Gå til innhold
Arkivverket

Anders Isaksen bamble, han er ikke oppført i kirkeboka for døde i 1876 bamble.


Solveig Westgård.
 Del

Recommended Posts

Hvorfor finner jeg ikke Anders Isaksen født 7-1-1839 i Bamble Dør i 1876 i Bamble Telemark.

Hvorfor er han ikke oppført i kirkeboka?

MVH Solveig Westgård   s-kriwes@online.no   min E-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en person ikke er innført i en kirkebok kan være f.eks være at han ikke død er i 1876. Han er ikke død i Bamble. Noen ganger kan det hende at presten har glemt å føre noen inn i kirkeboken. Ikke så vanlig i 1876 som det var i tidligere tider. 

Du må nok begynne å utvide søket ditt med tanke på når han er død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til Renathe-Johanne Wågenes-Da

Digitalarkivet

i #2.

Anders Isaksen var død før 1877.

Enken etter Anders Isaksen ble gift på nytt 11 jan 1877.

 

Se også innlegg 10.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Renathe-Johanne Wågenes-Da

Digitalarkivet

 

Jeg vet at han døde i Bamble, og at det var i 1876. Derfor spør jeg hvorfor det ikke står i kirkeboka.

men da har vel presten glemt å føre det inn.

MVH Solveig Westgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som arbeider i Arkivverket og som har Digitalarkivet som ansvarsområde, arbeider med å gjøre arkivmateriale tilgjengelig på Digitalarkivet. Vi har ikke spesialkunnskaper om hver enkelt kirkebok osv., så som hovedregel kan vi bare gi generelle svar av den typen Renathe-Johanne allerede har gitt. Noe vi vet, helt generelt, er at det er feil og mangler i arkivmateriale - kirkebøker inkludert.

 

Jeg vil supplere Renathe-Johannes svar med å minne om at kirkeboka er et register over prestens handlinger, så som dåp, vielse og begravelse. Hvis en person døde på reise og ble gravlagt et annet sted, eller hvis en person forsvant på havet og ikke ble gravlagt, så hadde presten heller ingen begravelse å notere i kirkeboka. Mot slutten av 1800-tallet ble det riktignok vanlig at prestene også førte inn personer hjemmehørende i menigheten som døde og/eller ble gravlagt annetsteds, men i 1876 var det neppe alle prester som hadde denne praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 21.15, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

(...) eller hvis en person forsvant på havet og ikke ble gravlagt, så hadde presten heller ingen begravelse å notere i kirkeboka.

 

I Fjaler i Sunnfjord er iallefall slike dødsfall innført i 1841, 1860 og heilt sikkert mange andre gonger, men med tomt felt for gravferdsdato. I 1860 står det f. eks. at "Alle disse omkom på Søen under Vinterfisket i Kin, da Baaden i Snetykke drev ind paa en Brænding"

 

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 12 (1854-1887), Døde og begravede 1860, Side 15
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050811020016

 

Men dersom ein person vart gravlagd ein annan stad er det vel kanskje lite truleg at vedkommande vil vere nemnd i kyrkjeboka på heimstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.