Gå til innhold
Arkivverket

Retting av folketellingen 1865?


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei,

Når regner dere med å gjøre rettinger i folketellingen 1865? Det er mange år siden jeg la inn retting av innføringen til min tippoldemor Hanna Chattrin Rasmusdatter på Kongsberg. Hun står med yrke "Tuskekone", mens i originalen har hun etternavn "Fuske" og yrke "Kone". Det er altså feillesing av de som har registrert det. Jeg har også lagt inn andre rettinger i tellingene, men kan ikke se at noe er rettet.

Mvh B. Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I databasen over emigrantar frå Bergen er det mange datapostar som har falle heilt eller delvis ut. Eg påpeika dette alt i 2006:

https://web.archive.org/web/20140319185657/http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=38063&debatt=arkiv&spraak=#anker

og nemnde problemet på nytt ved juletider i 2013 då det var bestemt at "gamle" Digitalarkivet skulle skrotast ved årsskiftet:

https://forum.arkivverket.no/topic/188530-38063-feil-i-emigrantar-over-bergen-1874-1930/

 

No skriv me juni 2017, som er over 11 år etter at eg nemnde problemet. Framleis er ingenting skjedd.

 

Eg håpar at ein ikkje må vente i 11 nye år utan at noko vert gjort, og lurer på om dette vil bli tatt tak i i nær framtid.

 

(Eg fekk aldri lagt inn noko korrekturmeldingar på feila. Det som eg skreiv i 2013 om manglande korrekturmogelegheiter og om visningsformatet kunne like gjerne ha vore sagt i juni 2017).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturarbeidet går på bekostning av utlegging av nye data, så vi velger bevisst å prioritere publisering av nye data som sendes. Kontrollering av korrekturmeldinger, oppretting av disse og republisering skjer i ledige stunder. Systematiske feil i data prøver vi å få tatt hurtigere for her er det jo blitt feil under databehandlingen og ikke noe som skal sjekkes mot originalen, men også her må vi vurdere feilen opp mot ressursbruk.

 

Vi henger over ett år etter med kontroll og korrigering av korrekturmeldinger og dette halvåret har det vært fullt fokus på nettsidene, så nå er vi enda mer forsinket. 

 

Mht emigrantdataene for Bergen, så er dette med "oppspiste" data ikke noe vi kan fikse på annen måte enn å gå i de originale protokollene og registrere opplysningene på nytt. Vi baserte flyttingen av data på de rådataene vi har tilgjengelig, så vi har ikke en mer komplett versjon av dataene. Mht emigrantdata generelt så har vi en jobb å gjøre, ikke bare for Bergen, men Oslo også, hvor vi enn så lenge er på tre ulike datasett som skal bli ett. Så emigrantdataene er noe vi har planer om å få arbeidet med og få inn mangler og få ryddet. Ideelt sett vil vi gjerne gruppere emigrantene slik at familier som reiser sammen, ville bli presentert som en familie/gruppe, men det vil kreve en større innsats, så ikke noe vi gjør med nåværende ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men tidligere kunne men i hvert fall se at det fantes en korrektur til disse dataene. Jeg kan ikke se at det ligger der nå lenger. Er de fjernet/mistet? Vil det evt. bli mulig å legge inn slik korrektur i det nye systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.