Gå til innhold
Arkivverket

Anker som mellomnavn i Nesna-området, Nordland


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg om opphavet til denne svært omfattende praksisen? Jeg antar de er oppkalt etter en kjent Anker? En av grunnene til at jeg spør er at jeg har funnet en dame i USA, gift med en fra Hemnes, som har oppgitt Anker som etternavn. En slik person "finnes ikke" så vidt jeg kan se, men jeg har en teori om hvem hun er, og jeg bare antar at Anker var et greit navn for henne å velge (mulig jeg spør om assistanse ang. henne etter hvert). Først og fremst lurer jeg bare på om noen har opplysninger/tanker rundt denne tradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert på det samme med andre embetsmanns- eller handelsslektsnavn som mellomnavn andre steder i Nord-Norge, kanskje særlig i Troms og nordre deler av Nordland. Mye brukt er Schjelderup, og særlig Heggelund. Hva er bakgrunnen for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en inngiftet person i mitt tre fra Tjøtta i Nordland. Han fikk Zahl som mellomnavn i dåpen. Den eneste i søskenflokken. Ellers ingen forbindelser med dette navnet, så vidt jeg har funnet ut. Men historien forteller at væreierfamilien på Tjøtta var i økonomisk hardt vær flere ganger og en gang så stilte en viss Hr. Zahl opp med penger og hjalp dem over kneiken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skikken er som det ble sagt, utbredt over det meste av Nord-Norge og starter oftest med at vedkommende som oppkaller, har en person i sitt eget anegalleri med det navnet. det er kort sagt en nordnordsk oppkallingstradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har de navnet Hind, og det er ganske riktig blant anene som du sier Erik Lie, altså embedsmannfamilien Hind fra Danmark. Jeg var egentlig nysgjerrig på HVILKEN Anker de har oppkalt alle etter, for det er ganske mange vi snakker om her. Jeg søkte på "Anker" i "Frode sin slektside", og fikk en LANG liste. Navnet dukket opp i forbindelse med et tre jeg jobber med for en amerikaner, men det virker som hun rett og slett har tildelt seg navnet Anker da hun landet i USA, i alle fall finner jeg ikke denne personen i Norge noe sted. Jeg tror dette er en jente fra Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette å gje honorære mellomnamn er ikkje heilt uvanleg elles i landet, men Nord-Noreg er nok litt spesielt. Skikken har skapt forvirring for mange slektsgranskarar, ikkje minst ut frå tanken om at "det MÅ nok kome ein stad frå" - men den staden kan stundom vere vanskeleg å oppdage. Når ein velgjerar, økonomisk eller på annan måte, fyrst er blitt oppkalla, vil andre oppfatte namnet og tru det er eit vanleg personnamn, og så spreier det seg vidare av seg sjølv, som eit "moderne" namn. Eg kjem ikkje på noko døme i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenka handla vel for det meste om bruk av etternamn, men her er i alle fall ein som belyser det eg var inne på - eit namn som opphavleg var eit slektsnamn, sidan brukt som mellomnamn, og deretter tolka som førenamn.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036515004379

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet dama, i alle fall som konfirmert. Hun het faktisk Anker, det var mellomnavnet hennes. Da hun giftet seg i USA, ble det oppført som hennes etternavn. Akkurat Nå jobber jeg med min mors tre der oppe og ser at navnet Sevlon ble brukt på et barn som mellomnavn, akkurat det var det lett å finne ut av da det kom fra bestemor på farssiden. Utrolig utbredt er det i alle fall, og mange flotte og fancy navn. :)

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.