Gå til innhold
Arkivverket

Bergen/Øksnes: Johan Herman Krohn (1816-1876), prest


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Johan Herman Krohn blei tilsatt som prest i Øksnes sist på 1850-tallet, 42 år gammel. Av forskjellige grunner finnes det få opplysninger om han på nettet fra tida før han kom til Øksnes, og Erlandsens prestebiografier går ikke lenger enn til forgjengeren. Veit noen om kilder som kan fortelle om Krohn hadde vært prest eller kapellan før 1858?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være samme mann som søker på en adjunktstilling i Trondheim i 1851?

 

Fra "Trondhjems borgerlige Realskoles alene-priviligerede Adressecontoirs-Efterretninger" 1851.09.04

krohn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Der falt kanskje en brikke på plass - hvis han fikk stillinga (nr. 1 har bedre utdanning). Men ei interessant opplysning uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok skrevet av Anna Juliane Hopstock i Bergen i 1876 om Familierne Garmann, Schanche, Krohn og Hopstock, hvor det står følgende om Johan Herman:

 

Johan Herman Krohn, f. 1816 17/11, sognepræst til Øxnæs i Vesteraalen, dim. fra Bergens latinskole, 1836 student med laud, 1837 2den examen med laud, 1841 theol. embedsex. med haud; var lærer i Bergen, blev 1858 sognepræst til Øxnæs, men maatte 1863 søge avsked paa grund af sygelig helbred og lever nu i Bergen.

 

Gift 1860 25/4, viet i Øxnæs kirke med Juliane Marie Thomsen, f. i Bergen 1822 30/4, datter av skibskaptein Henrik Georg Meyer Thomsen, f. 1788 8/4, død 1838 29/12, og Martha Evje, f. 1787 12/8, død 1841 2/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten: Takk, han var altså lærer. Ellers har Anna Hopstock pynta på historia. Krohn fikk avskjed pga "sinnsforvirring". I FT1865 kalles han "Avskjediget Sognepræst":

Sven: - og levde forhåpentligvis lykkelig alle sine dage!

Takk til begge to.

 

Forresten: I FT 1875 står han som "Pensionert Præst" og bor fortsatt i Bergen sammen med kone, datter og pleiesønn. Det kan se ut som han ikke blei verre av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noen løse tråder jeg gjerne vil knytte opp:

1. Johan Herman Krohn døde i 1876 som gift mann, men når døde kona hans, Juliane Marie Thomsen (f. 1822)?

2. Pleiesønnen Petter Fredrik Balle Hoem Krohn, f. 1856 i Øksnes, gifta seg og flytta til Oslo. Der arbeidde han som agent og brukte navnet Fredrik Krohn. Han døde mellom FT1900 og FT1910 - når?

3. Dattera til Johan Herman Krohn, Henninge Margrethe Schanche, f. 1861 i Øksnes, gifta seg med Herman Garman Schanche. Hun utvandra til USA - når? (Jeg finner ikke lenger emigrantprotokollene ...)

 

Da skal jeg ikke mase mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanke ætten av Roger de Robelin (går ikke god for innholdet): Herman Garmann Schanche (son av Johan Garmann) f. 1860 22/4, død i Oslo 1941 23/3, - ingeniør (kemi), generalkonsul. Gift i Philadelphia 1884 16/6 m Henninge Margarethe Krohn, f. i Øksnes 1861 7/3.

 

Barn: Henninge Krohn Schanche, f. 1885 16/4, Edith Krohn Schanche, f. 1886 20/10, Ingeborg von der Lippe Krohn Schanche, f. 1888 13/2, Herman Garmann Schanche, f. 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ancestery.  1900 Folketelling.

Name: Henninge K Schanehe
[Hennings K Schanche
Age: 39
Birth Date: Mar 1861
Birthplace: Norway
Home in 1900: Philadelphia Ward 36, Philadelphia, Pennsylvania
Ward of City: 36th
Street: Grays Ferry Road
House Number: 3401
Sheet Number: 1A
Number of Dwelling in Order of Visitation: 1
Family Number: 1
Race: White
Gender: Female
Immigration Year: 1883
Relation to Head of House: Wife
Marital Status: Married
Spouse's Name: Herman G Schanehe
Marriage Year: 1884
Years Married: 16
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Mother: number of living children: 4
Mother: How many children: 4
Years in US: 17
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Herman G Schanehe 40
Henninge K Schanehe 39
Henninge K Schanehe 15
Edith K Schanehe 13
Ingeborg K Schanehe 11
Herman K Schanehe 5
Edvaldine Michelsen 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Carsten. Henninge døde ved drukning i USA i 1924, ifølge ei slektsside (kan heller ikke garantere innholdet), kanskje enkemannen dro til Norge igjen etterpå.

Leif: Takk for 1900-lista. Der står 1883 som utvandring, 1889 må ha vært et besøk heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, enda mer sinnssykdom i familien. Han hadde forøvrig en halvbror i Øksnes med lignende problemer. Takk for linken, Carsten, der dukka dessuten etternavnet til kona hans opp!

Til Leif: Jeg får stadig mer enn jeg ber om. Flere av barna til Fredrik er født i Hamburg, da har han bodd der også.

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet nok en feil i boka til Robelin (det kryr av dem). Den Schanche som døde i Oslo 23-3-1941 var Herman Garmann Schanche, f. 9-12-1854 i Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Johan. Carsten Henrik (jeg har også Henrik som mellomnavn), sønn av Herman Garmann Schanche som var sønn av min 3xtippoldefar Carsten Henrik Schanche, f. 1744.

 

Her er det mye Johan Garmann, Herman Garmann og Carten Henriker bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.