Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd og Emma Marstein


synnøve løken fonstad
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette: Sigurd Marstein var banksjef i Mo i Rana, og gift med Emma. Han  (eller hun) var antakelig i slekt med min mann. På  50 - 60 tallet var Emma og Sigurd på besøk hjemme hos min manns familie på Tretten. Men vi vet ikke hva slags slektskap det var (er), og det hadde vært veldig moro å finne ut! Vi tror helst at de var i slekt med min manns m som or som het Kristine Stenseng/Solberg som jente. Kan det være slektskap med min manns bestefar Kristian Solberg? Noen som kan hjelpe meg? Når var Sigurd og Emma født? Hvor kom de fra til Mo i Rana og hvem var deres foreldre? 

Endret av synnøve løken fonstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod Marstein

 
 
 
 
Tormod Marstein
Tormod Marstein (21.6.1925 i Mo i Rana- 11.8.1978 i Trondhjem) var sønn av banksjef Sigurd Marstein og Emma Marstein. Gift 1950 med meterologassistent Oddlaug Frøholm (21.12.1924 i Ås-), datter av major og overingeniør Gabriel Frøholm og Anna Karine Mikkelsen. Barn: Ola Marstein (1951-), Mari Marstein (1953-), Anna Karine Marstein (1958-), Sigurd Anton Marstein (1966-).

Tormod Marstein ble cand med i Oslo 1951. Bedriftslege i Glomfjord Saltpeterfabrikk 1953-57, distriktslege Hol i Nordland 1959-63, ass. fylkeslege Rogaland 1963-71, Nord Hälsovårdshøgskolan Gøteborg 64-66 og 70-71, spesiallege Helsedirektoratet 69-70, stadslege i Trondheim 1971-75, sosialrådmann og direktør for helsevern og sosialomsorg Trondheim kommune 1975-78. Utnevnt til fylkeslege i Sør-Trøndelag i 1978, men døde før tiltredelse. Formann Norsk skolelegeforening 1968-72, formann Trøndelag medisinske selkap 1974-75.

Oddlaug Marstein utgav boken: Legeliv i Trondheim. Trondheim stadsfysikats første 238 år, 1661 – 1899 etter ektemannens død.

Kilde

  • 1. Birger Kaada. Norges leger 1976
  • 2. Odlaug Marstein. Legeliv i Trondheim.

Eksterne lenker

http://strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Tormod_Marstein

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ektemann
 
 
 
Navn:  Sigurd Marsten Pedersen spacer.gif
Fødsel: 16. sep 1900 -- spacer.gif  Mo, Rana, Nordland, Norge
Død: 1. sep 1988 (Alder: 87) -- spacer.gif  Mo, Rana, Nordland, Norge
spacer.gif
 
Hustru
 
 
 
Navn:  Emma Holm spacer.gif
Fødsel: apr 1893 -- spacer.gif  Bindal, Nordland, Norge
spacer.gif
 
Sønn
 
 
 
Navn:  Tormod Marstein spacer.gif
Fødsel: 21. juni 1925 -- spacer.gif  Mo, Rana, Nordland, Norge
Død: 20. feb 1978 (Alder: 52) -- spacer.gif  Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
spacer.gif
 
Datter
 
 
 
Navn:  Inger Marstein spacer.gif
Fødsel: 28. sep 1929
Død: 31. mai 2012 (Alder: 82) -- spacer.gif  Oslo, Norge
spacer.gif
 

https://www.myheritage.no/family-2_2001118_41330341_41330341/pedersen-sigurd-marsten-pedersen-emma-holm

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ecclesia Mo i Rana

 

Sigurd Anton Marsten 
knapp_gatil.png Vis i kart
16.09.1900 01.09.1988 09.09.1988 Mo kirkegård 01.G.05.004

 

----

 

Emma Martine Marsten 
knapp_gatil.png Vis i kart
22.04.1893 25.11.1971 03.12.1971 Mo kirkegård 01.G.05.001

 

----

 

Emma Holm i 1900?

Må sjekkes!

 

 

Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal uthus Type uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Frukthage
253 12 Bindalen 5 14 1 Holm i Hgl.- j 1 Føderaadshus 14 14 14 j j j n j
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad
1858 1 Johan Benjaminsen m b Hf g gaardbruger S & fisker 1862 T N S Hovedbygningen [felt 2] fglass.gif
1859   Lorentze Lorentzdatter k b Hm g gaardmandskone, husgjerning og kreaturstel 1863 T N S fglass.gif
1860   Emma Johansdatter k b D ug datter 1893 T N S fglass.gif
1861   Arne Johansen m b S ug søn 1896 T N S fglass.gif
1862   Aslaug Johansdatter k b D ug datter 22101899 T N S fglass.gif
1863 1 Hans Lorentzen m b Hf g gaardbruger S & fisker 1858 T N S fglass.gif
1864   Ingeborg Benjaminsdattr. k b Hm g gaardmandskone, husligt arbeide 1871 T N S fglass.gif
1865   Ingrid Hansdatter k b D ug datter 27091900 T N S fglass.gif
1866   Laura Johnsdatter k b Tj ug tjenestepige, husligt arbeide og kreaturstel 1882 T N S fglass.gif
1867 1 Benjamin Tølløfsen m b Hf g føderaadsmand og fisker 1835 T N S Føderaadshuset [felt 2] fglass.gif
1868   Anne Johnsdatter k b Hm g føderaadskone, husgjerning 1836 T N S fglass.gif
1869   Thina Benjaminsdattr k b D ug Sygepige 1865 T N S fglass.gif
1870   Bernt Benjaminsen m b S ug fisker 1877 T N S fglass.gif
1871   Hartvig Olsen m b ? ug jætergut 1888 T N S Stilling i familien ikke utfylt. fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01811&gardpostnr=253&personpostnr=1860&merk=1860#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, synnøve løken fonstad skrev:

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette: Sigurd Marstein var banksjef i Mo i Rana, og gift med Emma. Han  (eller hun) var antakelig i slekt med min mann. På  50 - 60 tallet var Emma og Sigurd på besøk hjemme hos min manns familie på Tretten. Men vi vet ikke hva slags slektskap det var (er), og det hadde vært veldig moro å finne ut! Vi tror helst at de var i slekt med min manns m som or som het Kristine Stenseng/Solberg som jente. Kan det være slektskap med min manns bestefar Kristian Solberg? Noen som kan hjelpe meg? Når var Sigurd og Emma født? Hvor kom de fra til Mo i Rana og hvem var deres foreldre? 

 

 

Du nevner ikke årstall på Kristian Solberg og Kristine Stenseng/Solberg?

 

(Husk at man ikke kan diskutere nålevende på forumet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Source information:

1910 census for Bindal

Go to source 

County:
Nordland
Municipality (1947):
Bindal
Geographic area:
Bindal komm.
Søndre Helgeland fogd.
Start year:
1910
End year:
1910

 

Registered by:
Registreringssentral for historiske data, Målselv

Census district:

002 Nordre Vedstrand og Vikegaardene 

Township / City:
Bindalen
Parishes:
Bindalen
Parish:
-

Rural residence:

0013 Holm (gaard)

PERMANENT ID: bf01036897000586
Residence no.:
0013
Matr.nr/Gnr:
14
Løpenr/Bnr:
1
Annexes for night stay?:
j
Which annexes:
Føderaadshus
Agricultural questions:
-
3rd annex:
-
4. annex:
-
Image link:
-
Hjemmehørende personer:
10-4-6
Number of households:
-
Number of person lists:
-
Number of buildings:
1
Number of residents in barn:
-
Number of residents in stable:
-
Number of residents in 3rd annex:
-
Number of residents in 4th annex:
-
Remarks:
-

 001 Johan Benjaminsen

H.no.:
01
Age/born:
1862-08-13
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
hf
Marital status:
g
Occupation:
Fisker og gaardbruger

 002 Lorense Lorntsen

H.no.:
01
Age/born:
1864-12-23
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
hm
Marital status:
g
Occupation:
Gaardmandskone

 003 Emma Johansen

H.no.:
01
Age/born:
1893-04-22
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
d
Marital status:
ug
Occupation:
Tjenestepike

 004 Arne Johansen

H.no.:
01
Age/born:
1896-02-20
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
s
Marital status:
ug
Occupation:
Gjæter

 005 Aslaug Johansen

H.no.:
01
Age/born:
1899-10-22
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
d
Marital status:
ug
Occupation:
Kok og opvask

 006 Elisa Johansen

H.no.:
01
Age/born:
1902-09-30
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
d
Marital status:
ug
Occupation:
Skoleelev

 007 Johanes Johansen

H.no.:
01
Age/born:
1905-02-15
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
s
Marital status:
ug
Occupation:
Søn

 008 Benjamin Tolefsen

H.no.:
02
Age/born:
1835-03-02
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
hf
Marital status:
g
Occupation:
Føderaadsmand

 009 Anne Johnsen

H.no.:
02
Age/born:
1836-11-09
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
hm
Marital status:
g
Occupation:
Føderaadskone

 010 Thina Benjaminsen

H.no.:
02
Age/born:
1865-02-27
Place of birth:
Bindalen
Residential status:
b
Family position:
d
Marital status:
ug
Occupation:
Sypige

https://www.digitalarkivet.no/en/census/rural-residence/bf01036897000586

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Mortensen Solberg født 31.10.1857 død 20.10.1907  gift 11.05.1899 med Torgine Andersdatter Holteie 15.12.1864  

Deres datter Kristine var født 03.09.1906 død 19.11.1975 gift med Hans Simensen Fonstad  https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036434001966

Kristine i 1910 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036434002019

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:
3 timer siden, Tordis Trønnes skrev:

Kristian Mortensen Solberg født 31.10.1857 død 20.10.1907  gift 11.05.1899 med Torgine Andersdatter Holteie 15.12.1864  

Deres datter Kristine var født 03.09.1906 død 19.11.1975 gift med Hans Simensen Fonstad  https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036434001966

Kristine i 1910 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036434002019

 

Hvor ble det av trådstarter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, synnøve løken fonstad skrev:

 

Takk for innlegg om Sigurd og Emma Marstein! Jeg har ikke funnet fram fødselsdato på henne enda, men det var slik at Emma og Sigurd også besøkte Kristines halvsøster Magnhild Lybæk da de var på Tretten. Det forsteker tanken om at det kunne være slektskap med Kristian Solberg/Stenseng. Han var nemlig også far til Magnhild, fra sitt første ekteskap.

Ellers var det slik at Kristian hadde flere søsken, som ikke jeg vet hvor ble av. Men om det var Sigurd eller Emma som var slektningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, synnøve løken fonstad skrev:

Takk for innlegg om Sigurd og Emma Marstein! Jeg har ikke funnet fram fødselsdato på henne enda, men det var slik at Emma og Sigurd også besøkte Kristines halvsøster Magnhild Lybæk da de var på Tretten. Det forsteker tanken om at det kunne være slektskap med Kristian Solberg/Stenseng. Han var nemlig også far til Magnhild, fra sitt første ekteskap.

Ellers var det slik at Kristian hadde flere søsken, som ikke jeg vet hvor ble av. Men om det var Sigurd eller Emma som var slektningen?

 

Emma sin dåp ligger i # 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei  Ann-Mary og andre!

Jeg er sønnesønnen til Sigurd MARSTEN og Emma Martine f. Holm. Jeg husker at farfar fortalte om noen slektninger dehadde besøkt på Tretten. Sånn jeg forsto det, bodde de på gården Solberg eller Solbjør høyt oppe i lia på østsida av dalen, der den gjør en knekk. Det kan være nokså usikkert...

Vår forbindelse til stedet er gjennom Torgeir Knutssøn fra Tretten som muligens har forbindelse til min oldemor, Sigurds mor, Sine Karoline Torgersen f. 1868, fra Røvassdalen opp mot Svartisen i Rana.

 

Min tante Inger Marstein Lund hadde hele slektshistorien inne, men hun døde.i 2012, 83 år ung. Nå er det henne søskenbarn Gunnar Pedersen i Oslo som har oversikten. Inger søkte om navneendring til Marstein, mens min far bare begynte å bruke navnet uten noen søknad. Til slutt godtok Folkeregisteret det for meg og mine barn...

 

Vennlig hilsen Ola Marstein, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torger Pedersen var morfar til Sigurd Anton Marsten f. 16.09.1900. Han kom fra Tretten i Gudbrandsdalen. Han flyttet nordover fordi det var vanskelig med arbeid på Tretten. Jeg har noen brev fra hans familie på Tretten, som hadde vanskelige år med mye regn i slåtten og så videre. De ba vel om økonomisk bistand. Jeg skal finne det fram i ettermiddag og svare bedre da. PS: Jeg er søster til Ola M, og datter av Tormod Marstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fant det her: 

Torgeir Knutsson, født på Solbjørg, Tretten, i 1818. Han var sønn av Knut Torgeirsson Solbjørg, Tretten, født 1793, død 1874 og Sidsel Håkonsdatter Botterud, Tretten, født 1798. Jeg har papirer med slekta 18 ledd bakover i tid. Gi beskjed hvis noen vil ha dem skannet. De begynner med Torgeir Knutsson og går bakover i tid. 

 

Jeg har ikke de gamle brevene fra Tretten likevel, jeg leste dem nok bare da vi ryddet etter farfar Sigurd Anton Marstein på Mo i 1988. Kanskje Gunnar Pedersen har fått dem?

 

Hilsen Mari Marstein, 1929 Auli

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt til: 

Sigurd Anton Marstens mor: Sine Karoline Torgersdatter var født i 1868.

Hennes foreldre var:

Maren Larsdatter, født på Bjørnå i Rana. Hun drev med søm.

Torger Knutsen Solberg, født på Solberg, Tretten, Gudbrandsdalen. Døpt i Øyer kirke. Kom til Rana i 1860-åra. Gårdsdreng hos L. A. Meyer. Bodde i Moholmen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen  takk til dere som har bidratt til å finne ut dette om Sigurd og Emma Marstein!

Her ble vi "mye klokere". Så dette var veldig moro og interessant. Hjertelig takk!

mvh Synnøve LF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser Torger Knutsen Solberg med kone og datter. Se tekst to innlegg over. Bildet er tatt ca 1875.

Oppsummering av saken: Trådstarters mann er ganske sikkert i slekt med oss, gjennom vår farfar Sigurd Marsten på Mo i Rana. Sigurd og Emma møttes på Mo, der hun fikk jobb som lærer. Han var sju år yngre enn henne. Vår far Tormod ble født i juni 1925 og tante Inger i 1929. Vi er fire søsken: To i Oslo, ei i Undredal i Sogn og meg på Romerike. Begge Ingers sønner bor i Bærum med kone og barn. 

Hvis noen i Gudbrandsdalen vil ha kontakt, finner dere oss på 1881.no. Vi er litt hekta på familie, flere av oss!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant! Og så artig med bilde! Tusen takk!

Hos oss er det nok jeg som bruker mye tid på slektsgransking, det er så moro å finne ut litt om slekta; i dette tilfelle min "svigerfamilie", som vi egentlig har visst veldig lite om.

ssss s som ,,Å få dette bilde var virkelig "dagens"!  Det hadde vært moro å ha litt kontakt. Det er slik at vi bor på Tetten. Mannen min er pensjonert sneikker, - om jeg skal si det sjøl, har han vært 9n flink og nøyaktig snekker, kanskje spesielt interessert i å "vøle" gamle hus. Hallvard (Fonstad) er født i 1948.  Jeg er også pensjonist, født 1951. Jeg har jobbet som lærer i barnehage og småskole. Dessverre måtte jeg avslutte arbeidslivet for ca 10 år siden nå, fordi jeg har MS, og det ble vanskelig å fungere max i en travel  skolehverdag. Jeg har ingen balanse lenger og jeg bare sitter og sitter. Nettopp derfor har jeg iallfall god tid til å "forske!" litt.,,,.Er det noen av dere som er på Facebook? Jeg er egentlig ikke så ivrig på Facebook, men noen ting , for eksempel slekt!

mvh Synnøve Løken Fonstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.