Gå til innhold
Arkivverket

Tilbake for å starte nytt søk


Svein Hamran
 Del

Recommended Posts

Slik arbeider jeg:

Søker kilden ved å definere Periode (1900 - 1940), Kategori (f.eks. kirkebøker) og Geografi. (f.eks. kommune i Sør-Trøndelag)

Får så opp en oversikt med tilgjengelige kilder og velger en av disse for å utføre søk.

Avslutter søket i denne kilden og ønsker å gå tilbake til nevnte oversikt for å velge alternativ kilde.

 

Men det får jeg ikke til!

Det betyr at jeg må begynne forfra igjen med å definere kilde osv. noe som er er tungvint og langtekkelig.

 

Skal det være slik, eller finnes det en "returfunksjon" som jeg ikke har funnet?

 

Mvh

Svein Hamran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Tønnessen skrev:

Har du forsøkt tilbakeknappen i nettleseren?

Hvis du har bladd noen sider i kilden du velger først, kan det bli mange "retur-klikk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det ikkje vere.

 

Dersom du står inne i ei (skanna) kjelde ser det slik ut:

 

59408369c22d4_utennavn.thumb.jpg.6bf3ed506b385b5d96bc21c12eeb1f99.jpg

 

Klikkar du på "Innhold" kjem du tilbake til innhaldssida for kjelda.

 

Men dersom du klikkar på "Søk kirkebøker i Norge" (evt. noko anna dersom du har for deg ein annan kjeldetype) skal du komme tilbake til det siste søket ditt, som i dette tilfellet såg slik ut:

 

594084d58c6a3_utennavn.thumb.jpg.cf9660e18c6cc00938444cf60e0cf473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men dersom du klikkar på "Søk kirkebøker i Norge" (evt. noko anna dersom du har for deg ein annan kjeldetype) skal du komme tilbake til det siste søket ditt, som i dette tilfellet såg slik ut:

Du kommer til en tom side hvis du gikk inn fra "Finn kilde":

:

 

FinnKilde.jpg

FKinnhold.jpg

Tom_liste.jpg

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men det beste er vel kanskje at ein brukar inngangen for skanna materiale, https://media.digitalarkivet.no i staden for "Finn kilde".

 

Samme problem der, - etter min mening.

 

Det synes som om jeg har pekt på et forbedringspotensial her.

. . . . . Vil tro at utviklerne kan løse dette ganske enkelt dersom de tar tak i det. Men er det noen som bringer dette opp til rett beslutningsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på inngangen for skanna materiale og for det søkbare materialet. Mens det skanna bare har ett søkeskjema som kan lede fram til et bilde (bortsett fra panteregistrene, men det er overkommelig), så er det 4-5 forskjellige muligheter for å komme til en innholdsvisning. I tillegg til enkelt og avansert personsøk, det kommende eiendomssøket, har vi også en rekke søkeskjema som går direkte på en kilde, eller som er spesialisert for en listetype eller kildetype. Det er en 50-60 forskjellige.

 

Det dere ber om er at vi lagrer, i nettleseren, alle søkene som er gjort i de forskjellige søkeskjemaene, for man vet jo ikke hvilket søkeskjema man brukte for å komme dit man er.

 

Spårsmåler er: Når skal man GLEMME det søket man gjorde i et søkeskjema. Hva skal reglene være? Det vil være naturlig at den glemmer det når du lukker nettleseren, men mange er nok som meg: Maskinen står på og nettleseren er aktiv konstant mellom hver oppdatering som gjør at maskinen må restartes. Det kan jo gå noen måneder mellom hver gang nettleseren lukkes. Vil du virkelig utføre det samme søket du gjorde for 4 uker siden hvis du tilfeldigvis støter på et søkeskjema du brukte for en tid tilbake? Da må du jo alltid starte med å nullstille søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å "åpne i ny fane" når vi velger en av kildene i søket? Da vil vi jo ha resultat-listen tilgjengelig så lenge vi vil, uten at søket trenger lagres...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg (nettlesar: Opera) kan ein bestemme dette sjølv ved å halde nede Ctrl-tasten i det ein klikkar på ei lenke. Dette er nyttig mange stader, som f. eks. hos familysearch.org.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Hos meg (nettlesar: Opera) kan ein bestemme dette sjølv ved å halde nede Ctrl-tasten i det ein klikkar på ei lenke. Dette er nyttig mange stader, som f. eks. hos familysearch.org.

Glimrende!!!

Den fungerer i Firefox også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er vel eit av problema våre - vi kan rett og slett ikkje nok data...eg fekk mi fyrste datamaskin i 1991 og har vore på DA sidan nesten FØR det starta - men denne funksjonen var ny for meg :-)      Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.