Gå til innhold
Arkivverket

Forespørsel om tyding og forklaring til noen gamle slekts dokumenter


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kjære forum og hjelpere 

 

Jeg har fått tak på noen scannede kopier av noen gamle dokumenter som er funnet på vår gamle slekstgård i Lismarka i Ringsaker . Et par av disse er føderådskontrakter og disse skulle jeg gjerne ha fått transkribert ,. 

De andre dokumentene er såkalt offisielle dokumenter som jeg bare skulle hatt en forklaring på hva  slags dokumenter  dette eer .

Og så er det et par skjøte dokumenter , som jeg trenger en kort forklaring på hva inneholder 

Men problemet er slik at de er for store til å legges ut her , så de må jeg sende på en minnepenn til noen / hvis noen er interesert i å hjelpe meg med dette , så da må jeg få en postadresse i PM boksen min . 

Jeg elsker disse gamle dokumentene så jeg hadde tenkt å bruke dem som illustrasjoner til mitt bokprosjekt om denne gren av min slekt 

På forhånd tusen takk for svar på denne forespørsel 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lurer på hva slags attest dete er , kan noen forklare meg dette . PÅ forhåndd tusen takk 

21x17.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg litt på hva dette er , og hva som står skrevet her , på forhånd tusen takk 

21x17.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er en presteattest:

 

Ungt Mandskab Christian Jensen Rønningen, hvis Forældre
ere Jens Jensen og Sidsel Christophersdatter, er, efter Ministerial-
bogens Udvisende, født den 2den - anden - og døbt den 14de - fjor-
tende - December 1823 - atten hundrede tre og tyve-. Han blev con-firmeret i Aaret 1839 - atten hundrede ni og tredive - med Charac-
ter "Maadelig Kundskab, godt Forhold", og communicerede sidste
Gang i Brøttums Kirke paa 3die - tredie - Søndag efter Trefoldighed
indeværende Aar, hvilket herved attesteres.
Ringsagers Præstegaard 17de Julii 184(?)6 M. Heltberg (LS)
Meddeelt uden Betaling.

 

Dokument nr. 2 er slutten på et tinglyst dokument:

 

Dette til Bekræftelse under vore Hænder i med-
underskrevne Vidners Overvær.
Sortaassveen, den 6te April 1867. Christian Jensen
Til Vitterlighed
H. Jørgenborg
Christian Nordlien(?)
Læst og protokolleret inden Retten ved
Maanedsthinget for Nordre Hedemarken den
3' August 1867, hvorfor beregnes 100 -
et hundrede - Skilling. - Den pantsatte
Eiendom har LNo 469f, MNo. 378. M. Kildal(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen , tusen  takk Else B , men vet du hva bakgrunnen for en slik presteattest var , og hva hensikten / hva den egentelig skulle brukes til ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presteattester kunne brukes til så mangt! F.eks. ved flytting eller inngåelse av ekteskap var det nødvendig med attest. Med tanke på alderen hans da attesten ble utstedt, kunne det gjelde begge deler. Eller noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Else B. Rustad skrev:

Presteattester kunne brukes til så mangt! F.eks. ved flytting eller inngåelse av ekteskap var det nødvendig med attest. Med tanke på alderen hans da attesten ble utstedt, kunne det gjelde begge deler. Eller noe helt annet!

 

Tusen takk du er super flott 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.