Gå til innhold
Arkivverket

Skipsarkiv


Erik Skaarup
 Del

Recommended Posts

Hei, hvor kan jeg lete etter skip som seilte/reiste ut fra Norge med norsk besetning om bord.? Fikk kikket i et arkiv en gang så jeg vet det finnes, men husker ikke hvor jeg skal lete lengre.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan ikke svare for Riksarkivet, men om du tenker på mønstringsjournaler så finner du disse fra forsiden ved å gå til "Meny" (oppe til h.) - Skanna arkiver - "Bla i skanna arkiver" og skrive "Mønstringsjournaler" i søkefeltet for fritekstsøk. Eventuelt kan de finnes via "Finn kilde". Ved førstnevnte metode får man dette utvalget: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Mønstringsjournaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Hei, jeg kan ikke svare for Riksarkivet, men om du tenker på mønstringsjournaler så finner du disse fra forsiden ved å gå til "Meny" (oppe til h.) - Skanna arkiver - "Bla i skanna arkiver" og skrive "Mønstringsjournaler" i søkefeltet for fritekstsøk. Eventuelt kan de finnes via "Finn kilde". Ved førstnevnte metode får man dette utvalget: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Mønstringsjournaler

Tenkte egentlig på register der jeg kan søke på skipets navn og få opp brutto tonn, hvor de reiste, hva de hadde ombord, når forliste, verft ble bygget og når. Vet det finnes og har hentet ut mye info der før, men kommer ikke på hvor det ligger. Fikk bare en lenke en gang, men nå er lenken tapt i en slettet mail :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt å skaffe seg oversikt her, men det finnes opplysninger om anløpte norske skip i en del konsulatrapporter fra norsk-svenske konsuler i ulike deler av verden. Disse har ikke opplysninger om mannskap – med mindre det er spesielle forhold å rapportere.

Oversikter over anløpte skip i norske havner må søkes i brygge- og bøyejournaler i havnevesen-arkiver, der disse er bevart. Der vil det gå fram hvilke skip som anløp, hvor de kom fra og hvem som var skipsfører. Mannskapslister finnes ikke. Årsaken til denne anløpsregistreringen var innkreving av havneavgifter. Havnevesen-arkiver finnes normalt i kommunale arkivdepoter.

For Nortraship-flåten og handelsflåten etter 1945 finnes rikere kildemateriale. Vi viser til våre nettsider, www.arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.