Gå til innhold
Arkivverket

Avanser Person søk over flere kilder


Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Før pinse var det veldigreit å bruke Avansert Personsøk når du skulle søke etter en person som både fantes i Transkriberte kirkebøker, folketellinger m.m.

 

Da gikk man inn på søket og ført inn alle navnevarianter man kjente ved bruk av | * og andre tegn slik at man fikk med alle kjente navn, også med mulighet til å korrigere med å gå tilbake til søkeoppsettet.

Resultat var alle aktuelle navn med opplysninger om kilder og også i presentasjonen opplysninger om kilder, bosted og årstall med dato samt hvilke stilling persoene hadde i hver anledning.

Dett gjorde det veldig greit, f.eks. å se alle tilfeller han var fadder, far, brudgom etc.

Hver situasjon var en linje.

Ikke be om eksempel, da jo nåværende Avanserte versjon gir 4 linjer pr. navn og med blank linje mellom, m.a.o. ikke enkel å lete på, da man må klikke på hvert treff for å få tilgang til opplysninger som i tidligere visning var synlig.

Har fortsatt håp om at dette tilbakeføres i løpet av sommeren. Imens får man legge ned aktiviteten og finne på en ny hobby.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt usikker på kva du meiner med "å gå tilbake og korrigere". Når eg søkjer på avansert personsøk i dag, ligg søkeskjemaet til venstre i bildet heile tida, og eg kan gjere dei justeringane og tilpassingane som eg vil heile tida, faktisk enklare enn på den forrige versjonen. Går ein inn på eit av funna, må ein rett nok hoppe tilbake, men det måtte ein før og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må hoppe frem og tilbake mellom oppsettet man har i søket og resultatet som vises på skjermen.

 

For det første er resultatet på skjermen mye dårligere enn tidligere og det skjer mange rare situasjoner når man går tilbake.

Det er ikke lett å beskrive den gamle rutinen, da dette jo er fjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, Otto Jørgensen skrev:

Ikke be om eksempel, da jo nåværende Avanserte versjon gir 4 linjer pr. navn og med blank linje mellom, m.a.o. ikke enkel å lete på, da man må klikke på hvert treff for å få tilgang til opplysninger som i tidligere visning var synlig.

 

Dette er med respekt å melde fri diktning.

 

Her er trefflista for søk på fornavn = Ole i den gamle avansert personsøk.

 

5941aaf471699_gammelavansertpersonsk.thumb.png.4abe6c994b90306aedfb1581fdd4dd38.png

 

Her er samme trefflista i den nye løsninga:

5941aba1712cd_nyavansertpersonsk.png.d874e2cbcc39ad1fda745e13781cf5f6.png

 

Alle de samme opplysningene vises i den nye trefflista. I tillegg vises nå et ikon for kjønn, og kilden er klikkbar så du kan gå til kildeinformasjonen.

 

Den nye trefflista viser mer enn den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hjemt den  trefflista veldig bra
Har et avansert søk på

Karl|Cals Nilsen i Moskenes og det gir
https://digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=1858&firstname=Karl|carl&lastname=nils*&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date

 

Her er ikke noen Treffliste om du da ikke har hjemt den  bak noe eller i en undermeny. ?

Den nedre delen har jeg men den øverste delen har jeg ikke. Den  øverste delen begynner å ligne noe fornuftig.-

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otto Jørgensen skrev:

Da har du hjemt den  trefflista veldig bra
Har et avansert søk på

Karl|Cals Nilsen i Moskenes og det gir
https://digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=1858&firstname=Karl|carl&lastname=nils*&gender=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date

 

Her er ikke noen Treffliste omdu da ikke har hjemt den  bak noe eller i en undermeny. ?

 

Kan du legge ved en skjermdump av det du ser og hvilken nettleser du bruker? Jeg får en treffliste på 14 treff med samme utforming som i bildet jeg la ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleser jeg bruker er konsekvent siste IE av siste utgave.
Det er et  program som mange bruker og er standard verktøy.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Nettleser jeg bruker er konsekvent siste IE av siste utgave.
Det er et  program som mange bruker og er standard verktøy.

 

Her er trefflista i IE11 på Windows 7:

 

ie11.thumb.png.acd704a3f91645c3e648560438f30dd9.png

 

Ser ikke at det mangler noe her.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på #4 har du presentert to trefflister.

Den øverste er etter gammel modell og den nederste  etter ny.

 

Den øverste er full bredde av skjermvisningen, mens den nederste er bare et utklipp av skjermbildet, noe som vises i #19.

 

Den øverste er mer visuell og oversiktlig og gir en betydelig bedre oversikt og lesbarhet, noe som også vises i #10

 

Hadde hele menyvalget til venstre vært flyttet bort/skjulbart så hadde det være bedre .

 

F.eks. ved lesing nedover ville f.eks. alle "rolle" stå nedover og man slipper å "innstille" på å "hoppe over " linje hver  gang man leser. Det er ikke menyvalget  som er vesentlig i visningen av søkeresultat, men selve søkeresultatet. Og når man ser at tilsvarende tekst er sortert rett under hverandre, gir dette et betydelig bedre resultat og brukervennlighet.

 

Som sag det er resultatet man primært ser etter og ikke valgene i menyen (som jo for øvrig er skjult) inne i menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med et søk er søkeresultatet og ikke menyen for valget.

Nå tar menyen vel 1/3 av skjermen  m en resultatet er klemt sammen over flere linjen med mellomromslinjer og luft.

 

Samtidig står  valget du har utført angitt øverst opp til venstre. Når man har kommet til valget og endrer valget er det resultatområdet som er arbeidsområde og ikke menyen til venstre.

Må man endre valget, bør det enkelt la seg gjøre å klikke på Moskenes og dermed åpne menyvalget igjen for så å velge en annen alternativ, f.eks. Flakstad eller Lødingen.

Man trenger i det min ste ikke den bred meny til venstre når du skal lete til høyre. Venstre er en "grovsortering" på geografik i dette tilfellet

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er usikker på om vi snakkar om det same, men det du kallar "menyvalget" til venstre, oppfattar eg som sjølve søkjeskjemaet i avansert personsøk, ikkje berre på geografi, men på rolle, namne, tidsepoke m.m.m - og det bør så avgjort vere ope heile tida, slik at ein kan gjere endringar etter kvart som det trengst. Men at det meste kunne vore komprimert litt, er eg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i #10 og den merknaden at menyvalget tar 1/3 av skjermen til venstre, burde det ikke være mange valg.
Ok, at det er de valgkriterier du setter for å kunne plassere valget i tid og rom, men uansett er det en MEGET DOMINERENDE del av skjermen.

Og når vi ser at resulatet av valget her, er synlig lengre opp (her Moskenes) og ved et klikk der burde åpne de ulike kriterier (valg) for endring så er det "Store Listen av Valg" til venstre overdimmensjonert, da det er resultatenen til Høyre (2/3 del av skjermen) som virkelkig er det vi arbeider med, jfr. Øverste skjermkopien i #4

Det er sikkert mulig å lage dette mer effektivt når man får tenkt seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, når dere er på jobb, har dere andre innstillinger for visning enn det som de fleste brukere har?

Det er jo vanskelig å kommentere et skjermbilde vi ikke lenger har tilgang til, men såvidt jeg husker var hvert enkelt treff i Avansert personsøk på én linje.

Nå gir et generelt søk på Ole, som du viser, 1,643,902 treff, og de 5,000 "mest relevante" vises. For min del er den type 'åpne søk' kun for å få en oversikt over hvilke Ole man vil gå videre med, og da synes noen at en slik 'liste' er OK.

 

Men om man spesifiserer ganske nøyaktig i Avansert personsøk, og får treff i f.eks. en folketelling med flere familier bosatt på en gård, ofte 10-12 personer i hver familie, så hadde man i den gamle varianten en liste med 1 person på hver linje, slik at man med èn gang kunne se hvilke personer som var i slekt, og som man enkelt kunne kopiere inn i sine arkiver.

Det kan man ikke med den nye løsningen, og én av årsakene er at man har brukt plass for søkeskjemaet på venstre side av trefflista, slik som Otto påpeker. En annen ting er at om man får treff på en slik storfamilie, så må man hele tiden bla opp og ned for å få med seg alle sammen.

 

En liten kommentar angående de to første postene i søket på Ole: Den som har transkribert en kirkebok uten å ta med hver enkelt person, men klumper dem sammen som faddere, burde utestenges fra å levere bidrag. Jeg lagrer all informasjon om en person med kildehenvisning, her har altså 4 forskjellige personer samme index. :-(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

En liten kommentar angående de to første postene i søket på Ole: Den som har transkribert en kirkebok uten å ta med hver enkelt person, men klumper dem sammen som faddere, burde utestenges fra å levere bidrag. Jeg lagrer all informasjon om en person med kildehenvisning, her har altså 4 forskjellige personer samme index. :-(

 

Det var vel litt drastisk :-) Men bidrag bør vel følgje standarden, og eg vil tru at den seier at det skal vere ein eigen post for kvar person?

 

Dersom ein vel "Gå til kilde" ser ein at databasen vart lagd ut for fyrste gong alt i 2003, kanskje eksisterte det ikkje nokon standard for bidrag då? Eg meiner at det ville vere tragisk dersom gamle databasar forsvinn frå Digitalarkivet og internett på grunn av slikt "pirk", men det ville sjølvsagt ha vore ein fordel om bidragsytarane var villige til å "oppgradere" slike gamle databasar til dagens standard.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.