Gå til innhold
Arkivverket

Avansert eiendomssøk


Nils Andreas Vibe
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Ved siden av Avansert personsøk fantes også Avansert eiendomssøk i den gamle versjonen. Den muligheten har jeg ikke klart å finne fram til i den nye versjonen, men jeg håper virkelig at den er der fordi den har vært svært nyttig for meg. Etter en drøy ukes tid med den nye versjonen er min "dom" slik: Jeg finner stort sett fram dit jeg skal og trekker et lettelsens sukk når jeg endelig ser noe kjent, som f.eks. søkesida for kirkebøker og pantebøker. Likevel kan det ikke være noen tvil om at jeg for min del bruker flere tastetrykk nå enn før for å komme dit jeg skal. Den gamle hovedsiden inneholdt langt mer informasjon enn den nye, der sto det direkte lenker til at jeg trengte straks jeg var inne og det var bare å gå rett dit jeg skulle. Nå er det flere trinn som trengs for å komme videre, det kan ikke bare være jeg som er tunglært.

 

Jeg mener å ha lest i en kommentar, her eller på Facebooksida "Vi som driver slektsforskning", at et viktig argument for det nye opplegget er at det skal virke bedre på telefon, og det tror jeg nok det gjør. Denne prioriteringen synes jeg likevel er feil. Jeg vil tro at veldig mange av de som bruker disse sidene, og omtrent alle som driver med slektforskning, bruker en laptop/pc eller i det minste et nettbrett når vi arbeider. Dette fordi vi alltid har oppe flere sider på en gang, gjerne flere sider bare fra Digitalarkivet, som folketellinger, kirkebøker, pantebøler osv. I tillegg skriver mange av oss på en artikkel eller rapport i Word og har oppe arkiver for billedfiler og et slektsprogram som BK, GENi eller MyHeritage. Mange av oss bruker sikkert telefon i tillegg, men da er det gjerne for å gjøre en rask sjekk av opplsyninger. Det gikk fint med den gamle versjonen også, det var bare å legge telefonen slik at skjermbildet ble bredere og zomme inn. Har gjort søk i folketellingene på den måten, men det er ikke slik jeg jobber til daglig.

 

Og så er jeg hjertens enig i alle kommentarer om at utlisting av folketellingene er lite oversiktlige i forhold til gammel versjon.

 

Med vennlig hilsen

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaka er vel at ein ikkje er heilt ferdige med dette enno, men eg er heilt einig i at denne sida og/eller desse lenkene burde vere tilgjengelege frå startsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Årsaka er vel at ein ikkje er heilt ferdige med dette enno, men eg er heilt einig i at denne sida og/eller desse lenkene burde vere tilgjengelege frå startsida.

Det stemmer at den ikke er ferdig enda. Derfor finnes den heller ikke tilgjengelig fra noe sted. Den vil få en helt annen utforming. Den vil bli tilgjengelig fra forsiden og menyen når den et ferdig.

 

På den gamle forsida fantes det kun lenker til et fåtall av disse søkeskjeene. De aller fleste hadde ikke noen inngang, og var kun tilgjengelige vis Finn kilde. Mange brukte kun forsida og gikk dermed glipp av en hel masse spennende kilder. Vi mener at den gamle forsida dermed var å gjøre brukerne en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur frustrasjonen hadde vore mindre hos mange dersom det var lenka til denne oversikta frå framsida. Det er trass alt betre med ei halvferdig side med søkeinngangar enn at desse søkeinngangane tilsynelatande er blitt borte vekk i omlegginga. Eg forstår det slik at "Finn kilde" i si noverande form berre listar opp kjelder enkeltvis, og dette kan ikkje erstatte "listespesifikke" landsomfattande søk. (Har eg misforstått?)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.