Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon før 1917


Kristine Hellesøy
 Del

Recommended Posts

Sjekket Frogner menighets konfirmerte i 1916, men pikene er født tidligere. Finnes det ikke flere kirkebøker for Frogner menighet da for 1917-1918?

 

Mvh

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

De bor i Kirkeveien i 1917.

RA, Kristiania adressebok (publikasjon)*, 1918, s. 725
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/db10061103334153

 

Hun konfirmeres vel da i Frogner menighet, samme som ved lysningen. Skanna konfirmasjoner der slutter 1916 - ett år eller to for tidlig...

Finner henne ikke som konfirmert i Frogner kirke i 1916. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristine Hellesøy skrev:

Finner henne ikke som konfirmert i Frogner kirke i 1916. 

Hun er nok konfirmert 1917 eller 1918.

Kirkebøkene er ikke skannet og lagt ut enda. Kan kanskje sjekkes på statsarkivet hvis de er innlevert. Ellers må du spørre om kirkekontoret kan sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristine Hellesøy skrev:

 

 

Sitat

 

Takk for engasjement :-)

 

Min mormor: Ingeborg Susanne Thon (født Heitmann), født 19.09.02 i Christiania. 

- Jeg har vært i Oslo Byarkiv og gått igjennom alle fødselsmeldinger fra 19.09.02 i Christiania. Resultat: min oldemor Ida Heitmann har ikke født et barn på denne datoen i Christiania.

- Ved hjelp av Riksarkivet har jeg funnet en jente født på Rikshospitalet 19.09.02 ved navn Ingeborg Susanna(ugift mor og far oppgitt av en politifullmektig). Døpt 27.09.02. Moren står tilknyttet Sebbelow stiftelsen.

- I kontakt med Sebbelow, vet jeg at jenten over bodde på stiftelsen med sin mor frem til oktober 1903. Hvor de ble av derfra vet jeg ikke.

- Moren til jenten over - Ulrikke Tora Johanne Petersen - kommer opp i folketelling fra 1910, men kun boende med en sønn født i 1906 og ingen datter

- i "årsberetning" fra Sebbelow(gjennomgått på Riksarkivet) 1903 står det at "4 barn adoptert bort til velstående familier"

 

Jeg har holdt på søket i et halvt år og gjennomgått aktuelle kirkebøker fra mange menigheter i Christiania, for å lete etter dåp av Ingeborg Heitmann med mine oldeforeldre oppgitt, men uten resultat.

 

Skulle gjerne funnet avklaring på om denne Ingeborg Susanna født 19.09.02 kan være rett person eller ikke, men vet ikke hva som kan føre meg videre.

 

Kristine

 

Endret av Thomas Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan DNA vere til hjelp viss ein finn nolevande etterkomarar i eventuell mors seinare familie?

Det er uansett bekrefta at Ingeborg ikkje er oldemors "ekte" barn.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Susanna sto som pleiedatter da hun giftet seg.Det sto ikke at hun var adoptert.

Fødselsdatoen 19/9-1902 var oppgitt.

Alt stemmer med den Ingeborg Susanna som er funnet.

Det er ingen andre kandidater med samme navn,født på samme dato i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje regelverket, men det har på eit tidspunkt vore eit arveoppgjer etter desse oldeforeldra. Måtte Ingeborg vere adoptert for å få arv etter dei? Ein slik adopsjon kan ha skjedd når som helst, men vil kanskje vere nemnt i skifteoppgjeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvilke kilder kan jeg bruke for å finne skifteoppgjør etter mine oldeforeldre? Er det offentlig informasjon?

 

Mvh

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kristine Hellesøy skrev:

Hei,

 

Hvilke kilder kan jeg bruke for å finne skifteoppgjør etter mine oldeforeldre? Er det offentlig informasjon?

 

Mvh

Kristine

Når døde dei?

Dødsfallsprotkoll er tilgjengelig i skannet utgave frem til 1930. Dersom dei hadde skrevet testamente eller det var privat skifte vil du ikkje finne noe i ev. skifteprotokoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Når døde dei?

Dødsfallsprotkoll er tilgjengelig i skannet utgave frem til 1930. Dersom dei hadde skrevet testamente eller det var privat skifte vil du ikkje finne noe i ev. skifteprotokoll

 

"Herbert Charles Heitmann død ukjent

Gravlagt: 10.11.1949

 

Ida Karen Heitmann
21.08.1874 - 15.06.1959"

Gravlagt: 15.09.1959

----

 

Gravnr: 20.317.00.031 Vestre gravlund  
Hans Chr. Lauritz Meyer
Ukjent - Ukjent
Gravlagt: 06.05.1926
Christofine Meyer
Ukjent - Ukjent
Gravlagt: 25.05.1928
Haerbert Charles Heitmann
25.08.1871 - Ukjent
Gravlagt: 10.11.1949
Ida Karen Heitmann
21.08.1874 - 15.06.1959

Gravlagt: 15.09.1959

 

----

 

Herbert Charles Heitmann icn_world.gif?1374081091

Kjønn: Mann
Født: 25. august 1871
Død: 2. september 1949 (78)
Nærmeste familie:

Sønn av Peter Friederich Heinrich Heitmann og Sarah Ann Heitmann 
Ektemann til Ida Karen Meyer 
Far til <privat> Heitmann (Meyer) 
Bror av Hans Edward Heitmann; Pieter Heinrich Friedrich Heitmann; Mary Elizabeth Lorentzen og Harold Arthur Heitmann 

Lagt til av: Kirsten Møyner 26. november 2008
Administrert av: Kirsten Møyner

https://www.geni.com/people/Herbert-Heitmann/6000000001865856488

 

 
Festeutløp: 2017
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke hverken Ingeborg Thon i dødsfallsprotokoll fra Oslo skifterett i 1948, ei heller Herbert C Heitmann i de samme protokoller i 1949. Er det rart?

 

Har nå sendt purring til Sebbelow - de har informasjon om hvor Ingeborg Susanna og Ulrikke Thora Johanne Petersen flyttet etter oppholdet der i oktober 1903. De har gitt meg svar om når de bodde på stiftelsen, men har informasjon som det måtte sjekkes om jeg kunne få, om hvor de flyttet etter dette. Jeg har gitt dem en oppsummering om hvem jeg er og hvorfor jeg spør. Får håpe det kan gi flere spor å forfølge :-)

 

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No spør eg av pur nysgjerrighet, fordi eg tykkjer dette er ei spennande og spesiell historie: Har de VISST at det var noko ekstra med Ingeborg sitt opphav, eller er det berre noko de tileldigvis har oppdaga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

No spør eg av pur nysgjerrighet, fordi eg tykkjer dette er ei spennande og spesiell historie: Har de VISST at det var noko ekstra med Ingeborg sitt opphav, eller er det berre noko de tileldigvis har oppdaga?

Hei Aase, 

Takk for at du er nyskjerrig.

Kort fortalt, så har vi alltid blitt fortalt at mormor var adoptert, altså Ingeborg Susanne Heitmann. Hun døde ung i en alder av kun 46 år og da vår mor var ung. Mor, som gikk bort i 2006, fortalte alltid historien om hvordan hun fant ut dette på denne måten:

"Jeg hadde truffet far - han bodde hos sine foreldre på Frogner - hjemme hos mine kommende svigerforeldre ble jeg fortalt at ryktet på Frogner var at min mor var adoptert. Jeg gikk deretter - ganske opprørt - hjem til min far (Asbjørn Thon) på Frøen og konfronterte han med hva jeg hadde hørt. Min far tittet opp fra avisen, så på meg og svarte "det har du ikke noe med", siden ble det ikke snakket mer om den saken". Denne informasjonen fikk min mor ETTER at mormor var død, så hun hadde kun sin far i spørre.

 

Dette er en historie som gjennom hele min oppvekst, og fortsatt jevnlig, kommer opp når vi snakker om familien og de før oss. Hvor kom egentlig mormor fra? Men ingen av oss barna har gjort noe mer med saken.

 

Vi er flere søsken. Nå er det jubileum for en av oss og jeg har bestemt meg for å få svar på dette spørsmålet og legge det frem for familien under jubileet.

 

Håper dette ikke var mer forvirrende enn forklarende :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/3937/47

 

I lysningsboken for Frogner kirke i 1922, så finner jeg ihvertfall ganske tydelig at det er skrevet "Ingeborg SusannA(ikke "e").

 

Det står også at "foreldrene" har gitt sitt samtykke. Hvis hun er pleiedatter - er de da foreldrene? 

 

I forhold til arv, så kan de kanskje ha ordnet adopsjonen senere? Jeg vet min mor og onkel arvet henne etter Herbert C. Heitmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese dagens regelverk i samband med dødsfall og skifte. Eg trur ikkje forandringane frå førti-femti-talet er så store.

 

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/

 

Så ein eller annan stad bør det finnast ei oversikt over kven som skulle arve etter foreldra, men om det der kan stå noko om ein eventuell adopsjon, er vel ikkje godt å vite.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kontaktinformasjon til Frogner menighet. Det går sikkert an å skrive/ringe dit og spørre om oppslag i kirkeboka (hvis den fortsatt er på prestekontoret) på Ingeborgs konfirmasjon ca. 1917 og vielse 1922 for å se om det er flere opplysninger å hente der.

 

www.frognerkirke.no

 

post.frogner@oslo.kirken.no

 

Tlf. 23 62 90 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.