Gå til innhold
Arkivverket

Transkriberingshjelp til en panteobligasjon / gjeldsbrev


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å tyde dette 

 

Jeg måtte dele det opp i 2 deler 

 

På forhånd tusen takk for hjelpen 

 

Del 1 

21x17.JPG

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du en bedre versjon av del 1?  Den blir veldig uskarp ved forstørrelse, men burde være enkel å lese siden den er skrevet med vanlig skjønnskrift. Her er noe av begynnelsen og slutten, men første del er som sagt veldig uskarp.

Begynnelsen av del 1:

Pant-Obligation

Jeg underskrevne Christian Jensen tilstaar herved, og vitterliggjør at skylde Thorsten Nilsen Bjørnsrund den Summa 230 – skriver to Hundrede og  treti Spesidaler, hvoraf bliver at svare 5 Øre(?) Rente aarlig. Rente fra 14de April førstkommende, og  som bliver at erlegge til hverts Aars 14de April

 

 Del to:

Den ovennævnte Sum 230 Spd. – to Hundrede og treti Spedidaler er mig betalt af Christian Jensen hvorfor qvitteres. Saa henstilles nærværende Pant=Obligation til aflysing.

Bjørnsrud den 1ste April 1869.

Til Vitterlighed

MeJ..borg  (?)                                                 T: Bjørnsrud

O. H. Løkken

Aflæst under Retten ved Maanedsthinget for Nordre Hedemarken den 3die  April 1869, hvorfor er betalt 50 – femti – skilling.

T. J. Borch

Kst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 1:


Jeg underskrevne Christian Jensen tilstaaer herved og vitterliggjør, at skylde Thorsten Nilsen Bjørnsrud den Summa 230- skriver to Hundrede og treti Speciedaler, hvoraf bliver at svare 5 Pro-Cento aarlig Rente fra 14de April førstkommende, og som bliver at erlægge til hverts[sic] Aars 14de April, ligesom Capitalen bliver at betale efter et halvt Aars foregaaende Opsigelse fra en af Siderne.
Til Sikkerhed for Capital, Renter og i Søgsmaalstilfælde paagaaende Omkostninger, pantsætter jeg herved med 1ste Prioritet min eiende Plads Sortaassveen, Matr. No. 469 f, Skyld 74 Skilling i Brottum Anex til Ringsager Præstegjeld beliggende, udi hvilket Pant Creditor eller hvem som senere maatte bliver[sic] Eier af denne Obligation skal være panteforsikret indtil Capitalen er skadesløst betalt. Forøvrigt med de Formaliteter og Forpligtelser som for Umyndige Midlers Udlaan ere bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.