Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Antoniusson Osdal ?


Wenche  Oddny Abeltun Tarberg
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan eg kan finne mer ut om Rasmus Antoniusson Osdal ? vet han er født i Raudmel,Hornidal og døde 18.05.1738 (dette kan vere datoen for skifte?) I Volda ,han var gift med Berte Ottarsdatter Brenne f.før 18.05.1733 Osedalen,Volda ..

 

men eg vet ikke hvordan eg skal fine ut mere om Rasmus,er det noen som kan hjelpe meg ???

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved manntallet 1701 er det tre oppsittere på Osdal (Ousdall). Den ene av disse er Otthe, som er oppgitt å være 65 år gammel. Ingen sønner er oppført (døtrene ble som kjent ikke ført i manntallet 1701). Denne Otthe er kanskje Britte/Berte Ottesdatters far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten

 

Det stemmer denne Ottar Eriksson som du fant er Bertes far som er født 1634.

Da det gjelder Rasmus må hans foreldre kansje godt vekk tidlig siden det var formyndere inni bildet.

Takker for hjelpen verfall,kan ikke helt si at ej klarte og tyde lenken edu la med ,selv om ej forstørret det,er desverre ikke så flink og tyde alle slike gamle skrifter enda ,

 

Mvh

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser skiftet 18.05.1733 etter Rasmus og Britte etterlot de seg følgende barn:

  • Antonius, 23 år
  • Klemet, 8 år
  • Niels, 5 år
  • Stephen, 2 år
  • Anne, 20 år
  • Lisabeth, 13 år
  • Ingebor, 11 år

Boets verdi var taksert til drøyt 50 riksdaler, mens gjelden var på noe over 86 riksdaler. Det ble derfor ikke noe igjen til deling på de syv barna. Blant eiendelene i boet nevnes (en del av?) eiendommen Osdahl (av skyld 2 marklaug?), der det henvises til et skjøte datert 16.2.1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.