Gå til innhold
Arkivverket

Kinesisk hengelås - hvor gammel og hva vises ?


Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

En tidligere uidentifisert gjenstand har etter intens googling blitt påvist å være en hengelås som i utgangspunktet ble brukt som lås på kinesiske kister til forskjellige formål - størrelsen er 8 cm lang/2 cm bred/3 cm høy. Gjenstanden er arvegods etter en gammel tante hvor forfedrene var seilskuteskippere i flere generasjoner fra tidlig 1800-tallet til begynnelsen på 1900-tallet. Den er laget av messing og er dekorert med graveringer på alle sider. For meg ser det ut som hovedtema for det inngraverte er fugler og drage, mens det innrammet i en sirkel på den ene siden kan se ut som skrifttegn i noen form.

 

Beklageligvis har jeg ikke peiling verken på kinesisk symbolbruk eller språk. Primært er vi derfor interessert i å få tidfestet vilket århundre låsen stammer fra, slik at vi kan sannsynliggjøre hvem av  forfedrene som evt kan ha brakt den med seg hjem. Den siste av disse forfedre med maritim bakgrunn hadde en forholdsvis kort karriere som sjømann, men var i perioden 1918 til sent på 1930-tallet på forskjellige forretningsreiser utenlands. Han benyttet skipsgående rutetrafikk på disse reisene og hadde som regel ei skipskiste som reisegods, så det er ikke helt usannsynlig at denne hengelåsen kan ha blitt benyttet som sikring av innholdet i reise-skipskista. I tillegg til evt alder på låsen kunne det vært ganske interessant å få tolket hva symbolikken forteller.

 

Noen med spesialkompetanse som kan hjelpe ?

kistelås 1.jpg

kistelås 2.jpg

kistelås 3.jpg

kistelås 4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at sjøfolk tok med seg kamfertre kister hjem, d.v.s. de som seilte på Østen. Min far hadde med seg en på 60-tallet. Disse var nesten alltid utstyrt med den typen lås, og de har blitt lagd på samme måte siden midten/slutten av 1800-tallet. Låsen på den hjemme så akkurat likeins ut, så produksjonsmåten og utstyret hadde ikke forandret seg så mye på hundre år. Både låsene og kistene dukker opp på auksjoner, og produserer ikke så mye penger. For å si det sånn, det ble laget for eksport.

M.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamfertrekiste, som jeg ikke tror er gammel, og den har også en slik lås. Den har også det samme tegnet pluss et annet . Men de sitter på skråsidene. Jeg har også tre tegn på undersiden.

Det er en artig og enkel lås. Jeg kan nok ikke hjelpe deg med tegnene, men det er jo ikke sikkert at de er kinesiske.

Kanskje du kan sende en forespørsel til den kinesiske ambasaden i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns gravering ser litt enkelt ut f.eks. en omfattende bruk av et lite rundt jern, så den er kanskje masseprodusert og ikke så gammel. Hvis du søker på Google med søkeordene "Chinese chest lock", vil du få opp en mengde bilder. Ved å følge linken på disse vil du kanskje kunne få svar på spørsmålene dine.

Endret av Martin Roe Eidhammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill fra alle tre med interessant info og råd om "veien videre".  Noe jeg ikke har tenkt på før nå, etter svarene deres, er at jeg kan jo ta med meg låsen i lomma og spørre neste gang jeg besøker vår faste leverandør av 'take-away-chineese' :-) - jeg vet at de to på kjøkkenet er riktig gamle kinesiske old-timers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.