Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til noen manglende ord i en føderådskontrakt


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Jeg knotet meg igjennom denne selv , men det er noen få ord i følgende innlegg som jeg ikke får grep på , trenger litt assistanse på disse . De er i følgende innlegg markert med spørsmålstegn 

 

Under Del 2 .. under pkt 2 

Under Del 3 og under del 6 

Under del 8 og ord nr. 2 , ordet som kommer etter : Alle ... 

 

Her er del 1 a 

 

På forhånd tusen takk 

side 1 a.JPG

 

Jeg undertegnede Johannes Christiansen Sortåssveen inngår herved ifølge handel af 28 august 1891 om Gaarden Sortaassveen at svare til mine Forældre saa længe de lever , aarligt , saadant Føderaad . 

1) Til Husrum overlades dem til fri raadighed Kammeret med adgang og benyttelse af Skorsten samt Kjelderrum Loftsrum og forøvrige gode rum til sine Kreature og Avling 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2 

side 1 b.JPG

samtlige Huse holdes i forsvarlig stand af Brugeren til enhver tid saavel i ulykkestilfælde som ellers .

2) Af Kornvarer leveres dem i Spirefærdig stand ??? tørket og Malet 4 Hl. er fire Hektoliter Blandkorn , 1 er en 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 3 

side 1 c.JPG

Hektoliter Byg , 18 Kl er atten Kilo Rugmel 5 litter Gryn 6 Hl er sex Hektoliter POteter , samt at faa sette fridt 30 liter Poteter , med Gjødsel i Brugerens Ager , samt til fri raadighet og brug et lidet jordstykke syd i jordet , fra en gammel gangsti , til en opsat ??? ved det vestre gjærde , med paakjørt 4 Las Kogjødsel aarlig 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 5 

side 1 e.JPG

3) til Slagt leveres dem i ret Slagtetid om Høsten 1 voxent friskt Faar samt 12 Kl er tolv kilo Benfridt gaadt Flesk .

4) Fødes og stelles for dem med brugerens Kreature saavel Vinter som Sommer 1 Ko og to Faar .

5) leveres dem 6 Kl god Sild 3 Kl god Tørfisk 10 litter Salt og 10 Meter gaadt Læred samt 1 paar Skoer hver aarlig og Kr 10 er ti kroner aarlig i penge 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 6 

side 2 a.JPG

6 ) Brugeren forbinder sig at skaffe til enhver tid innbaaren sønderhuggen tør Veed saa meget Føderaadstagerne trenger samt rent Vand og forøvrigt udført sine ???? Arbeider , som Bagning og Vask m.m alt til rette Tid samt til og fra Kirken og sine ??? øvrige ???? og brug ??? ???og Redskaper med fornøden Hjelp og 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 7 

side 2 b.JPG

nyder de i Sundhed men fornemlig i Sygdoms og alderdomsdage sommelig opvartning og pleie , og naar Føderaadstagerne afgaar ved døden paaviler det Brugeren at besørge deres Begravelse fridt , paa en efter deres stilling pasende maade .

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 8 

 

På forhånd tusen takk for hjelpen 

side 2 c.JPG

7) Alle ??? leveres gode og forsvarlige i ret Tid efter Føderaadstagernes forlangende .

8 ) Naar mine Forældre vil udtage dette Føderaad forbinder jeg mig til isteden for den Ko jeg fik med i handelen at skaffe dem en forsvarlig frisk god Ko . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Forsøksvis:

 

Del 2:

 

 . . . Spirefærdig stand fridt tørket . . .

 

Del 3:

 

 . . . opsat Pæl ved  . . .

 

Del 6:

 

. . . udført sine fornødne Arbeider. . . . sine øvrige fornødne ærinder og bruge(?)  frit Heste og Redskaber med fornøden Hjelp . . .

 

Del 8:

 

Alle Præstationer . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Del 1:

 

...fornødne gode rum

 

Tusen takk Gunnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.