Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om bildearkiv


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg er medlem av ei kommunal kulturgruppe i kommunen der jeg bor, og bl.a. har jeg ansvar for en bildesamling. Det dreier seg her om personbilder, gårds- og stedsbilder, fra arbeidsliv - ja, i det hele tatt alt som har blitt samlet sammen gjennom mange år. Nå har gruppa bestemt å gjøre dette materialet alment tilgjengelig, da det jo kan ha interesse utenfor kommunen også.

Og så spør jeg: hvor der det beste digitale arkivet for bilder av nevnte slag? Jeg har kikket på nasjonalbibliotekets bildesamling, men webløsningen der synes jeg virker veldig treg.

Når det gjelder Historiske bilder her på Digitalarkivet, får jeg inntrykk av at det dreier seg for det meste om kjente historiske ting, hendelser, personer. Kan jeg legge inn bilder av lokalhistorisk interesse der? Hvordan kunne jeg legge inn bilder fra vår kommune slik at de forblir samlet, men gruppert etter person, sted, hendelse etc?

Ellers noen gode forslag?

Endret av Inger Eik
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med nærmeste lokalmuseum?  F.eks. Haugalandsmuseet https://digitaltmuseum.no/search/?aq=owner%3A"HAL" i mitt distrikt som samarbeider med Digitalmuseet https://digitaltmuseum.no/ har blant annet fått store deler av fotoarkivet til en lokalavis som gikk på 70-tallet, potrettsamlingen til en nedlagt fotograf pluss en mengde med annet lokalt "snadder". 

 

Gitt at ett hvert museum er interessert i å overta samlinger av en hver art, så vil jeg anbefale at at tas kontakt med DigitalMuseum eller nærmeste lokale samarbeidspartner og forhør med dem om hvordan de kan overta og vedlikeholde bildesamlingen deres.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Når jeg skal finne gamle bilder fra lokalmiljøet bruker jeg først og fremst Digitalmuseum.no.

Helt enig med Leif, det er alltid mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sen tilbakemelding. Mye å gjøre i bigården ;)

 

Takk for svarene. De ser alle ut til å peke i samme retning. Jeg kikket på websidene til digitalmuseum.no, og det ser jo ut til at man kan lage lokale samlinger. Jeg må nok ta kontakt med de som styrer med siten for å finne ut hvordan en går fram, og om man må/bør gå igjennom et lokalt museum. Setesdalsmuseet vil vel da være det nærmeste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.