi meining er at denne lenka, samt lenke til "gamle" Digitalarkivet bør leggjast ut slik at det vert tilgjengeleg frå https://www.digitalarkivet.no

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken fører blandt annet til gamle brukerforumet -se digitalarkivet-gamle nettsider.

den burde absolutt være lettere tilgjenglig, selv måtte jeg lete lenge før jeg fant den.

https://www.digitalarkivet.no/content/49/nyttige-lenker

 

En annen ting som er veldig irriterende- jeg søker opp Marthe Ørbech- jeg får opp hauger av Ørbecher-men med forskjellige fornavn.

Hvis man søker på et spesifikk fornavn, da burde det vel ikke komme opp over 340.000 stk med helt andre navn.

Her må man kun søke på avansert søkning-da får jeg opp 7 stk.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=marthe+ørbech

vanlig søk

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=marthe&lastname=ørbech&gender=f&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=

avansert søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel som er borte, dårligere i det nye, er Avansert Person søk.

Søk på en person med så gode som mulige utvalgskritererier gir en viss mengde tilslag som ble listen med et aktuelt treff pr. linje med personene navn helt til venstre og så bortover ulike alternativere, bl.a. på slutten Far, brudgom, barnets far, forlover, avdød etc.

 

Det som tidligere var presentert på en side kommer nå frem til visning på flere side grunnet den presentasjonen som når er brukt.

 

Denne presentasjonen er dårlig og jeg kan ikke fatte og forstå at det som var meget oversiktlig når er blitt gjordt så uoversiktlig og lige egnet til. f.eks. kopiering. Hvor  slette/legge bort noe som fungerte og legge frem noe så lite brukervennlig ?
Har man hatt kontakt med en snever brukermasse når man nå har gjordt om og har man prioritert feil?

Forstår det slik at noe vil komme på plass etter hvert, men hvorfor fjernet man det som fungerte først for så i ettertid legge tilbake noe som kanskje tilfredsstiller flere brukergrupper.

 

Litt ros skal også gir. Mye nye kilder er tilgjengelig og mye er letter, men........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

En annen ting som er veldig irriterende- jeg søker opp Marthe Ørbech- jeg får opp hauger av Ørbecher-men med forskjellige fornavn.

Hvis man søker på et spesifikk fornavn, da burde det vel ikke komme opp over 340.000 stk med helt andre navn.

 

Prøv: +Marthe +Ørbech.

Eg prøvde meg med + foran de eg ville ha med, og det fungerte glimrende. Du kan tilogmed legge til rolle f.eks. +Marthe +Ørbech +mor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på "stormen" rundt de nye nettsidene, og er enig i at alt virker svært lite konsentrert og uferdig.

Har noen spørsmål:

Hvorfor testes det ikke at alle planlagte funksjoner og tjenester, virker før en lanserer by løsning?

Dere sier at dere ikke rakk det før lanseringen, så hva var det som hastet så veldig?

Det er vanlig å teste nye versjoner av tjenester på brukere og få innspill, før den gamle fjernes. Er det gjort?

Da unngår en missnøye, brukerne føler seg nyttige og resultatet blir bedre. Regner med at tjenestene er til for oss brukere og ikke for dere?

Er det mulig å gå ett steg tilbake å legge ut den nye versjonen som en betaversjon og innvitere oss til saklige innspill

uten at det går ut over det videre arbeidet med hobbyen vår? Det er opplagt forbedringsmuligheter, og jeg skjønner at

må følge med tiden på de tekniske løsningene, men en må ikke la teknikken styre tjenestene.

Beklager dersom disse spørsmål er gjort rede for tidligere.

Mvh Knut Torsethaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wenche Hillstrand skrev:

Denne linken fører blandt annet til gamle brukerforumet -se digitalarkivet-gamle nettsider.

den burde absolutt være lettere tilgjenglig, selv måtte jeg lete lenge før jeg fant den.

https://www.digitalarkivet.no/content/49/nyttige-lenker

 

Dei gamle sidene inneheldt fleire "nyttige lenker", som f. eks. "Jan sin kalender":

http://web.archive.org/web/20170110012527/http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kontakt/Nyttige-lenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en lang post, men den omhandler bare ett tema: Treff på navn i søk.


Fra http://blogg.digitalarkivet.no/post/161351266630/variantar-i-namnesøk

Sitat

Variantsøket byggjer på eit namneregister som me har vore så heldige å få frå namnegranskar professor emeritus Gulbrand Alhaug, Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet. Han har standardisert namna på to nivå:

    Ortografisk variasjon, det vil seie skriftvariantar som dekker same uttale,  til dømes Katrine, Catrine, Cathrine, Kathrine og så vidare.
    Lydleg variasjon av namn ut frå oppsette reglar, til dømes Katrine, Katerine, Katarine, Katarina og Katrina.

Datagrunnlaget for namneregisteret er i stor grad folketeljingane som allereie finst i Digitalarkivet.

Farsnamn er tekne med i namneregisteret. Søkjer du etter Olsen får du treff på Olsøn, men ikkje Olsdatter, medan søk etter Olsdatter gjev treff på Olsdatter og Olsdt., men det gjev ikkje treff på Olsen.

Du vil også få treff på ulike skrivemåtar av gardsnamn når gardsnamn er registrert som etternamn. Nordås vil gje treff på Nordaas og Noraas, tilsvarande vil eit søk etter Dahl også gje treff på Dal.

Merk at du kan framleis bruke trunkering og andre søketeikn på vanleg måte i samband med variantsøk.

 

Kva er det same namnet?

Kva som er same namn er ikkje enkelt å vite. Namneregisteret me har teke i bruk skil mellom namn dersom det er tvil; det er altså relativt varsam med å seie at to namn er det same namnet.

Det betyr at namn som Dorothea og Thea ikkje vert rekna som ulike skrivemåtar av same namn, og heller ikkje Martha og Marthe, medan Martha og Marta er variantar av same namnet. Kvinnenamn med utlyd på -a eller -e er normalt ikkje slegne saman, med unntak av den store gruppa av kvinnenamn som ender på - ine / - ina, til dømes Albertine - Albertina.

Namneregisteret vil vere til stor hjelp i mange tilfelle, spesielt i namn som Synneve og Kristoffer, som kan skrivast på veldig mange ulike måtar, men vere til mindre hjelp i namn der det typisk kan vippe mellom skrivemåte med utlydande - a eller - e, slik som Anna - Anne og Marta - Marte.


Problemet vårt er at vi ikke kan forholde oss til en professors tanker rundt navn, det forligger jo ikke noen beskrivelse av systemet. Med Soundex, eller Google for den saks skyld, vil man alltid få opp det primære navnet man søker på - forutsatt at det finnes - først i trefflista, og så varianter etterpå. Jeg ser at andre også plages av det samme som nevnes her, mange treff på navn som ikke er relevante.

Som eksempel: Jeg leter etter Tosten Larsen i Avansert personsøk i FT1801 for Stangvik i M&R, men jeg vet ikke hvordan han staver navnene: Tosten, Torsten, Torstein, Thorstein, Lars., Larss., Larsen, Larssen, Larsson o.s.v. Og det største problemet er at jeg ikke aner hva systemet lager av treff!
Lenke til søk på Tosten Larsen
fornavn: to*
etternavn: lars*
7 treff, hvorav 4xThore, 2xTosten, 1xTorris, alle med etternavn Larsen
 

Hvorfor er det treff på Thore før Tosten og Torris når søket er merket Relevans? Søket mitt begynner jo med to*, så da er vel det mest relevante at de navnene som begynner på to - Tosten og Torris - kommer først, og så variantene etterpå? Hvis jeg velger sortering på fornavn kommer alle Thore først.

Og det samme ser vi i kommentarene til innlegget fra den forrige tråden, i søkeeksempelet fra Espen på marit viset
https://forum.arkivverket.no/topic/210729-digitalarkivet-fornyes/?do=findComment&comment=1781568

Espen har sortert treffene på hendelsesdato, men hvis vi isteden bare skifter sorteringen til Relevans, så kommer det altså 3 stk. Wiseth først, selv om søket var på viset. De 3 første har også mellomnavn, til tross for at søket på fornavn bare var marit. Min forskrudde logikk ville ha vist Marit Viset først, så Marit Viseth, Marit Wiseth, sist Maret Viset. De med mellomnavn, alfabetisk sist i hver gruppe.

 

Et sitat til fra bloggen: ...eit søk etter Dahl også gje treff på Dal.

Jeg har slekt på Dal i Ullensaker, fanger søkene opp stavemåtene Dall, Dalle, Dahle, Dahlle, Dale? Eller må man bruke da*, og få masse rot?

 

For å illustrere mangfoldet av fornavn laget jeg ifjor en post med liten oversikt over forekomsten av navn som begynte på ol og alhttps://forum.arkivverket.no/topic/202684-bruk-av-ole-og-oluf-i-kirkebøker-og-bygdebøker-i-sola-sogn/?do=findComment&comment=1710842

(kanskje jeg burde kalle meg oluffeluff...  :-) )

 

Jeg vet ikke om jeg kan stole på at et søk gir et fornuftig resultat for meg, eller om jeg må søke mange ganger for å være sikker på å få med alle varianter. På grunn av usikkerheten vedr. resultatene, ønsker jeg meg faktisk en knapp hvor variantsøket kan slås av og på etter behov.

Og en bitte liten bønn til slutt:
Kan dere ikke som en midlertidig førstehjelp bare dele opp søkeside og treffside, så er det kanskje plass til all info i et treff på én linje?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hans H. Myhre skrev:

Oppgraderingen er et tilbakeslag.  Har begynt å lage Bookmarks på de kildene jeg vil bruke. Enkelt å finne dem igjen.  På det nye Digitalarkivet må en gå inn å søke etter en kilde. Kunne ikke akkurat den bit vært som før. Da var det mye enklere å finne den kilden,  bare klikke på den. nå må en søke først.

Alle folketellingar og alle kyrkjeboksøk ligg EIT klikk unna - MIDT på den nye startsida, under Flere søkeinnganger. Det kan neppe bli meir lettvint!

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel de fleste fått med seg, men hvor er alt det andre som skulle også ha blitt lagt der, slik at de fleste kunne med et enkelt tastetrykk sett hvor det ligger lenker til de du er ute etter, nu må en lete til en blir blå i trynet, uten å finne det, er enig med forrige annmelder, lag lenker til det du finner, er ikke sikkert du husker hvor det var neste gang. Derfor bør vi kunne forlange at alt som brukes mest, SKAL finnes under Flere søkeinnganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt oppstyret - mitt eget inkludert - rundt den nye, og alle tidligere nye oppgraderinger og endringer i Digitalarkivet gjennom tidene minner om druknende som forsøker å hjelpe hverandre med å holde hodet over vannet. Det eneste vi - inkludert de ansvarlige for tekniske løsninger hos Digitalarkivet - oppnå er å få mer vann i munnen, så vi alle til slutt drukner i mer og mer opprørt vann. Det siste forsøket på redning som kommer fra Espen Tønnesen er å bruke Forumet for tekniske tilbakemeldinger. Problemer er at det forumet nå er fullt av tråder som hver og en tar for seg ett spesifikt problem som den enkelte av oss brukere står overfor - med andre ord: Mer spreilling fra oss som drukner, mer vann i munnen for den enkelte og mindre redning.

 

Hva om alle sluttet å bakse og at det ble laget en omforent tråd som inneholder generelle temaer om manglende og ønsket funksjonalitet i løsningene. Hva om Digitalarkivet tok initiativ til å ta med oss brukere i arbeidet med å videreutvikle Digitalarkivet, istedet for å sitte på sin egen tue og bestemme på egenhånd hva som er best medisin. Etter min menging begynner det hele å utvikle seg til de reneste absurditeter - og alt begynner og slutter med Digitalarkivets 'vi vet best' tilnærming til det hele. 

 

Blant alle oss brukere finnes det mange med imponerende teknisk datakompetanse, og det finnes mange med en imponerende CV hva gjelder erfaring innen slektsforskning gjennom mange, mange år.

 

Min oppfordring til Espen Tønnesen, Anette S. Clausen og alle dere andre i Digitalarkivet er: Bruk brukerne deres, ta grep og sørg for å ordne opp i kaoset dere selv skaper.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker svært godt den nye forsiden til Digitalarkivet. Der finner man det meste av kilder for et bestemt sted innenfor et bestemt tidsrom. Det kan jeg si nå, når jeg idag (i regnværet) har sittet og klikket og utprøvd det meste, at jeg er fornøyd med denne delen av det nye Digitalarkivet.

 

Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er greit at mange er fornøyde. Vi som har ting vi påpeker er også fornøyd med mange ting, men vi bruker ikke tiden til det. Dessuten blir det mye unødig meldinger/innlegg.

Vi som kommer med det som noen betrakter som negative innlegg, er ikke negative i den sammenheng, men påpekinger av ting vi mangler. Vi pakker bare ikke innleggene i bomull :)

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget et langt innlegg igår, som vist ovenfor, som egentlig skulle ligge i Tekniske tilbakemeldinger, men nettverket og systemet mitt kollapset før jeg fikk flyttet det. En kopi er på riktig plass nå.

 

Jeg er enig med Astrid i at det er relativt greit å finne fram, skannede kilder synes jeg det er en fordel å gå direkte til ved å klikke på Skanna arkiver, og ikke bruke Finn kilde hvis det ikke er tvingende nødvendig, da er det lett å gå seg bort i klikkene.

 

For transkriberte, søkbare kilder synes jeg det er enklest å bruke Avansert personsøk, så kan man boltre seg i alle de søkbare filer som finnes i arkivet. Problemet er at man ikke riktig vet hva man finner, eller ikke finner, med det nye søkesystemet.

 

Dessverre er alle Nyttige lenker lagt på et sted de færreste av oss som har vært med en stund gidder å lete, under Om digitalarkivet, her er en lenke for de som ikke vil bla... https://www.digitalarkivet.no/content/49/nyttige-lenker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rune Thorstensen said:

Da er det kanskje noen, i regnvær eller sol, som har funnet veien til det som het Bokhylla?

Jepp! Her (trykk på "Meny") så ser du det :-)

Screen Shot 2017-06-12 at 11.24.09.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avanserte personsøk.

Jeg brukte og ønsker fortsatt å bruke dette, men det føles nå meget tungvint.

 

Jeg bruker fortsatt de forkortelse og hjelpemidler som kan brukes ( bl.a. * | osv. )

Når man ha så vide søk så er det viktig at aktuelle opplysninger for vi som søker er lett tilgjengelig.
Det var veldig lett ved den gamle løsningen ved at presentasjon en  var komprimert, en linje på hver person for hvert treff. Man kun ha en fantastisk oversikt over en person. Et eksempel var lett å se om vedkommende var far, brugdom, fadder, avdød etc. og valgene tok a med seg både transkriberte kilder, FT og andre aktuelle.

En tilsvarende oversikt i dagens løsning går over flere sider og vi må bla frem og tilbake mange ganger.
Dette er utrolig tungvint når vi skal hoppe tilbake til uttrekksvalget og justere dette for på  den måte innsnevre presentasjonen.

Ser virkelig frem til at man snart får tilbake de gamle valg menyene og den gamle presentasjonen av resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg må være ei krøkke.  Leter etter Børche i Ringsaer(Veldre) i pantesystemet....er ute etter fraskilte plasser, dette gjelder flere garder i Ringsaker men finner ikke inngangen som så enkelt som før. Hvor er detr gjemt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans H. Myhre skrev:

Hei, jeg må være ei krøkke.  Leter etter Børche i Ringsaer(Veldre) i pantesystemet....er ute etter fraskilte plasser, dette gjelder flere garder i Ringsaker men finner ikke inngangen som så enkelt som før. Hvor er detr gjemt nå?

Denne? https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/search?gnr=&bnr=&matrnr=&lnr=&other_no=&name=børke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.