Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Tive


barbro ilvemo
 Del

Recommended Posts

Känner någon till denna man, som enligt uppgift skulle vara norsk, gift med en norsk kvinna vid namn Helena Maria Christiansdotter? Deras dotter Maja Adela Jacobsdotter Tive återfinns i Bohuslän och var enligt uppgift född 1756. Denna Maja Tive var anmoder till min farfar.

Tacksam för hjälp

barbro ilvemo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har deltatt i dette temaet:

 Björn Frisborg

  • Anbytare ***
  • noavatar.png
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 10:37
    • Visa profil
Känner någon till detta namn? 
Min fmffmm hette Maja Tive född 1756, vet ej var, men levde och dog i Skredsvik (O) i Uddevalla kommun.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till Ann-Mary Engum

Jo, både Björn Frisborg och jag letar i samma forum och jag har fått mina uppgifter om föräldrar från detta anbytarforum. Tänkte att det kanske fanns någon på den norska sidan som kunde hjälpa mig att komma vidare.

hälsningar

barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsboken 14. juli 1761 Strømstad.

Jacob Tives sønn (skal visst være datter) Jacobi blir døpt

 

AID:v448.b39.s75

Strömstad-C-2-1743-1786-Bild-39-sid-75.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för alla hjälpsamma svar både Ann-Mary Engum och Sven Hjortland. Här fick jag ju bekräftelse på att Maria Tive var norsk med norska och korrekta föräldrauppgifter. Finns det utflyttningsregister för 1700-talet? Vet någon vad Jacob Tive sysslade med?

hälsningar

Barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till Sven Hjortland

Tack för utdraget ut födelseboken. Den uppgiften fanns redan, men det är fråga om en dotter vid namn Jacobina: "Helena Maria Tive, föröst med en doter som d 15 dptes och kallades Jacobi(na).  Hon återfinns senare i Bohuslän i en bouppteckning 1788 med detta namn (Jacobina).

hälsningar

Barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbro, her er noen tidligere tråder som omhandler personer med navn Tive i Norge, og viser at slekten hadde svensk opphav:

 

mvh dth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke vise til noen sammenhengende linje for Tive-slekten, men ALLE personer med dette navn i Vestfold har sitt utspring i de to menn som bosatte seg på Eidsfoss i Hof kommune i Vestfold like før 1700: Lars Jacobsen Tive f.ca.1676 (hammersmed) og Jacob Pedersen Tive (hammersmedmester).

Tilknyttet Eidsfoss jernverk.

Hof bygdebok s.164 og 321:

http://www.nb.no/nbsok/nb/659be053ec33cf4972bf9d9465501aea?index=1#337

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/659be053ec33cf4972bf9d9465501aea?index=1#181

 

Bare for norske IP-adresser!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette om din Jakob Tive.

 

Jakob Tive. Kalles avliden i 1761.[1] Gift med Helene Maria Kristiansdatter. I Slagen Utenfor Tønsberg i Vestfold fra 1750-1760. Forlover 1750 - 1752. Flytter til Strømstad, der han dør 1760/61. De er tilknyttet Saltverket i Slagen.

Barn:

1.  Lars (Jakobsen) Tive. Nevnt som Helenes eldste barn og myndig i 1788. Gift 26. desember 1777 i Foss med enken Anna Chatarina Lund i Saltkiällan. Kom til Foss i Bohuslen. Etterslekt der.

2.  Elen Maria Jakobsdatter, døpt 1. januar 1753 i Slagen. Faddere: Malene Hansdatter, Otilia Jakobsdatter, Hans Andersen Hanevig, Kristoffer Olsen, Hans Hansen Hammer.

3.  Kristian Jakobsen, døpt 30. mai 1756 i Slagen. Faddere: Malene Hansdatter, Inger Larsdatter, Hans Andersen, Povl Johansen Muller, Jens Hansen Thyestrup. Død 2. juni 1765 i Strømstad, Bohuslen, 5 år gammel. Han døde av tæring.

4.  Anne Jakobsdatter, født 1758. Begravet Jakob Tives barn 21. januar 1759, ½ år gammel.

5.  Kristen Jakobsen, døpt 6. januar 1760 i Slagen. Faddere: Anne Dorothea Knutsdatter Husvik, Marte Jørgensdatter, Povel Muller, Jens Hansen Thystrup, Jakob Holst. Begravet 20. januar 1760, 10 dager gammel.

6.  Jakobine Jakobsdatter, født 14. juli og døpt 15. juli 1761 i Strømstad. Foreldre: Norska mannen Jakob Tive, avliden. Norska hustrun Helena Maria Kristiansdotter.

 

Helena ble gift (2) 27. januar 1782 i Foss med Nils Petterson. Bodde i Saltkällan.

 

Det finnes en bouppteckning nr 38 1788 (Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs

häradsrätt FIIa:7 sida 2483) där arvingarna heter Tifve.

 

" År 1788 den 23 januari förrättades på begäran uppteckning och värdering hos

Enkomannen Tunnbindaren Mäster Nils Pettersson på Saltkiälan uppå qvarlåtenskapen

efter hans afl hustru Helena Maria Rassk hvars arftagare äro jemte Enkomannen 3ne barn

sonen Lars Tifve samt döttrarna Majia och Jacobina Tifve, af hvilka de 2ne förnämnda äro

myndiga men yngsta dottern Jacobina är ännu omyndig ... "

 

[1] Det dør en Jakob Kristensson på Norrsidan 17. mars 1760. Om det er samme er ikke bevist.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag tack vare er alla fått reda på mycket om Jacob Tive. Det som hittills förbryllar mig är emellertid detta: finns det två Maja Tive - dels Elena Maria Tive född i Vestfold 1753, dels en Adela Maria Tive född 1756? Eller är det trots allt samma dam som fått sitt namn missförstått eller misskrivet genom alla flyttningar. Vad tror ni som har så stor kunskap? Det är nämligen den Maja Tive som gifte sig med dragonen Jean Sandberg och fick sonen Nils Johansson som är min farfars farmors farmor. Årtal och datum vet jag av erfarenhet att det kan skifta rejält mellan kyrkböckerna. Namn kan ändras: Maria blir Maja, Christina blir Stina, Jean blir Johan etc, men att Elena skulle kunna bli Adela? Kan det vara så?

undrar

barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Elena Maria har blitt Adela Maria når hun har kommet til Sverige. At dette er samme person. Helt garantert, for disse personene hadde ingen flere barn i Norge. Det kan jeg garantere, for jeg har gått igjennom kirkebøkene side for side. Tema med variasjoner.

 

Men hvem denne Jakob Tive er her i Norge vet jeg ikke. Har ikke funnet noe mer om ham, selv om det er mange andre som bor rundt omkring. Det finnes sikkert mellom fem-ti personer i Vestfold mellom 1650-1790 som heter Jakob Tive, men hvordan alle er i slekt vet jeg ikke, og hvordan de er i slekt med din Jakob Tive har jeg ingen forklaring på.

 

Hvor bodde disse Maja Tive og Jean Sandberg da?

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjörn,

De bodde i Hällebäck, Skredsvik i Bohuslän i varje fall mellan 1779 och 1786, men gifte sig 1779 i Foss, Bohuslän. Han var dragon och därmed flyttas han ofta.

Ett tidigare inlägg i den här diskussionen (Jon Erik Berg-Hansen) berättar att alla med namnet Tive härstammar från två hammarsmeder från Sverige före 1700.

Mvh

Barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Barbro!

For å være helt presis: Jeg sa at alle personer med dette navn (Tive) i Vestfold fylke stammer fra de to nevnte.

Det er selvsagt mulig at det fantes andre personer fra Tiveden som har brukt dette familienavnet uten å være beslektet med disse to.

Jeg har faktisk ikke sett dokumentasjon på at de to nevnte på Eidsfoss var slektninger!

 

Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.