Gå til innhold
Arkivverket

Emneknagg -


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Hei - orienteringa i nye DA går stadig betre, men kan de vere snille å forklare eit steinaldermenneske kva rubrikken Emneknagg skal/kan brukast til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emneknagger er forskjellige nøkkelord som kan legges inn som filter i et søk. Jeg ser vel for meg at dette i noen sammenhenger kan være nyttig, men jeg syns at mange av disse emneknaggene lettere kan legges til som filter under menyen "kategori". Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke dette filteret.

 

Legger ved et bilde som viser emneknaggene slik de ser ut etter et ufiltrert søk.  

Screen Shot 06-18-17 at 01.51 PM.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, som eg ikkje blei så veldig mykje klokare av - men sannsynlegvis er dette då noko eg berre kan hoppe over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emneknaggene kan være kjekke å bruke for å finne ut hva som finnes av forskjellige skannede kilder for et utvalgt område.

 

- Gå inn på Skanna arkiver og klikk på “Bla i skanna arkiver”

- Klikk på søkefeltet til venstre som heter Emneknagger og det vil vises et rullefelt hvor man kan velge seg en kildetype (emneknagg) fra utvalget. Kombiner dette valget med Fylke/kommune og om ønskelig en tidsperiode for å undersøke om en bestemt kildetype finnes for det området.

 

Selv bruker jeg ofte emneknaggen “Borgerlige vielser”  for å sjekke hvilke borgerlige vigselsbøker som finnes for det området jeg leter i og som en direkte inngang til disse. Hvis man befinner seg i en ordinær skannet kirkebok eller annen skannet kilde er emneknaggene bare 2 klikk unna via “Hjem”.

 

Jeg tror det er meningen at alt som er av tilgjengelige skannede kilder skal kunne finnes via de forskjellige emneknaggene, og at det derfor kan være et svært så nyttig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emneknaggene er rett og slett emneord, slik at du kan søke etter bestemte tema på tvers av arkiv, geografi og kildekategori. Kildekategori-systemet vårt har over tid vist seg lite anvendelig, i hovedsak fordi hvert digitaliserte arkivstykke (hver kilde) bare kan plasseres i én kildekategori. Derimot kan hvert digitaliserte arkivstykke kobles til x antall emneknagger.

 

For eksempel kan man bruke emneknaggen Etterretning og spionasje til å finne kilder som omhandler nettopp dette. Da får du treff på digitalisert arkivmateriale som vi i kildekategori-sammenheng har endt opp med å plassere i samlesekken Diverse kilder / Annen kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.