Gå til innhold
Arkivverket

Jeg er helt ny på slekstgranskning - trenger litt hjelp


Tone Anita Meborg
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke fått lest igjennom alle poster på forumet og kan svært lite om granskning.

 

Min mormor og morfar vet jeg navnet på, når de er født og døde. Jeg har funnet mormor, men ikke morfar.

Jeg søkte de opp på samme måte og de døde da de bodde i Lørenskog begge to. De var også gift fra de var unge og til den første døde.

 

Hvordan søker jeg egentlig opp folk her inne? Jeg har prøvd å søke opp flere jeg vet navnet, bosted og dødstall på, men de kommer ikke opp.

 

En annen ting, hvordan skal jeg finne ut hva foreldrene til mormor het, da jeg ikke har noen å spørre det om? Kan jeg like gjerne gi opp først som sist?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva het din morfar og hvor er han født og når, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Hei

Hva het din morfar og hvor er han født og når, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.

 

Hei, morfar het Arvid Kristiansen. Jeg trur han hadde Hartvig evt med K til slutt som mellomnavn. Han ble født i 1919 - død 1985. Jeg mener moren hans het Birgitte Kristiansen. Når hun er født/død husker jeg ikke. Hun bodde på Fjellhammer da jeg var ungdom i alle fall, trur hun døde der også.

 

Så utrolig glad jeg blir for hjelp, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Hei Pauline og velkommen som ny bruker! Fint om du endrer visningsnavnet til fullt navn :-) - se reg. vilkår, ordensregler, pkt 1 - https://forum.arkivverket.no/terms/

Endre visningsnavn - https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

 

Det skal jeg gjøre, må bare forte meg på jobb først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Hei Pauline og velkommen som ny bruker! Fint om du endrer visningsnavnet til fullt navn :-) - se reg. vilkår, ordensregler, pkt 1 - https://forum.arkivverket.no/terms/

Endre visningsnavn - https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Nå er BF i gang igjen ref navn - kan vi vente litt og hjelpe nytt medlem før vi gir "kritikk"?
De yngre har sine "kallenavn" ....på sosiale medier...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pauline skrev:

Det skal jeg gjøre, må bare forte meg på jobb først :)

 

Flott Pauline!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:
Arvid Hartvig  Kristiansen  1510  1919  2009  1985  2609  1985  046  02  008     Lørenskog  

Født 15 oktober 1919- dødsdato 20 september 1985 og begravet 26 september 1985 i Lørenskog.

Skriver slik at det er lettere å forstå for en som er helt ny i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Hei

Vet du om hun het Birgitte Mina Kristiansen født 1899 begravet i Lørenskog i 1990.

 

Ja, det kan faktisk være henne. Mener å huske Mina og hun var på samme sykehjem som Mon mormor. Jeg er 100% sikker på at det er riktig person.

Merkelig hvor fort du klarte å finne henne, jeg vet nok ikke helt hvordan jeg gjør dette ennå. 

 

Tusen takk for hjelpen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenche Hillstrand skrev:

Født 15 oktober 1919- dødsdato 20 september 1985 og begravet 26 september 1985 i Lørenskog.

Skriver slik at det er lettere å forstå for en som er helt ny i forumet.

Ja, det er han. Alt stemmer med det som står her. Jeg blir litt satt ut av hvor raske dere er, tusen takk for hjelpen. Jeg kommer nok tilbake for mere hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pauline skrev:

Ja, det kan faktisk være henne. Mener å huske Mina og hun var på samme sykehjem som Mon mormor. Jeg er 100% sikker på at det er riktig person.

Merkelig hvor fort du klarte å finne henne, jeg vet nok ikke helt hvordan jeg gjør dette ennå. 

 

Tusen takk for hjelpen 

OK flott.  Birgitte Mina født 28 oktober 1899 og død 21 juni 1990 og begravet 28 juni 1990 i Lørenskog

Men hun ble nok gift Kristiansen, få se om vi klarer å finne ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

OK flott.  Birgitte Mina født 28 oktober 1899 og død 21 juni 1990 og begravet 28 juni 1990 i Lørenskog

Men hun ble nok gift Kristiansen, få se om vi klarer å finne ut noe mer.

 

Hunble gift Krisitiansen ja, jeg husker ikke navnet på mannen hennes og iallefall ikke hva foreldrene deres het igjen.

 

Nå har jeg tatt på meg noe jeg antakelig ikke skjønner så mye av. Lærer vel etterhvert, håper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Mina Mathiasdatter ble født 28 oktober 1899 på Moen i Kvam og døpt 12 november på Kvam i Oppland.

Hennes foreldre var Mathias Knutsen og Marit Johannesdatter.

https://media.digitalarkivet.no/view/22476/63

Trykk på linken- kommer da til Kirkeboken for Nord-Fron

 

Gift med Harald Kristiansen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, kan du forklare litt hvordan du går fram for å finne opplysningene du skriver slik at Tone kan lære seg hvordan hun skal gjøre dette.

 

Remi

Endret av Remi
Hun endret visningsnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Fant en tavle på nettet (GENI) som gjelder Birgitte Mina og Harald Kristiansen.

Alt må sjekkes med KB. Birgitte Minas fødsel stemte.

Kjenner du igjen noen av navnene.

https://www.geni.com/people/Harald-Kristiansen/6000000011437869201

 

Beklager at jeg svarer sent, men jeg er på jobb. Alle de navnene kjenner jeg til. Det er alle søsknene til morfar.

 

Siden du får opp dette samlet, betyr det at noen har forsket dette frem tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Remi skrev:

Wenche, kan du forklare litt hvordan du går fram for å finne opplysningene du skriver slik at Pauline kan lære seg hvordan hun skal gjøre dette.

 

Remi

 

Jeg er skikkelig overrasket over hvor for dette har utviklet seg, men jeg fatter bare ikke hvordan det gjøres. Trur det var bare hell og lykke som gjorde at jeg fant mormor.

 

Jeg trur moren til mormor, altså min oldemor het Pauline. Derfor tok jeg det navnet. Demrer at oldefar het Bernhard, men det kan være helt feil. 

Tangen til etternavn. Hva Pauline het som ugift vet jeg ikke.

Endret av Pauline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone, dersom du har et abonnement på Aftenposten evt. skaffer deg et abonnement på Aftenposten digital, så vil du samtidig kunne søke i Aftenposten Arkiv. Der står blant annet dødsannonsene til de fleste som blir begravet i Oslo og omegn.

 

Her er dødsannonsen:

 

 

Annonse Arvid Kristiansen.png

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Remi skrev:

Wenche, kan du forklare litt hvordan du går fram for å finne opplysningene du skriver slik at Tone kan lære seg hvordan hun skal gjøre dette.

 

Remi

 

Jeg begynte med å søke på Gravminner på DIS, der fant jeg Birgitte Mina død.

Så søkte jeg på nettet å fant tavlen over familien på GENI, for å sjekke om den stemte så gikk jeg inn på KB for

Kvam, og det stemte. Hvis trådstarter har lyst til å forsette bakover så har hun navnet til Mathias Knutsen, står også i KB

når han er født som er 1869 og her er han: født 21 desember 1869 i Heidal på Oppland hjemmedøpt og stadfestet i kirken 22 mai 1870

Foreldre Knud Olsen Bildeneie og Anne Petersdatter.

https://media.digitalarkivet.no/view/16814/35

NR 2 ovenfra.

Nå kan trådstarter velge å søke videre på FS eller avansert søk for å finne eventuelle giftemål.

Gå inn på KB for Tingvoll for å se om hans far igjen stemmer med tavlen som sier at han er født i 1844 på Tingvoll i Møre.

Man må prøve seg frem, det er det man lærer av.

Det er det som er litt av sjarmen med det hele, å finne noe selv.

 

Men hvis det skjærer seg, kan Tone Anita alltids spørre om mer hjelp.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#22

Også er det nok lurt å skrive hele ordene i stedet for forkortelser kirkebok, Familysearch osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

#22

Også er det nok lurt å skrive hele ordene i stedet for forkortelser kirkebok, Familysearch osv. :)

Glipp fra min side når det gjaldt Tone Anita, da hun er ny her på forumet. Men nå vet Tone Anita hva det betyr.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Nå er BF i gang igjen ref navn - kan vi vente litt og hjelpe nytt medlem før vi gir "kritikk"?
De yngre har sine "kallenavn" ....på sosiale medier...

 

Jeg kaller ikke dette kritikk men en konstruktiv opplysning om reglene her. Se innlegg 4#

Nå må ikke dette utarte seg så at man snart ikke tørr å skrive noe som helst her inne på Brukerforumet. (BF).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.