Gå til innhold
Arkivverket

Ønske om ny funksjonalitet i DA: Vise patronymikon, foreldrenes navn, fødested i resultatlisten ved søk etter fødte/døpte


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Tilbakemeldingen min gjelder søk i kirkebøkene og hvordan man ikke kan søke på patronymikon og hvordan man ikke får listet opp foreldrenes navn i resultatlisten, samt fødested selv om dette står oppført på mor eller foreldrene.

 

Bruk f.eks. https://www.digitalarkivet.no/source/9117

 

Gå til lenken, velg Søk i Fødte og døpte og søk etter barn (Rolle: barn) som har fornavn som starter på An* og etternavn som starter på Ol*  og du får 0 resultater. Hvis du tar bort Ols* på etternavn får du opp alle barn som har navn som begynner på An*. Deriblant mange Anders Olsen-er. Hvorfor det? Her er det jo fryktelig vanskelig å søke - når man ikke kan ta med patronymikon? Jeg vet at kirkebøkene ikke gir patronymikon i navnefeltet - men bør ikke søkbare databaser gi oss noe merverdi? Det er en smal sak å lage et "Antatt farsnavn" og så generere disse på bakgrunn av fars fornavn. Kanskje burde de som har registrert kirkeboka i Augustus få et felt i programmet for å gjøre dette eller ev. lage seg et Excel-felt om det er Excel de bruker? Det hadde gjort søk mye lettere. 

 

For å gå videre i søket mitt dukket det da opp 116 treff, hvorav mange med fedre som ikke heter Ole. Jeg må manuelt gå inn på alle for å sjekke om fars navn er Ole. Om det er umulig å lage en løsning som ovennevnte burde man iallfall liste op foreldrene i resultatlisten. Altså at man får opp dette:

Anders

Fødselsdato 1762*

Rolle : barn

Dåpsdato: 1763-12-05

Fars navn: Ole Gulbrandsen

Mors navn: Anne Hansdatter

 

Nå er det dobbelt opp med etiketter både for fødselsdato og dåpsdato - og i tillegg er det mange tomme etiketter som listes opp. Jeg skjønner ikke hvorfor man må liste opp bosted: og vise et tomt felt om man ikke har noe bosted oppført. Som oftest står mors eller foreldrenes bosted oppført i endel kirkebøker - og det er dette som bør hentes ut fra databasen og vises på resultatsiden dersom feltet er utfylt, etter min mening. Tomme felt har ingen hensikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

 

I første omgang har vi kun overført eksisterende søkeskjemaer og visninger fra DA2010 til DA2017. Vi har ikke utviklet eller forandret på hvordan søkeskjemaene fungerer eller hva som vises. Vi har i praksis kun endret på utseendet.

 

Det er absolutt relevante ønsker du legger fram, men for å løse det vil innebære et svært omfattende arbeid. Det jeg kan si er at jeg har lagt dette inn sammen med andre forslag og ønsker til fremtidig funksjonalitet.

 

En god erstatning (dog ikke fullgod i forhold til dine ønsker) inntil videre vil være å benytte det avanserte personsøket når vi får på plass muligheten til å søke på biperson. Da kan du legge inn Anders som fornavn og Ole Gulbrandsen som biperson, i tillegg til de andre søkeparametrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.