Gå til innhold
Arkivverket

Tilbakemld. nytt DA: Høyre del av bildet på resultatsider & Kilderegistreringsmuligheter


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Høyre del av bildet på resultatsider

Når man får opp treff i DA plasseres nå et grønt stort felt med kildeinformasjon til høyre for resultatene. Jeg registrerer at dette flytter seg ned på siden dersom skjermflaten blir smalere. Det er ok og det er fint at grensesnittet er responsivt på denne måten. Men jeg synes boksen er dominerende og tildels ufunksjonell.

 

Informasjon om hvem som har registrert tar veldig mye plass - spesielt fordi det dannes en tekstspalte under "Registrert av" til høyre. Kan denne informasjonen komprimeres på noen måte? Jeg tror det ville ha forbedret grensesnittet om ikke denne grønne boksen ble så dominerende.

 

Delingsknappen bør ligge inne i den grønne boksen - og gjøres mye større. Nå er den lysegrå, bitteliten og oppe i høyre hjørne. Jeg synes den hører sammen med kildeinformasjonen.

 

Kilderegistreringsmuligheter

Jeg savner også en knapp for å få ut en tekst som kan brukes i slektsprogrammer til å registrere kilder. Nå må jeg klippe og lime sammen fra kildeinformasjon og URL. En knapp kunne typisk vært plassert i den grønne spalten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/06/2017 den 14.42, Randi Hagen skrev:

Høyre del av bildet på resultatsider

Når man får opp treff i DA plasseres nå et grønt stort felt med kildeinformasjon til høyre for resultatene. Jeg registrerer at dette flytter seg ned på siden dersom skjermflaten blir smalere. Det er ok og det er fint at grensesnittet er responsivt på denne måten. Men jeg synes boksen er dominerende og tildels ufunksjonell.

 

Hvordan da ufunksjonell? Det er der du ser hvilken kilde du befinner deg i. Det er der du ser hvilken hva slags kilde du ser på, geografisk tilhørighet og hvilke år kilden dekker. Du kan navigere deg opp i hierarkiet. For folketellingene f.eks kan du klikke deg opp i hierarkiet. Feks. hvis du vil gå til et annet bosted ved å klikke her og få en liste over bostedene så du kan se hvilke andre bosteder som ligger i nærheten.

 

Og den vil også få mer nyttig funsjonalitet etterhvert, og vi har en vei å gå for å få utformet den på en bedre måte.

 

På 10/06/2017 den 14.42, Randi Hagen skrev:

Informasjon om hvem som har registrert tar veldig mye plass - spesielt fordi det dannes en tekstspalte under "Registrert av" til høyre. Kan denne informasjonen komprimeres på noen måte? Jeg tror det ville ha forbedret grensesnittet om ikke denne grønne boksen ble så dominerende.

 

Ja, det gjør den. Den er kun midlertidig for at vi skal kunne kreditere de som krediteres skal. Uten innsatsen fra de som transkriberer på frivillig basis ville ikke hatt mye søkbart materiale. Men den skal bli litt mindre, f.eks ved at man kun viser den som har transkribert den aktuelle kirkebokslisten som vises.

 

På 10/06/2017 den 14.42, Randi Hagen skrev:

Delingsknappen bør ligge inne i den grønne boksen - og gjøres mye større. Nå er den lysegrå, bitteliten og oppe i høyre hjørne. Jeg synes den hører sammen med kildeinformasjonen.

 

Tja, tjo. Det er jo ikke kilden som deles (med mindre du er på kildeinformasjonssiden), men personen. Da blir det litt feil å legge delingsknappen sammen med kildeinformasjonen. En annen ting er at vi må forholde oss til en designmanual, og det gir en del begrensninger i vår handlefrihet.

 

På 10/06/2017 den 14.42, Randi Hagen skrev:

Kilderegistreringsmuligheter

Jeg savner også en knapp for å få ut en tekst som kan brukes i slektsprogrammer til å registrere kilder. Nå må jeg klippe og lime sammen fra kildeinformasjon og URL. En knapp kunne typisk vært plassert i den grønne spalten.

 

Jepp, det ligger på skisseblokka :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.