Gå til innhold
Arkivverket

Se digital egtepagt fra Kundgjørelsestidende 19. juni 1916 ?


Keld Sørensen
 Del

Recommended Posts

http://www.nb.no/nbsok/nb/db0f3f7368cfd52a341e3a382c4088ac?index=8

 

På side 2, 1.spalte er vist nogle "Egtepagter" - hvor er det muligt at se disse digitalt ?

 

Jeg har prøvet at søge på "tinglæsning", "tinglysning" men det ender mest med at vise noget med EJENDOMME.

 

Jeg er mest interesseret i stikord til, HVORDAN jeg finder materialet - hvis det er tilgængeligt digitalt !

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg ikke tror på, hvad du siger, men ...

 

Hvordan får jeg SELV denne besked fra 'systemet' - hvad jeg mener er, at hvis jeg selv forsøger at få adgang, skulle jeg få den besked frem, at der KUN er adgang fra en norsk IP-adresse - det vil jer gerne se ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel med rettigheiter å gjera, jf http://www.nb.no/Tilbud/Soeke/Soek/Ofte-stilte-spoersmaal:

 

LESE BOKHYLLABØKER I UTLANDET
Spørsmål:
Hvorfor får jeg ikke opp bokhyllabøker i utlandet?

Svar:
Avtalen mellom Nasjonalbiblioteket og rettighetshaverne krever at brukerne har norsk IP-adresse. Det betyr i praksis at du ikke får tilgang til de rettighetsbelagte bøkene fra utlandet. Du har imidlertid tilgang til 13.000 bøker som er falt i det fri. Det er mest bøker som er eldre enn 70 år, men det ble skrevet gode bøker da også. 

 

Spørsmålet ditt i #3 må du mest retta til Nasjonalbiblioteket.

 

På den aktuelle sida du nemner i #1 er det kunngjering av 10 ulike ektepaktar. Spør du om hjelp her på forumet til å finna ein bestemt (få kopi) får du nok hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

På den aktuelle sida du nemner i #1 er det kunngjering av 10 ulike ektepaktar. Spør du om hjelp her på forumet til å finna ein bestemt (få kopi) får du nok hjelp.

 

Som jeg skriver i #1: Jeg er mest interesseret i stikord til, HVORDAN jeg finder materialet - hvis det er tilgængeligt digitalt !

og det har vist ikke noget med rettigheder mellem Nasjonalbiblioteket og rettighetshaverne at gøre, men lad det nu ligge - rettigheder har jo ikke noget at gøre med HVORDAN det findes.

 

Jeg er interesseret i at finde ud af, HVORDAN jeg finder frem til en digital kopi af egtepagten indrykket af Advokat Michael Puntervold - hvis en sådan kopi overhovedet er tilgængelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Keld Sørensen skrev:

 

Som jeg skriver i #1: Jeg er mest interesseret i stikord til, HVORDAN jeg finder materialet - hvis det er tilgængeligt digitalt !

 

 

Jeg er interesseret i at finde ud af, HVORDAN jeg finder frem til en digital kopi af egtepagten indrykket af Advokat Michael Puntervold - hvis en sådan kopi overhovedet er tilgængelig.

 

 

 

Ektepakten du etterlyser, er slik:

Egtepagt,
hvorved fuldstændig særeie etableres, er under
16de juni 1916 oprettet mellem fabrikbestyrer
Hans Peter Hansen (Kristiania) og frk. Emilie
Langvig (Ringebu) som agter at indgaa egte-
skp. Egtefællerne tar bopæl i Kristiania.
Egtepagten er indlevert til tinglæsning i
Kristiania.

Michael Puntervold,
advokat.

 

Evenuell tinglysning av denne ektepakten, skal finnes i pantebøkene for Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at avisen fra 1916 skal være tilgjengelig over alt (aviser fra før 1922(?) er fritt tilgjengelige), men at det trådstarter spør om er hvor denne tinglysningen finnes. Må man bla seg gjennom pantebøkene for å finne tinglysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Jeg mener at avisen fra 1916 skal være tilgjengelig over alt (aviser fra før 1922(?) er fritt tilgjengelige), men at det trådstarter spør om er hvor denne tinglysningen finnes. Må man bla seg gjennom pantebøkene for å finne tinglysningen?

Ja, jeg har prøvet og prøver nu igen at bla igennem pantebøgerne her:

https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse?start_year=1916&end_year=1916&place=oslo

 

Jeg går ud fra, at jeg kan regne med at datointervallerne passer, så jeg skal søge i de bøger, som vedrører 16. juni 1916

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er den fundet - tak for hjælpen alle sammen !

 

Ja, man skal tilsyneladende bla igennem pantebogen - problemet for mig var bare at vide, at det var DER det skulle findes.

Endret av Keld Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte litt på hvor du fant den. Ser at det er nevnt her (nr. 59), men det virker som om selve ektepakten står et annet sted.

Oslo fylke, Vestre distrikt i Oslo by, Pantebok nr. I 93 (1916-1918), Pantebokside, Side 134
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080731370767

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Jeg lurte litt på hvor du fant den. Ser at det er nevnt her (nr. 59), men det virker som om selve ektepakten står et annet sted.

Oslo fylke, Vestre distrikt i Oslo by, Pantebok nr. I 93 (1916-1918), Pantebokside, Side 134
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080731370767
 

Ha, ha, det tror jeg er et sammenfald af navne ... ja,, hustruens navn er forkert - jeg læser det ved nr. 59 som "Laura" og jeg leder jo efter en "Emilie" ;-))

 

Men da jeg fik at vide, at egtepagten ville være registreret i PANTEBOGEN så søgte jeg pantebøgerne for Oslo for 1916 og de er her:  https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse?start_year=1916&end_year=1916&place=oslo

 

Jeg ser jeg på datoen "16. juni 1916" i Kundgjørelsestidende og fandt så den pantebog, som indeholder denne dato - der er nogle stykker, men du kan ret hurtigt finde frem til siden hvor datoens registreringer findes og se om der faktisk er registreret noget - måske også se OMKRING datoen - altså dagen FØR eller dagen EFTER - håber du forstår, hvad jeg mener.

 

Og går du frem på denne måde vil du finde egtepagten her: https://media.digitalarkivet.no/view/22057/260?indexing=

nederst på side 258 (260 i bla systemet ! )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.