Gå til innhold
Arkivverket

En nøtt - Serine Syversdatter, Elverum


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg trodde i mange år at jeg hadde funnet de fleste av mine aner på farssiden. Jeg hadde koblingen gjennom min oldemor Anne Serine Mortensen (f. 3.5.1855 på Skjefstadmoen) av foreldrene Serine Syversdatter og Morten Jonsen Viken!! 

For om lag et år siden oppdaget jeg plutselig at denne koblingen slett ikke var helt trygg. Jeg oppdaget at det var fler Serine Syversdatter i samme tidsperiode. Jeg henvendte meg til Sør Østerdal Slektshistorielag og fikk opplyst at det var flere som hadde strandet her. Fikk samtidig vite at det var en av lagets medlemmer som jobbet med dette, men at det var umulig å si noe om når dette ble ferdig/offentliggjort. 

 

Jeg har følgende opplysninger om "min" Serine Syverdatter.

KB 17 Vang, Hedmark: Død 25. april 1890 og begravet 3.mai 1890. Det oppgis ved dødsfallet at hun er født 1814 i Elverum.

FT 1885: Bosatt i Hamar - oppgir fødselsår til å være 1815

 

Min oldemor Anne Serine Mortensdatter blir født 3. juni 1855 på Skjefstadmoen og døpes i Elverum 5. august 1855.

 

Jeg har funnet ut at min Serine enten er datter av Syver Erichsen Skjulstad/Sille Ottersdatter Horndalen eller Syver Erichsen Glorvigen/Marte Larsdatter Houm.

 

Jeg lurer nå på om det er flere som sliter med å sortere disse Serine Syversdatterene med fedre som begge heter Syver Erichsen.

 

Med vennlig hilsen

 

Stein-Ole

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Serine Syversdatter knyttes ved flere anledninger til Skjefstadmoen. Dermed er det overveiende sannsynlig at hun er den Serine Syversdatter som var født 5. desember 1819 og datter av Syver Eriksen og Marte Larsdatter som dør henholdsvis 1823 og 1826 med oppgitt bopel Skjefstadmoen. Bygdeboka for Elverum har konkludert med det samme alt i 1988 (bind 4, side 150). At aldersoppgaver avviker, er helt vanlig.

 

Den Serine Syversdatter som var født 9. september 1816 og datter av Syver Eriksen Skjulstad og Sille Ottersdatter Horndalen, er ikke å finne som konfirmert i Elverum. Hun bør være den Serine Syversdatter som dør 2 år gammel 5. januar 1819.

 

Verre er det ikke.

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - takk. Har sjekket KB både på dåp og konfirmasjon på Serine. Det er mye som forvirrer rundt dette. i klokkerboka i forb. med dåpen så kalles moren Marte Pedersdatter. https://media.digitalarkivet.no/kb20070603300383

 

I forbindelse med konfirmasjonen så leser jeg farens navn som Syver Gundersen.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603320234

 

Men jeg regner med at det korrekte er det som står i bygdebok 4 - Syver Eriksen som vel kom fra Glorvigen i Åsnes og Marte Larsdatter Houm.

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Pedersdatter i 1819 og Gundersen i 1834 er nok feil. De er ellers ført med farsnavnene Eriksen og Larsdatter. I 1811, da de fikk dattera Elen i Elverum, er det en blekkflekk over farsnavnet til mora i kirkeboka, men navnet begynner med L og er sikkert Larsdatter da også. For øvrig hadde de i ekteskapet barna Anne Marine i 1814 og Gunder i 1816. Før de ble gift fikk de dattera Inger i 1806: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603300299 I den forbindelse het det at det var lyst til ekteskap for dem, etter deres begjær, men at det var uvisst om han kom for å ekte henne. Men gift ble de, den 12. juni 1810.

 

Ved dåpen til dattera Inger i 1806 heter det at dette var Marte Larsdatters tredje leiermål. De to første var med Anders Larsen på Holtet/Ristjernholtet: Marte Andersdatter, døpt 14. juni 1801, og Ola Andersen, døpt 15. mai 1803.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spm. til Ronny. Det refereres til Houm i forbindelse med Marte Larsdatter. Jeg har de nye bøkene, men enten er jeg blind eller så står det på en slik måte at jeg ikke finner koblingen mellom Marte og evt. en Lars på Houm. Er dette beskrevet bedre i de gamle bøkene? Tenkte å se etter ledetråder til søk i kirkebøkene.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var i tjeneste på Nordre Houm:

 

RA, Folketelling 1801 for 0427P Elverum prestegjeld, 1801, s. 756b-757a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090806610407
 

Litt mer hjelp: Jeg regner med det er mora vi ser lenger ned, under 4. familie (= Svea). Guri Valdemarsdatter fikk dattera Marte Larsdatter i Elverum i 1778.

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.