Gå til innhold
Arkivverket

Nils Andersen Nyqvist f.rundt 1817 og Stina Kaisa Svendsdatter f. rundt 1820, Sverige, foreldre? Kirkebøker Sverige 1815-1840


Knut-Arild Andreassen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg driver og forsker på en gren av familien min og har funnet ut at to av dem har reist fra sverige og kommet til Norge på 1800 tallet. Nøyaktig når er usikkert, men de havnet i Hof, vestfold rundt 1840 tallet. Det jeg trenger hjelp til er å finne noen som har kontakter i Sverige eller tilgang til å undersøke litt rundt disse personene for meg. Jeg legger ved så mye informasjon som jeg har.

 

Nils Andersen Nyqvist født rundt 1817 i  Jörnsko Sogn ved Arvika. Faren han heter muligens Anders Bergnoldson/sen. Det er det eneste jeg vet om han før han kom til Hof rundt 1840 tallet.

 

Stina Kaisa Svendsdatter Hjort født rundt 1820 i Ulvön Sogn Og Prgj Bergslagerne. I følge giftemålet så står det at hun er født på Eidsvoll Værk, og det gir ingen mening for jeg har funnet andre stedet at hun født i Sverige ved Ulvön . Faren hennes heter Svend Andersen. Fant også ut at moren hennes heter Kaisa, men vet ikke mer enn det.

 

Jeg tar i mot all hjelpen jeg kan få. Her er giftemålet mellom disse to nede i Hof nr 21 : https://media.digitalarkivet.no/view/1245/141

 

Jeg lurer litt på om nr 3 på innflytting Hof er Nils Andersen Nyqvist, men litt vanskelig å tyde navnet: https://media.digitalarkivet.no/view/1245/8090/5

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan dette være en kandidat? Utvandret 1844.Han er født 7/1 1819 i Järnskog (ikke ulikt Jønsko skrevet i Norge).

Her fra EmiWeb:

 

Hilsen Kari

Nils Nyqvist.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være han ja. Det jeg vet er at han flyttet til Hof i Vestfold for å jobbe på Eidsfos Jernverk, der står han også oppført som smed i 1865. Og tiden med utvandring fra sverige 1844 passer også ganske bra. Han fikk sitt første barn utenfor ekteskap med Stine Kaisa Svendsdatter i 1845 og deretter giftet dem seg rett etterpå. Så jeg skulle tro at kanskje de flyttet sammen til Norge på samme tidspunkt. Men det er bare en gjetning.

 

Klarer noen da å finne kirkeboka for fødselsinformasjon for overnevnte som Kari Aabelvik har funnet? Med mindre du har tilgang selv Kari? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke fødsel/dåpsbok i Järnskog for 1819.Men ved å gå bakover fra utflyttingen i 1844,fant jeg han med foreldre og søsken i husforhør Järnskog 1817-1822.

Familien bodda da på Stora Koppum i Järnskog,foreldre Anders Bryntesson og Ingrid Nilsdtr.

 

Hilsen Kari

Järnskog-S-AI-15-1817-1822-Bild-67-Sida-61.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen så langt. Da har jeg litt mer informasjon å gå etter. Jeg tar en sjanse på at fødselsdatoen som står på emiweb er "riktig". Ser på bildet du la med sist her at det er oppført 1819, og det tallet har jeg sett andre steder også når jeg tenker meg om.

 

Da er jeg spent om det finnes noe informasjon på Stina(Stine) Kaisa Svendsdattor(datter). Har sett det blitt skrevet på flere måter. Men det tror jeg kanskje har noe med de som har oppfattet navnet muntlig og skrevet det ned. Det er veldig uklart om hun faktisk er født i Sverige, eller om hun er født på Eidsvoll Værk som det står i giftemålet som jeg linket over. 

 

Endret av Knut-Arild Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kilder har du som sier hun er født i/på Ulvøn? Tror ikke det er eget sogn,og har heller ikke funnet noe på Stina Kaisa i Sverige ennå.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

jeg fant informasjonen via registeringssentral for historiske data via UIT.

 

Her er linken: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0714&kenr=002&bnr=0037&lnr=00

 

Det står i flere dokumentasjoner at Stina Kaisa Svendsdatter Hjort har fødested i Sverige. Det eneste stedet jeg finner Stina Kaisa oppført som fødested Eidsvoll Værk er i giftemålet med Nils Andersen Nyqvist. 

 

Døde og begravede Kampen Kirke nr 5 1909 :https://media.digitalarkivet.no/view/640/4137/78 - Fødested Värmland Sverige

 

Kommunal folketelling Kristiania 1907: https://media.digitalarkivet.no/view/69736/37210 - Fødested Sverige

 

Kommunal folketelling Kristiania 1905: https://media.digitalarkivet.no/view/65525/38225 - Fødested Sverige

 

Folktelling Hisøy 1891: https://ebno-my.sharepoint.com/personal/knut-arild_andreassen_glitreenergi_no/_layouts/15/guestaccess.aspx?docid=14df171402b874a2aa321107ccc7c42e6&authkey=AQP7fO3fcEdtv5ox6T-s_CQ - Fødested Bergslagerne Sverige

 

Var inne på Oslo Byarkiv og tittet på hjemstavnregister journal. Der fant vi ut noe mer om foreldrenes navn. Kanskje det går ann å søke etter henne via foreldrene?

 

Hjemstavnregister 1899: https://ebno-my.sharepoint.com/personal/knut-arild_andreassen_glitreenergi_no/_layouts/15/guestaccess.aspx?docid=1edad2b3982fc40dda3e1442f6e02b0ec&authkey=AVEOrriKcPRW14FMmrEyFqQ

 

 

Første gang jeg prøver å dele ut link via onedrive, så håper du får tilgang til de linkene. Hvis ikke si ifra så ordner vi det på en annen måte.

 

mvh

 

Knut-Arild Andreassen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Järnskogs socken er i Eda kommune idag, med Charlottenberg som tettsted og jernbanestasjon.

Jeg leser faren som Anders Bryntesen i lenken til vielsen, så det stemmer jo fint med utvandringsregisteret.

 

 

Ulvön kjenner jeg ikke som navn på et prestegjeld eller sogn. Det finnes en kirke med det navnet i Nättra - som er i Västernorrland og ikke i Bergslagen.

I hvilken kilde står Ulvön?

 

Jeg ville pröve å söke i Övre Ullerud og Nedre Ullerud, og da lete etter barn födt +/- 10 år fra Stina Kaisa.

Det er enten Bergslagen eller grense til Bergslagen, og begynner med Ull...


 

 

PS

Familysearch foreslår Nyed för Stina Caisa 1820, Nedre Ullerud för et barn med samme foreldre i 1822, og Nor för neste barn i 1825.

Nyed og Nedre Ullerud er nabo-församlingar. Nor er i sör-vest-Värmland.

 

 

 

 

Endret av Vibeke Lund Åhling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

16/6 1820 föds en Stina Cajsa med föräldrar Sven Hjort och Kajsa Andersdotter i Lindfors Bruk, Nyed,  C:6 (1814-1854) sid 61

Jag har följt familjen i några husförhörslängder genom Älvsbacka och Nedre Ullerud - Övre Hammaren och till  Nor, Edsvalla 1827 då dom flyttar till Glava.

Nor AI:8 (1825-1830) Bild 318 / sid 308 

Nor B:1 (1805-1831) Bild 88 / sid 167

Sven Hjort var mästersven och familjen flyttade kanske till Eidsvold.

Återstår att se vart dom tar vägen ifrån Glava.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så flott Ulla,det må være rett Stina Cajsa.

Jeg fortsatte å se etter familien i Glava. De flyttet fra Glava til Køla 1833,bodde på Adolfsfors Bruk.Stina Cajsa arbeidet som pike ulike steder der.

I 1843 (Køla husf. AI:25 s. 340),står hun utflyttet til Eda. Så denne anm:" lär ej blifvit inskrifven i Eda,fått attest härifrån till Norrige 25/10 1844 af C.Bengtsson".

OBS: dette er samme dato og sted som Nils Nyqvist fikk attest til Norge! Trolig kjente de hverandre og reiste sammen.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

 

Tusen takk for hjelpen jeg får av dere. Dette må være riktig Stine Kaisa. Da har jeg en bekreftelse på at hun også kommer fra Sverige. Er det mulig å få tak i dåpsbok der Stine Kaisa står ? Ble faren Sven og moren Kaisa gift på noe tidspunkt? 

 

Og det samme lurer jeg på med moren Ingrid og faren Anders til Nils Anders Nyqvist, om de også ble gift på noe tidspunkt.

 

Jeg må si igjen takk for hjelpen. Det er utrolig hyggelig at dere tar dere tid til å sjekke dette. 

 

Jeg fant ut at etter de flyttet sammen til Norge i 1844, så bodde de der sammen frem til rundt 1875 hvor de flyttet til Hisø kommune utenfor Kristiansand.

 

Nils Andersen Nyqvist og Stina Kaisa Svendsdatter fikk ganske mange barn sammen og det er 2 av disse barna jeg prøver å finne ut litt mer om. Jeg vet ikke om det er riktig å ta det videre i denne tråden. 

 

Julie Sofie Nyqvist , født 11.juni 1864 , Jarlsberg i Hof. Hun flyttet sammen med foreldrene til Hisø kommune i 1876 på Kolbjørnsvik. Hun var da 12 år da de flyttet. Jeg fant folketelling nede i Hisø ute på Kolbjørnsvik i 1891 og da er hun plutselig borte. Jeg klarer ikke å finne henne noen sted i Norge. Det har vært en hemmelig ukjent person som hun har vært sammen med og fikk et barn med som er min oldemor. Jeg fant ut navnet på denne hemmelige personen, men han er en jeg ikke klarer å finne. Det eneste jeg vet om Julie Sofie er at hun er å finne på Kampen i Kristiania rundt 1900 via folketelling. Spørsmålet er bare hvordan skal jeg gå frem til å finne ut av hvor hun muligens har blitt av i årene etter hun flyttet til Kolbjørnsvik? Jeg har lett igjennom kirkebøker på utflyttede og innflyttede nede i Hisø, men hun er ikke oppført der.  

 

Det andre barnet de fikk var en gutt som het Johan Ludvig Nilsen, født 5.oktober 1861. Han flyttet også ned til Hisø og det står at han dro til sjøs.Hvordan finner jeg ut noe om når han døde og eventuelt hvor?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil anbefale deg å legge inn nytt tema om om de barna du ønsker opplysninger om.Det er trolig i Norge,så overskriften i denne tråden blir feil.

 

Sven Hjort og Kaisa Andersdtr. ble viet i Nyed 26/12 1817. Stina Cajsa født 16/6 1820,døpt 18/6 1820.

 

I Järnskog finner jeg ikke fødsel/dåpsboker mellom 1751 og 1830,heller ikke lysning/vielse mellom 1763 og 1815.

Anders Bryntesson og Ingri Nilsdtr. fikk første barn i des. 1815,men jeg finner dem ikke viet i 1815 i Järnskog.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari,

 

Var egentlig det jeg tenkte også. Men var litt usikker. 

 

Takk for hjelpen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.