Gå til innhold
Arkivverket

Tilbakemld. nytt DA: Kommer ikke rett til person man søker etter / mye manuelt gjennomsyn selv om db-søket returnerte riktig person


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Endel gårder i Norge har mange beboere i 1801 fordi alle underbruk er tatt med. Når man søker opp Anders Olsen i FT1801 for f.eks Hedmark fylke og Stange prestegjeld og velger Anders Olsen på "Stange Præstegaard" får man opp tre sider. Jeg leter gjennom de 50 personene på første side, ytterligere 50 på andre side og finner så min Anders Olsen midt på side 3. Jeg må altså se over over 100 personer før jeg finner den som systemet fant for meg. Jeg kan ikke se at det er noen snarvei til personen. Og jeg kan heller ikke se at min Anders Olsen er uthevet på noen måte, slik det var i det forrige folketellingssøket i gamle DA.

 

Jeg vil tro at mange søk i FT1801 utarter seg på denne måten, og da innebærer det mye unødvendig gjennomsyn for den enkelte på noe som databasesøket egentlig allerede har funnet.

 

Blir dette utbedret? Jeg håper det får høy prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er er notert, og vi har det også høyt på vår liste over ting som må rettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.